Runda 3.0

Wraz z pojawieniem się w Internecie pierwszych wersji beta przeglądarek Explorer 3.0 i Navigator 3.0 w naszej redakcji rozgorzały dyskusje, o wyższości jednego z programów nad drugim. Część użytkowników, dotąd wiernych Netscape'owi, zaczęła rozważać możliwość przejścia do obozu Microsoftu. Ci, spośród moich kolegów, którzy zdradzili Netscape Navigatora do dzisiaj przyznają się do wyrzutów sumienia.

Wraz z pojawieniem się w Internecie pierwszych wersji beta przeglądarek Explorer 3.0 i Navigator 3.0 w naszej redakcji rozgorzały dyskusje, o wyższości jednego z programów nad drugim. Część użytkowników, dotąd wiernych Netscape'owi, zaczęła rozważać możliwość przejścia do obozu Microsoftu. Ci, spośród moich kolegów, którzy zdradzili Netscape Navigatora do dzisiaj przyznają się do wyrzutów sumienia.

Netscape jest firmą-symbolem, a jego przeglądarka Navigator jest programem niemalże kultowym. Firma została założona przez kilku młodych ludzi, którzy rozwijali wcześniej darmową przeglądarkę Mosaic. Netscape wzrastał razem z !WWW. To on napędzał rozwój sieci Web. Przez długi czas wydawało się, że Nestcape w Internecie jest potęgą, której nikt nie może zagrozić.

7 grudnia 1995 r. Microsoft ogłosił swoją strategię internetową. Prawie nikt nie wierzył, że tak ociężała i sformalizowana firma, w tak krótkim czasie będzie potrafiła zagrozić potentatowi. Dzisiaj wszystko wskazuje na to, że firmie Billa Gatesa udało się osiągnąć postawione cele, a rynkowy udział Explorera będzie sukcesywnie wzrastał.

Trwająca od pół roku ostra rywalizacja między Microsoftem a Netscapem, w którą zaangażowano miliony dolarów, dziesiątki milionów użytkowników na całym świecie i tysiące godzin pracy programistów pokazują, jak Internet się zmienia. Jak ewoluuje od lubianego przez wielu użytkowników, alternatywnego chaosu informacyjnego w kierunku uporządkowanej komercji.

Fakt, że Microsoft rozdaje swoją przeglądarkę za darmo nie umniejsza sukcesu Billa Gatesa. Przed kilkoma laty to samo robił Netscape, chcąc zdystansować konkurencję. Nie przesądzając, która przeglądarka jest lepsza, warto pamiętać, że "kto mieczem wojuje, ten od miecza ginie".

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200