Projekty poza budżetem i harmonogramem

80% polskich firm przyznaje, że ich projekty informatyczne przekraczają założenia budżetowe i terminowe. Wynika to z faktu, że niewielki odsetek przedsiębiorstw prawidłowo zarządza procesami rozwoju systemów IT.

Zespół serwisu Procesowcy.pl oraz firma Sofrecom Polska poddali analizie dojrzałość procesów rozwoju systemów informatycznych w polskich organizacjach. Badaniu przyświecała teza o istnieniu silnego związku między dojrzałością procesów rozwoju systemów informatycznych a efektywnością projektów realizowanych z udziałem IT.

Wyniki badania pokazały analogię do przeprowadzonego w marcu 2010 roku ogólnego badania dojrzałości procesowej. Aż 67% firm deklarowało wtedy, że procesy są zdefiniowane i opisane, ale jedynie 38% organizacji dokonywało pomiarów tych procesów i zaledwie 12% zarządzało nimi. Główna obserwacja z tegorocznego badania, to mały odsetek organizacji, które zarządzają procesami rozwoju systemów informatycznych w pełnym tego słowa znaczeniu. 28% organizacji podejmuje akcje naprawcze lub/oraz usprawniające, ale tylko 7% respondentów twierdzi, że podejmowane działania przynoszą rezultaty.

Brak właściwych mierników

Jaka jest przyczyna takiego stanu rzeczy? Być może niski odsetek organizacji sprawnie zarządzających procesami rozwoju oprogramowania to efekt błędnych wniosków z prowadzonych pomiarów, a może po prostu efekt źle zdefiniowanych mierników? Wyniki badania wskazują pośrednio na drugą opcję. Aż 57% respondentów twierdzących, że ich organizacje mierzą procesy objęte badaniem, nie potrafi określić, jak te pomiary są prowadzone.

Podstawowe parametry efektywności procesu produkcji oprogramowania to: terminowość, poziom realizacji budżetu oraz poziom spełnienia oczekiwań jakościowych przez produkt końcowy - oprogramowanie dostarczone użytkownikowi, ale też wszystkie produkty cząstkowe dostarczane na poszczególnych etapach procesu. 80% badanych organizacji deklaruje, że projekty przekraczają założenia budżetowe. Takie same proporcje pojawiają się w obszarze terminowości - w 79% przypadków projekty są realizowane dłużej, niż zakłada harmonogram. Trochę lepiej, ale wciąż mało imponująco, prezentuje się obszar jakości produktów - 64% organizacji twierdzi, że w projektach realizowanych z udziałem IT nie są dotrzymywane założenia jakościowe. Co ciekawe, aż 10% organizacji deklaruje, że jakość w projektach w ogóle nie jest monitorowana.

Celem badania była również weryfikacja wpływu poziomu dojrzałości procesów rozwoju systemów informatycznych na efektywność tych procesów. W fazie planowania projektu respondenci wskazali szacunki eksperckie jako najczęściej stosowaną technikę definiowania harmonogramu i budżetu. Analiza wyników i zależności w tym obszarze pokazała, że metoda ta nie jest skuteczna. W grupie zawężonej do respondentów reprezentujących organizacje stosujące szacunki eksperckie odsetek projektów z niedotrzymanym harmonogramem wzrasta do 86%, a projektów z przekroczonym budżetem do 87%.

W trakcie realizacji projektów z udziałem IT najczęściej wykorzystywanym narzędziem pomiaru ich efektywności jest zliczanie błędów w wytwarzanym oprogramowaniu lub w przygotowywanej dokumentacji. Aż 78% respondentów wskazuje na tę metodę. Niestety, zaledwie 9% projektów, w których proces wytwarzania jest tak monitorowany, dotrzymuje przyjęte założenia jakościowe. Powodem może być to, że metoda nie uwzględnia wielkości i złożoności tworzonego oprogramowania. Monitorowanie liczby błędów pozwala ocenić stopień zaawansowania realizacji projektu, ale nie jest wystarczającą informacją do oceny jakości jego produktów. Dopiero odniesienie tej liczby do rozmiaru i złożoności oprogramowania daje informację zarządczą, pozwalającą podjąć skuteczne akcje naprawcze. Wśród organizacji stosujących taką właśnie metodę opomiarowania jakości produktów odsetek projektów realizujących założenia jakościowe wzrósł do 28%.

Badanie wykazało, że warto mierzyć efektywność procesu produkcji oprogramowania, ale pomiary te będą miały sens tylko wtedy, gdy będą mierzone właściwe parametry i we właściwy sposób. Równie istotne jest, aby zadbać o zamknięty cykl zarządzania procesem. Wyniki jednoznacznie potwierdzają tezę o ścisłym związku między dojrzałością procesów a efektywnością kosztową, terminową i jakościową projektów z udziałem IT.

Ewa Kińczyk jest starszym konsultantem w Sofrecom Polska, Łukasz Tartanus reprezentuje serwis PROCESOWCY.PL.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200