Listy

Chciałbym wyjaśnić wątpliwości co do strategii Sybase, które mogą się nasunąć czytelnikowi po przeczytaniu artykułu "Nisze Sybase" autorstwa Mariana Łakomego (CW nr 30/2000 z 21 sierpnia br.). Czytelnik mógłby odnieść mylne wrażenie, że Sybase stawia sobie inne cele, rezygnując z walki o rynek baz danych. Autor wspomina o kłopotach, jakie użytkownicy mieli 6 lat temu z wersją 10. Sybase Adaptive Server. Ma to wyjaśniać rzekomy spadek zainteresowania produktem Sybase.

Chciałbym wyjaśnić wątpliwości co do strategii Sybase, które mogą się nasunąć czytelnikowi po przeczytaniu artykułu "Nisze Sybase" autorstwa Mariana Łakomego (CW nr 30/2000 z 21 sierpnia br.). Czytelnik mógłby odnieść mylne wrażenie, że Sybase stawia sobie inne cele, rezygnując z walki o rynek baz danych. Autor wspomina o kłopotach, jakie użytkownicy mieli 6 lat temu z wersją 10. Sybase Adaptive Server. Ma to wyjaśniać rzekomy spadek zainteresowania produktem Sybase.

Jest wprost przeciwnie. Przez 6 lat ukazało się 5 kolejnych wersji, zmieniając w sposób radykalny architekturę i funkcjonalność produktu. Jak można przeczytać w zamieszczonym obok artykułu wywiadzie z prezesem Sybase Johnem Chenem, w ub.r. przychody ze sprzedaży baz danych i middleware wzrosły o 23%.

Sybase z sukcesem wprowadził na rynek najnowszą wersję korporacyjnej bazy danych Adaptive Server Enterprise 12.0. Produkt ten zawsze był i jest jednym z najważniejszych produktów firmy, stanowiącym podstawę większości rozwiązań oferowanych przez Sybase. Spełnia on najwyższe standardy (ISO 9001, rekordy TPC-C) i jest używany przez ponad 40 tys. firm na całym świecie. Trudno więc sobie wyobrazić, że Sybase zrezygnuje z rozwoju tego produktu. Jednocześnie mała baza danych (Sybase Adaptive Server Anywhere) stała się de facto standardem przemysłowym z 61-proc. udziałem w rynku rozwiązań przenośnych (analizy rynkowe Dataquest/Gartner Group, a nie stwierdzenie Sybase).

Jednak sama funkcja magazynowania danych nie wystarcza teraz firmom. Ważny jest dla nich dostęp do danych i biznesowy proces wykorzystania tych danych. Dlatego strategią Sybase jest rozszerzanie swojej oferty i dostarczanie kompletnych rozwiązań, takich jak portale korporacyjne, e-biznes, hurtownie danych, systemy przenośne, w których to obszarach Sybase jest uznawany przez klientów i niezależne firmy analityczne za lidera. Gartner Group uważa Sybase za jednego z trzech czołowych dostawców technologii portalowych. Jednocześnie Industry Warehouse Studio, branżowe aplikacje do wspomagania podejmowania decyzji, odnoszą sukcesy potwierdzone licznymi wdrożeniami i prestiżowymi nagrodami.

Jeszcze raz chcę podkreślić, że nowe kierunki rozwoju Sybase nie oznaczają rezygnacji z walki o rynek baz danych. Wprost przeciwnie, Sybase inwestuje w badania i rozwój swoich serwerów bazodanowych, dzięki czemu są one jedną z najlepszych platform dla aplikacji. Potwierdzają to dobre wyniki sprzedaży ASE zarówno na świecie, jak i w Polsce.

Z wyrazami szacunku

Grzegorz Walicki

dyrektor generalny Sybase Polska

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200