Gigant na informatycznych nogach

Dla przeciętnego obserwatora hipermarket to przyprawiający o zawrót głowy wybór towarów, tłum oszołomionych konsumentów i natrętna promocja. Ten pozorny chaos od zaplecza i magazynów jest skomplikowanym przedsięwzięciem logistycznym, wspieranym narzędziami informatycznymi.

Dla przeciętnego obserwatora hipermarket to przyprawiający o zawrót głowy wybór towarów, tłum oszołomionych konsumentów i natrętna promocja. Ten pozorny chaos od zaplecza i magazynów jest skomplikowanym przedsięwzięciem logistycznym, wspieranym narzędziami informatycznymi.

Przepływy materiałowe i informacyjne w systemie G.O.L.D.

Przepływy materiałowe i informacyjne w systemie G.O.L.D.

Zachodnie sieci hipermarketów w Polsce zawsze ostrożnie inwestowały w rozwiązania informatyczne. Przyczyną jest ostra konkurencja na tym rynku, zmuszająca zarządy sieci do uważnego przyglądania się każdej złotówce przed jej wydaniem. Kiedy w 1998 r. grupa Casino - będąca m.in. właścicielem hipermarketów Géant - podjęła decyzję o uruchomieniu w Polsce sieci niewielkich sklepów dyskontowych Lider Price, menedżerowie działu informatyki stanęli przed wyborem odpowiedniego dla nowej sieci systemu informatycznego. Géant korzystał wówczas z systemu Logali, działającego na platformie AS/400. "Gdybyśmy chcieli przenieść rozwiązanie Logali do sieci Lider Price, w każdym niewielkim sklepie musiałby być serwer IBM za minimum 600 tys. USD. Było więc jasne, że nie możemy brać tego rozwiązania pod uwagę" - mówi Jan Kaczmarek, dyrektor ds. informatyki Géant Polska.

Jednym z rozważanych rozwiązań był system G.O.L.D. francuskiej firmy Aldata, a ostateczna decyzja o jego wdrożeniu zapadła po wizycie referencyjnej w Tesco Wrocław. W kwietniu 2000 r. zakończyła się pierwsza instalacja wersji zdecentra- lizowanej systemu w sklepie Lider Price na warszawskim Ursynowie. Zgodnie z początkowymi założeniami, niezależne instalacje na serwerach NT miały funkcjonować w każdym sklepie. Aldata przyspieszyła jednak prace nad modułem e-Retail, dzięki czemu pod koniec 2000 r. już 20 sklepów Lider Price korzystało z systemu G.O.L.D. Shop Central, łącząc się z centralą Casino Polska przez Internet. W sklepach pozostały tylko komputery NetPC, co znacznie obniżyło koszt wdrożenia. Zwiększyło się jednocześnie bezpieczeństwo systemu, ponieważ od tej pory wszystkie dane były przetwarzane i przechowywane jedynie w centrali firmy.

Eksperyment w małej skali

Sukces wdrożenia w Lider Price zachęcił menedżerów Géanta do podjęcia decyzji o zmianie systemu w sieci 15 hipermarketów i centralnym magazynie Géant w Strykowie pod Łodzią. Wdrożenie trwało zaledwie 9 miesięcy, w ciągu których wdrożono trzy najważniejsze moduły, i zakończyło się w październiku 2001 r. Dział informatyczny i logistyczny Géant Polska miał powody do satysfakcji. Do momentu przejścia na nowe rozwiązanie w każdym hipermarkecie Géant był komputer AS/400 i ok. 65 stacji roboczych. Dziś klaster dwóch serwerów unixowych i sieć SAN IBM znajdują się tylko w centrali. W magazynie również działają 2 serwery unixowe w klastrze, natomiast każdy z hipermarketów dysponuje zaledwie 30 komputerami NetPC. Łączność z systemem centralnym zapewnia sieć Frame Relay i zapasowe łącze ISDN. Dotychczasowe koszty wdrożenia projektu zamknęły się kwotą 4 mln euro, ale jednocześnie znacznie obniżono ogólne koszty infrastruktury informatycznej.

Standardowy system G.O.L.D. zmodyfikowano na potrzeby sieci Géant w niewielkim stopniu. "Eksploatacja rozwiązania w wersji możliwie najbardziej zbliżonej do standardowej zapewnia nam łatwe i tanie utrzymanie, bezproblemowe przechodzenie na kolejne wersje i przede wszystkim spójność całego systemu. Nie mówiąc o kosztach" - wylicza Jan Kaczmarek. "Pozostanie przy standardowej wersji jest o tyle uzasadnione, że G.O.L.D. został specjalnie dostosowany do branży handlowej i dystrybucyjnej, a ta działalność na całym świecie jest prowadzona tak samo" - dodaje Piotr Jelinowski, dyrektor ds. rozwoju segmentu detalicznego Aldata, producenta systemu G.O.L.D. Na niestandardową funkcjonalność decydowano się tylko wówczas, gdy była ona kluczowa dla sposobu działania Géant. Taka sytuacja zaistniała w przypadku oprogramowania, umożliwiającego porównywanie cen takich samych produktów i symulowanie poziomu marży w sklepach sieci kon-kurencyjnych dla Géant, np. Auchan czy Carréfour. Taka praktyka jest stosowana przez wszystkie wielkie sieci handlowe, których przedstawiciele regularnie odwiedzają sklepy konkurencji, śledząc jej politykę cenową. Oprogramowanie opracowane przez Aldatę dla Géant zostało już włączone do standardowej wersji systemu.

G.O.L.D. okazał się na tyle elastyczny, że sprawnie obsługuje działalność zarówno sklepów dyskontowych Lider Price, w których asortymencie znajduje się zaledwie 1800 produktów, jak i hipermarketów Géant, oferujących klientom ponad 40 tys. produktów, co znacznie komplikuje zarządzanie zamówieniami, optymalizację dostaw, kontrolę faktur oraz ustalanie cen i planowanie promocji. G.O.L.D. wdrożony w Géancie umożliwia obsługę niestandardowych procedur, np. przyjęcie towaru bez wcześniejszego złożenia zamówienia i ustalenia ceny. Jest to istotne w przypadku takich produktów, jak warzywa i owoce, których ceny są różne każdego dnia i ostatecznie są ustalane z dostawcą w dniu dostarczenia towaru.