Listy

Nieprawdą jest, że na projekt stworzenia pilotowego Systemu CEPiK przeznaczono 10-15 mln zł. (Adam Jadczak ''Ale jazda'', CW nr 31/99)

Nieprawdą jest, że na projekt stworzenia pilotowego Systemu CEPiK przeznaczono 10-15 mln zł. (Adam Jadczak 'Ale jazda', CW nr 31/99)

Prokom wyjaśnia

Nieprawdą jest, że na projekt stworzenia pilotowego Systemu CEPiK przeznaczono 10-15 mln zł. (Adam Jadczak "Ale jazda", CW nr 31/99)

Program PHARE PL 9414 przewidywał stworzenie pilotażowego Systemu CEPiK, który miał być podstawą dla systemu docelowo przeznaczonego do wdrożenia na obszarze całego kraju. Budżet całego programu wynosił zaledwie ok. 1,4 mln ecu, z czego na projekt stworzenia pilotażowego Systemu CEPiK przeznaczono ok. 0,9 mln ecu, tj. ok. 3,7 mln zł.

Piekarza po bułki, tylko poprzedzającego wieczoru zamawiać przed ekranem dwie kajzerki, dwie z makiem (dla mnie i żony) i połówkę grahama. I niech mi tu nikt nie opowiada dyrdymał o wygodzie. Problem polega na tym, że to ja wiem, co jest dla ma zaś z kolei zleciła zarząd i prowadzenie projektu firmie spoza konsorcjum AJS Management. AJS wybrała jako podwykonawców firmy Unicorn, Positive (firma z grupy ComputerLand) i Prokom.

Podział prac w ramach projektu był następujący:

  • AJS, Unicorn i Positive: przeprowadzenie analizy i przygotowanie specyfikacji systemu w okresie marzec-czerwiec 1998 r.

  • Prokom: wykonanie projek- tu technicznego; oprogramowanie i wdrożenie w okresie czerwiec-listopad 1998 r.

    Należy podkreślić, że wynagrodzenie przewidziane dla Prokom Soft-ware SA, jako wykonawcy oprogramowania, stanowiło żenująco małą część budżetu projektu - zaledwie 0,2 mln ecu. Równolegle do projektów zleconych Berenschott, firma Positive SA miała za zadanie przeprowadzić migrację danych z dotychczasowych baz danych do centralnej bazy danych Systemu CEPiK.

    Pierwotne założenia Systemu CEPiK zakładały 3-szczeblową architekturę: punkty rejestracyjne w urzędach rejonowych, bazy wojewódzkie w Terenowych Bankach Danych i bazę centralną w MSWiA. Do wdrożenia pilotażowego wybrano województwa, posiadające różne platformy systemowe. Były to więc: województwo lubelskie (z komputerem IBM S/390), województwo łódzkie (z komputerem IBM AS/400) i województwo częstochowskie (z serwerem unixowym). Ich wybór podyktowany był potrzebą zebrania doświadczeń, wynikających z pracy na różnych platformach systemowych.

    Nieprawdziwa jest podana przez autora artykułu informacja, iż w Lublinie miała zostać stworzona wzorcowa centralna baza danych, w Łodzi - wzorcowa aplikacja dla województw, a w Częstochowie - aplikacja dla biur rejestracji.

    W lutym 1998 r. MSWiA zmieniło koncepcję architektury systemu na 2-szczeblową z bazą centralną w MSWiA oraz punktami rejestracji w rejonie, zachowując przy tym możliwość stworzenia repliki części bazy centralnej w województwie.

    Przeprowadzona latem 1998 r. reforma administracyjna kraju spowodowała, iż województwa częstochowskie i łódzkie przestały być zainteresowane uczestnictwem w projekcie pilotażowym. Wdrożenie miało odbywać się tylko w Lubelskiem. Na początku kolejnego roku wprowadzono zmianę podmiotu prowadzącego ewidencję - urzędy rejonowe zastąpiły starostwa.

    Prokom Software SA przystąpił do tworzenia oprogramowania Systemu CEPiK w oparciu na specyfikacji systemu przygotowanej przez firmę AJS, przy współudziale firm Unicorn i Positive. Była to oficjalna specyfikacja funkcjonalna projektu i odzwierciedlała stan prawny z czerwca 1998 r., charakteryzujący się brakiem większości rozporządzeń wykonawczych do ustawy - Prawo o ruchu drogowym, w tym podstawowych dla funkcjonowania Systemu CEPiK rozporządzeń, które określały tworzoną centralną ewidencję pojazdów i kierowców.

    W październiku 1998 r. MSWiA zmuszone było dokonać istotnej zmiany w założeniach projektu, dotyczącej zmiany sposobu dostępu do bazy PESEL, z której System CEPiK korzysta do weryfikacji wprowadzonych danych. Zmiana ta wiązała się z dokonaniem poważnych modyfikacji w oprogramowaniu i w rezultacie przesunięciem terminu zakończenia prac. W okresie kwiecień-czerwiec 1999 r., tj. po zakończeniu projektu pilotowego CEPiK, Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej ogłosiło ponad 15 rozporządzeń, które nie mogły być uwzględnione w przekazanej wcześniej wersji oprogramowania i spowodowały konieczność kolejnej jego modyfikacji. Jednocześnie w trakcie prowadzenia testów w starostwach, uczestniczących w pilotażowym wdrożeniu Systemu CEPiK, wyszły na jaw braki w specyfikacji systemu. Dlatego też w czerwcu 1999 r. Prokom Software SA wystosował do MSWiA ofertę szybkiego przygotowania i wdrożenia wersji eksploatacyjnej, która uwzględniałaby nowy stan prawny oraz dodatkowe życzenia zgłoszone przez starostwa w związku z funkcjonalnością systemu.

  • W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

    TOP 200