Autor: Monika Tomkiewicz

 
Przejrzystość i uczciwość wobec pracowników, dbanie o ducha zespołu, szacunek, nieustanne słuchanie i przyjmowanie uwag – tak Sii sp. z o.o. buduje markę dobrego pracodawcy w branży IT.

Firma Sii zatrudnia już w Polsce ponad 1000 inżynierów, a zgodnie zapowiedziami jej prezesa Gregoire’a Nitota – wkrótce ma być ich 2000! W tym roku firma ta otrzymała tytuł „Najlepszego Miejsca Pracy IT w Polsce”. Jest to wynik przeprowadzonego przez naszą redakcję badania AudIT. Przeprowadzone zostało ono przez firmę TNS Polska. Badanie audIT prowadzone zostało w okresie czerwiec – wrzesień 2012 i miało na celu zmierzenie poziomu satysfakcji pracowników i ich lojalności wobec firmy, w której pracują. W badaniu wykorzystano unikalną metodę pomiaru TRI*M, która składa się z następujących czynników, jak: rekomendacja, ponowny wybór, motywacja, ocena warunków pracy i wizerunek pracodawcy. AudIT oparty jest na anonimowych ankietach on-line, wypełnianych samodzielnie przez pracowników.

Cel: zarazić pracowników pasją

Wśród ankietowanych pracowników Sii odnotowano najwyższy poziom satysfakcji i lojalności – indeks mierzący te wartości TRI*M wynosi 90 i jest o 20 punktów wyższy od średniej badania. Okazało się też, że aż 59% pracowników Sii to entuzjaści, którzy są bardzo zadowoleni z pracy i motywują do niej innych. „Raport otrzymany po badaniu AudIT pomógł nam w potwierdzeniu – bo podobne badania realizujemy również samodzielnie, wewnętrznie – obszarów, nad którymi musimy mocniej popracować. Są one bowiem gorzej oceniane przez pracowników. Fakt, że raport wskazuje konkretne obszary jest tutaj bardzo pomocny. Z drugiej strony, utwierdził nas też w przekonaniu, że część działań, jakie podejmujemy jest zauważana i doceniana przez pracowników, co czyni je tym bardziej sensownymi” – komentuje raport Joanna Kucharska, dyrektor ds. HR i komunikacji w Sii.

Co robi Sii, aby być dobrym pracodawcą dla zatrudnianych inżynierów? Zdaniem Joanny Kucharskiej, kluczowe jest faktyczne realizowanie wartości Sii, jakimi są przejrzystość i uczciwość wobec pracowników, dbanie o ducha zespołu, szacunek, nieustanne słuchanie i przyjmowanie uwag, a wręcz motywowanie pracowników, aby je przekazywali. „Pracujemy z pasją i tym zarażamy naszych pracowników. Trudno jest zarządzać pracownikami, z których połowa realizuje projekty bezpośrednio w siedzibach naszych klientów. Chcąc nie chcąc, jestwięc w jakiś sposób «dalej» od firmy. Jednak staramy się tym bardziej o nich dbać, adresować ich potrzeby, integrować z firmą i słuchać ich pomysłów” – mówi Joanna Kucharska. Dlatego firma organizuje bardzo dużo spotkań szkoleniowo-integracyjnych. Regularnie też przeprowadza badania satysfakcji pracowników, pyta pracowników o propozycje usprawnień w firmie, na bieżąco informuje ich o ważnych kwestiach związanych z rozwojem i funkcjonowaniem firmy. Dodatkowo każdy pracownik, niezależnie od tego, gdzie fizycznie pracuje, ma opiekuna, który ma za zadanie nie tylko egzekwować, ale również wspierać go.

Aż 59% pracowników Sii to entuzjaści, którzy są bardzo zadowoleni z pracy i motywują do niej innych. Jak firma osiągnęła tak wysoki wynik? Już na etapie rekrutacji zwraca uwagę – obok kompetencji technicznych – na umiejętności miękkie i takie elementy, jak motywacja do pracy, zaangażowanie i pasja. Dzięki temu pracownicy faktycznie angażują się w rozwój firmy, która dzięki nim tak dynamicznie się rozrasta. „Drugim ważnym elementem jest pozwolenie pracownikowi na bycie entuzjastą. Może dziwnie to brzmi, ale u nas rzeczywiście pracownik może mieć i ma realny wpływ na to, w jakim kierunku zmierzamy” – mówi dyrektor ds. HR i komunikacji w Sii. Pracownicy są zachęcani do tego, aby zgłaszać pomysły, z których spora część jest wdrażana w życie. To zachęca innych, aby proponować usprawnienia. Okazuje się, że w każdym może tkwić entuzjasta, jeśli się na to pozwoli.

Polityka otwartych drzwi

Sii dba też o atmosferę w firmie. Wszyscy zwracają się do siebie po imieniu, niezależnie od wieku czy stanowiska. Firma stosuje politykę otwartych drzwi, a prezes w e-mailach do wszystkich podaje na końcu swój numer komórki, firma dba o dobrą współpracę zespołową i tzw. Sii Spirit. „Wiemy, że efektywny pracownik to wypoczęty pracownik. Zwracamy więc uwagę na równoważenie pracy z życiem prywatnym.

Nawet nasze imprezy czy spotkania integracyjne są dostosowane do potrzeb prywatnych pracowników. Od nich wychodzi też inicjatywa, angażują się w grupy sportowe według własnego uznania. I podczas gdy kiedyś bawiliśmy się wspólnie głównie na imprezach do rana, teraz organizujemy pikniki rodzinne z racji tego, że średnia wieku pracowników rośnie, a co za tym idzie, zmieniają się zobowiązania rodzinne” – opowiada Joanna Kucharska.

Dyrektor ds. HR i komunikacji w Sii pytana o wyzwania w zakresie zarządzania pracownikami w najbliższym czasie, mówi o rekrutacji. Plany rozwojowe Sii nie maleją, a rynek IT jest dzisiaj rynkiem pracownika. Poza tym pewnym wyzwaniem jest też utrzymanie racowników i umożliwienie im dalszego rozwoju w strukturach firmy. Firma postawiła sobie za cel poświęcanie jeszcze więcej czasu i energii na identyfikowanie talentów, a także w bardziej ustrukturyzowane ścieżki karier i rozwoju. Pewnym wyzwaniem jest też zarządzanie młodymi pracownikami należącymi do pokolenia Y. 

Młodzi ludzie, świeżo po studiach lub jeszcze w trakcie nich mają dosyć roszczeniowe podejście do pracodawców. Wiele oczekują, nie zawsze mając świadomość, że sami również powinni mieć coś do zaoferowania. Rzadziej niż kiedyś związują się na dłużej z pracodawcą, trudno jest budować w nich lojalność. Bardzo sobie cenią życie prywatne i dbają o to, aby mieć na nie czas. Z drugiej strony, są też bardzo pomysłowi, ambitni, mają otwarte głowy i jeśli tylko zaoferuje się im ciekawe zadania, potrafią się maksymalnie zaangażować” – podsumowuje Joanna Kucharska.