Zaistnieć w sieci
- 30.06.2008
Niemal każda firma może skorzystać z publikacji swojej strony WWW, choć proces od pomysłu do gotowych usług w Internecie może być dość długi, czasami jest też kosztowny.
Niemal każda firma może skorzystać z publikacji swojej strony WWW, choć proces od pomysłu do gotowych usług w Internecie może być dość długi, czasami jest też kosztowny.
Pierwszym krokiem, aby firma zaistniała w Internecie jest kupno domeny. W porównaniu do reszty kosztów, ten jest najmniejszym z nich. Dostępne są domeny ogólnopolskie (z końcówką .pl), regionalne (.waw.pl czy szczecin.pl), funkcjonalne (.com.pl), a także globalne (.com, czy .org) i paneuropejskie (.eu). Wybór domeny to ważna sprawa, bowiem nie wszystkie domeny są dostępne. Czasami trzeba wykazać się pomysłowością w doborze domeny do sfery działań firmy, jej rynku, czy innych cech. Jeśli nazwa firmy jest dość popularna (wyszukiwarka zwraca więcej niż kilka trafień), najprawdopodobniej ogólnopolska domena jest już zajęta. Należy uważnie rejestrować domeny. Jeśli wolna jest domena .com.pl i .pl, należy zarejestrować obie. Gdy firma posiada kontrahentów poza Polską, można skorzystać z szansy rejestracji domeny .eu.
Oferty utworzenia stron WWW są bardzo szerokie - od prostych, czysto amatorskich za niewielkie pieniądze, poprzez zaawansowane, ale wykonywane z szablonu - bardzo dużo z nich działa przy użyciu gotowych modułów, takich jak Mambo czy Joomla! - aż po duże, dopracowane strony, dostosowywane do klienta. Tym zajmują się także niektóre agencje reklamowe. Koszty wahają się od kilkuset złotych za prostą stronę; tysiąc złotych za skonfigurowany, prosty moduł CMS na licencji open source, zawierający już wstawioną treść; aż do kilku, czy kilkunastu tysięcy złotych za duży portal z bogatą treścią. Osobną opłatą objęte jest pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach. Dość ważną regułą firm tworzących strony WWW jest unikanie w reklamie deklaracji cenowych dotyczących poważnych projektów. Jeśli firma podaje cenę strony WWW, zazwyczaj oznacza to prosty projekt z szablonu. Należy więc dokładnie precyzować w umowie, co trzeba wykonać.
Utworzyć stronę
rocznie kosztuje rejestracja i utrzymanie domeny ogólnopolskiej .pl.
Gdy w firmie dużo się dzieje, statyczna strona nie spełni zadania. Należy skorzystać ze strony tworzonej dynamicznie, na podstawie informacji z bazy danych. Wtedy zarządzanie stroną będzie prostsze. Twórcy dodają odpowiedni mechanizm zarządzania wpisami, dzięki któremu nowo umieszczane informacje będzie można dodać w sposób łatwy i spójny. Od takich stron już tylko krok do systemów zarządzania treścią, gdzie w zaawansowany sposób można sterować nie tylko tekstem wyświetlanym na stronach, ale wszystkimi dostępnymi obiektami. Systemy CMS są używane bardzo często. Jednym z popularniejszych jest Mambo (oraz powstałe z niego produkty, takie jak MiaCMS). Portale sklepowe są często tworzone z użyciem aplikacji osCommerce.
Od aplikacji do gotowego portalu droga może być dość daleka, bowiem instalacja gotowego oprogramowania nie oznacza natychmiastowego startu strony. Trzeba skonfigurować pakiet, dodać treść, zarządzać bezpieczeństwem itd. Ponadto niektóre realizacje są na tyle wymagające, że niezbędne okazuje się strojenie bazy danych dla konkretnego rozwiązania. Przykładem jest komercyjny SugarCRM, który w opinii użytkowników forum przewyższa łatwością pracy o wiele droższy Microsoft CRM, spełniając przy tym najważniejsze funkcje, albo system pracy grupowej more.groupware, który przy większej skali wdrożenia stawia wysokie wymagania bazie danych.
Nie zawsze najtańsze rozwiązanie będzie najlepsze, ale w większości przypadków darmowe narzędzia wsparte wiedzą i doświadczeniem projektanta strony spełnią wszystkie potrzeby klienta.
Koszty rejestracji nowych domen są niewielkie. Jak podaje home.pl, domena ogólnopolska (z końcówką .pl) kosztuje 99 zł rocznie, polska domena funkcjonalna (.com.pl, .org.pl) kosztuje 75 zł rocznie, za domenę globalną (.com, .org) należy zapłacić 50 zł rocznie, najtańsza zaś jest domena regionalna (.waw.pl), kosztuje 25 zł rocznie. Każda z firm rejestrujących domeny dość często ogłasza promocje, z których można skorzystać.
Gdy domena jest już zajęta, można próbować odkupić ją od poprzedniego właściciela. Tutaj zaczynają się wysokie koszty, bowiem wiele domen jest rejestrowanych na sprzedaż. Niektóre kosztują nawet kilkaset tysięcy złotych, inne kilka tysięcy. Czasami można więc tanio odkupić ciekawą domenę, ale jest to prawdziwa rzadkość. Przykładowo za domenę biurawirtualne.pl właściciel życzy sobie ponad 100 tys. zł, domena hello.pl kosztuje 50 tys. zł, podobnie kochanka.pl zaś tele-taxi.pl jest wyceniona na blisko 10 tys. zł. Domeny uznawane za mniej popularne (np. mniej znane, z grupy sklep.pl) można kupić za kilkaset złotych.
Na rynku można spotkać także oferty sprzedaży całych serwisów wraz z domeną i zawartością. Jeśli firma ma zamiar wykorzystać serwis do swojej działalności, może być to jeden z łatwiejszych sposobów zaistnienia jej w Internecie. Nie zawsze jest najtańszy, ale przynosi efekty znacznie szybciej niż samodzielne wypracowywanie oglądalności, treści i sposobu jej przedstawienia.