"I" jak innowacja

Raiffeisen Bank Polska to instytucja, która nie obawia się innowacji technologicznych. Bank np. jako jeden z pierwszych w Polsce stworzył bank internetowy zgodnie z Web 2.0 i oparł serwis w całości na technologii Adobe Flash/Flex.

Raiffeisen Bank Polska to instytucja, która nie obawia się innowacji technologicznych. Bank np. jako jeden z pierwszych w Polsce stworzył bank internetowy zgodnie z Web 2.0 i oparł serwis w całości na technologii Adobe Flash/Flex.

Drugie miejsce w rankingu miesięcznika Forbes na "Najlepszy Bank Detaliczny" (wrzesień 2006). Ta sama pozycja i tytuł "Bank Przyjazny" w rankingu tygodnika Newsweek Polska (wrzesień 2007). Tytuł Lidera Informatyki w kategorii bankowość elektroniczna i e-finanse Gazety Bankowej (marzec 2008) - nieźle jak na bank, który zajmuje miejsce w drugiej dziesiątce rankingów największych instytucji finansowych. Mariusz Kaczmarek, dyrektor Departamentu Informatyki w Raiffeisen Bank Polska nie ma wątpliwości, że wszystkie te sukcesy były możliwe tylko dzięki zachowaniu odpowiedniej jakości i innowacyjności proponowanych usług, a więc także dzięki IT.

Innowacyjność się opłaca

"I" jak innowacja

Mariusz Kaczmarek, dyrektor Departamentu Informatyki w Raiffeisen Bank Polska

Stawianie na innowacje to świadoma strategia departamentu IT i całego banku. "Nie jesteśmy największym bankiem na rynku. Nie możemy więc podążać za innymi. Sami musimy kreować rozwiązania" - mówi Mariusz Kaczmarek. Sam głęboko wierzy w to, że innowacyjność się opłaca. "To świetna motywacja dla pracowników IT, którzy lubią pracować na najnowocześniejszych technologiach. To także sposób, aby uzyskać odpowiednią atencję ze strony dostawców. W sytuacji, gdy jesteśmy pierwszym klientem, proces rozwiązywania ewentualnych problemów jest znacznie szybszy" - mówi Mariusz Kaczmarek. Oczywiście bardzo ważna jest także percepcja samej instytucji na rynku. Bank, który nie chce konkurować ceną, ale jakością obsługi powinien kojarzyć się z nowoczesnymi rozwiązaniami.

Za inwestycjami w nowoczesne technologie IT nie stoi jednak tylko dbałość o wizerunek na rynku i w zespole IT, ale przede wszystkim rachunek ekonomiczny. Tak było chociażby z implementacją architektury opartej na SOA (Services Oriented Architecture), której fundamentem jest szyna ESB (Enterprise Service Bus) zbudowana w oparciu o IBM WebSphere Application Server, IBM WebSphere Message Broker i IBM WebSphere MQ. "Możliwość ponownego użycia tych samych serwisów to nie jest pusty slogan. Tyle że nic nie następuje od razu. Do pewnych efektów dochodzi się latami" - mówi Mariusz Kaczmarek.

Jak lepiej wykorzystać potencjał pracowników

W tej chwili w Departamencie Informatyki Raiffeisen Bank Polska trwa projekt standaryzacji procesów IT oraz łączeniu ich z usługami biznesowymi banku. Równolegle instytucja wdraża pakiet narzędzi do automatyzacji obsługi infrastruktury i aplikacji BMC Software. To ściśle ze sobą powiązane procesy, których celem jest uczynienie procesów IT możliwie najbardziej przejrzystymi i łatwymi w zarządzaniu. Wprowadzanie nowych zasad zarządzania ma jeszcze jeden efekt. Zmieni nieco profil funkcjonowania pracowników działu IT. "To ewolucja, która zaczęła się wraz z wdrożeniem systemu identity management. Administratorzy początkowo obawiali się, że ich praca straci rację bytu. Szybko przekonali się jednak, że pracy mają jeszcze więcej, tylko jest ona znacznie ciekawsza niż wykonywanie prostych, powtarzalnych, manualnych czynności. To można i trzeba automatyzować, by móc skupiać się na rozwoju indywidualnych kompetencji i wspieraniu strategicznych projektów banku" - mówi Mariusz Kaczmarek.

W obecnych realiach to czynnik, który trudno zlekceważyć. Pracowników IT od zawsze motywuje dostęp do najnowszych technologii i udział w ciekawych projektach. Doświadczony pracownik zawsze może liczyć na szereg ciekawych ofert. Dlatego im ciekawsza jest praca banku, tym mniejsze ryzyko rezygnacji z niej. Sprawny dobór i zarządzanie ludźmi to jedno z najważniejszych wyzwań, przed którymi staje każdy dyrektor IT. "Do pracy w firmie potrzebni są pracownicy z różnymi kompetencjami, ale wszyscy muszą być reformowalni i chętni do współpracy. Wtedy organizacja będzie sprawnie funkcjonować i ma szanse na realizację strategii" - mówił kilka lat temu na łamach miesięcznika CIO. To także jedna z jego największych menedżerskich zalet. W sam raz na sytuację na rynku pracy.

10 lat w 5 lat

Pięć lat pracy Mariusza Kaczmarka w Raiffeisen Bank Polska to bardzo intensywny okres. "Wielu instytucjom zakończenie podobnej liczby projektów prowadzonych w tym czasie zajęłoby pewnie dwa razy tyle" - mówi. Równocześnie sam nie jest do końca zadowolony. "Zawsze moglibyśmy zrobić coś lepiej" - dodaje. W tak dobrze zinformatyzowanej instytucji, w której zarząd doskonale rozumie IT, to poczucie pojawia się często.

Dowodem, że ma rację jest choćby fakt, iż jest pierwszym dyrektorem departamentu IT w Raiffeisen Bank Polska, który piastuje swoje stanowisko dłużej niż 1,5-2 lata. I to pomimo że wcześniej nie miał doświadczeń w bankowości (pracował w Procter&Gamble), a wdrożenie systemu Globus w Raiffeisen Bank Polska było pierwszym przedsięwzięciem na taką skalę, w którym uczestniczył.

Mimo samokrytycyzmu, Mariusz Kaczmarek na pewno jednak ma co najmniej kilka powodów do dumy. Raiffeisen Bank Polska jest jednym z międzynarodowych klientów referencyjnych IBM, jednym z pionierów mobile bankingu. Stworzył aplikację do internetowej obsługi klientów napisaną niemal w całości w technologii Adobe Flash/Flex. Jest też jedną z pierwszych instytucji finansowych, która zaprojektowała bank internetowy zgodnie z Web 2.0.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200