Listy

Stanowisko Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Informatycznego w sprawie edukacji informatycznej w polskim zreformowanym szkolnictwie ponadgimnazjalnym.

Stanowisko Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Informatycznego w sprawie edukacji informatycznej w polskim zreformowanym szkolnictwie ponadgimnazjalnym.

(...) Z dużym zadowoleniem obserwujemy postępy wprowadzanej w Polsce reformy edukacji, zwłaszcza w aspekcie informatycznej edukacji społeczeństwa. Mimo pewnych braków, z satysfakcją odnotowaliśmy fakt wprowadzenia nauczania informatyki na wczesnych etapach edukacji szkolnej.

Jednak obecnie, w kolejnym etapie reformy edukacji, dotyczącej szkolnictwa ponadgimnazjalnego, zdumieni jesteśmy zmianą podejścia autorów reformy do kształcenia informatycznego. Założyli oni, że "w planie nauczania profilowanego informatyka rozumiana jako technika informa-tyczna jest zintegrowana z nauczaniem w zakresach innych dziedzin i nie stanowi samodzielnego przedmiotu".

Przyjęcie powyższego założenia oznacza, że w przypadku autorów osiągnięcia technologii informatycznej przerastają możliwości ich wyobraźni i świadczą dobitnie o niezrozumieniu roli, jaką spełnia, a w jeszcze większym stopniu spełniać będzie, informatyka w rozpoczynającym się XXI wieku. (...)

Jednak, jeśli zależy nam na upodmiotowieniu ucznia w pro-cesie dydaktycznym oraz na wychowaniu młodzieży w świecie humanistycznych wartości, to musimy pamiętać, że nie da się tego osiągnąć bez dostarczenia uczniom rzetelnej wiedzy o sposobach automatycznego przetwarzania tak uniwersalnego i abstrakcyjnego pojęcia, jakim jest informacja. A to oznacza, że we wszystkich polskich szkołach, na wszystkich poziomach kształcenia powinien pojawić się przedmiot sukcesywnie wprowadzający młode pokolenie w świat pojęć i nowego pojmowania wiedzy na miarę XXI wieku. (...)

Dla lepszego uwypuklenia przedstawionych wyżej treści przedstawiamy poniżej dodatkową listę najistotniejszych argumentów (...) :

- dobry system edukacyjny powinien zapewnić zasadę ciągłości kształcenia - brak informatyki w liceum profilowanym spowoduje powstanie luki w kształceniu informatycznym między gim- nazjum a uczelnią wyższą; na uczelnie trafią wtórni analfabeci informatyczni i pracę trzeba będzie rozpoczynać od nowa;

- w dotychczasowym systemie kształcenia nikt nie zabraniał nauczycielom stosowania technologii informacyjnych, jednak dotychczasowe wysiłki w tej mierze przyniosły mierne efekty - ograniczenie w liceum profilowanym nauki informatyki tylko do stosowania technologii informacyjnych nawet przy zwiększonym wysiłku władz spowoduje regres kształcenia informatycznego;

- bezkrytyczne usunięcie kształcenia informatycznego na rzecz obsługi komputerów doprowadzi do tego, że za kilka lat również Polska będzie sygnalizować na rynku pracy braki zatrudnienia informatyków liczone w dziesiątkach tysięcy osób;

- położenie nacisku na zwiększenie kształcenia informatycznego może w najbliższej przyszłości wpłynąć na szybszy rozwój gospodarczy Polski, zwiększając jej szanse w międzynarodowym podziale pracy;

- funkcjonowanie w każdej polskiej szkole nauczycieli informatyki jako liderów technologii informacyjnej w najlepszy sposób przyczyni się do stosowania technologii informacyjnych w nauczaniu pozostałych przedmiotów;

- użytkowanie systemów komputerowych staje się obecnie procesem społecznym, którego nie da się zatrzymać - polski system edukacyjny powinien stale w przemyślany sposób uczestniczyć w tym procesie, w przeciwnym bowiem przypadku będzie on wystawiony na różnego rodzaju patologie;

- społeczne, informatyczne samokształcenie wymaga znacznych zasobów finansowych - w Polsce przez długi jeszcze okres szkoła będzie jedynym miejscem, gdzie młodzież będzie mogła uzyskać dostęp do nowoczesnej technologii pod kierunkiem profesjonalistów.

W świetle powyższych argumentów postulujemy, aby w planowanym liceum profilowanym informatyka była nauczana jako osobny przedmiot, oprócz stosowania technologii informacyjnych w nauczaniu innych przedmiotów. Deklarujemy jednocześnie wszechstronną pomoc naszych specjalistów w opracowaniu programu tego przedmiotu.

Jacek Staworzyński

sekretarz generalny PTI

Sprostowanie

W opisie programu Cognos Impromptu (Porównanie produktów - Komputerowa sprawozdawczość, CW nr 26/2000) napisaliśmy o jego pełnej polonizacji. Tymczasem oferowany przez firmę Hogart pakiet jest częściowo spolonizowany. W najbliższych planach Hogartu znajduje się wprowadzenie polskich napisów menu do programu. Czytelników i zainteresowane firmy przepraszamy.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200