Miejskie rachunki
- Krzysztof Garski,
- 16.06.2009
Samorządowe finanse to domena lokalnych dostawców rozwiązań IT. I mimo że wiele urzędów korzysta z produktów sięgających korzeniami początku lat 90., to największe firmy interesują się tym segmentem rynku w niewielkim stopniu.
Mimo niemłodego wieku, system wydaje się idealnie odpowiadać na potrzeby władz miasta i osób odpowiedzialnych za jego finanse.
"Pozwala on nam na sprawne przeprowadzanie procedur planistycznych, z wykorzystaniem danych wprowadzanych
przez komórki organizacyjne urzędu oraz samodzielne jednostki" - wyjaśnia Edyta Tombarkiewicz z biura prasowego gdańskiego urzędu. System umożliwia też uzyskanie pełnej informacji o poszczególnych jednostkach realizujących budżet, według stanu na dowolny dzień roku. Kolejne, istotne funkcje, to możliwość przeprowadzenia potrzebnych analiz oraz bieżąca kontrola zrealizowanych wpływów budżetowych i wydatków. Pozwala to na analizę w czasie rzeczywistym trafności przyjmowanych założeń finansowych oraz - jeśli sytuacja tego wymaga - szybką korektę planu.
Wieloletnie przywiązanie władz Gdańska do jednego systemu wiąże się również z tą zaletą, że umożliwia szybkie i sprawne porównanie danych historycznych z dłuższego okresu. Nie bez znaczenia jest też przyzwyczajenie pracowników magistratu do jego obsługi, co w efekcie przekłada się na sprawniejszą i bardziej wydajną pracę.
Także na drugim końcu Polski, w Rybniku, samorząd jest od 15 lat wierny regionalnemu dostawcy rozwiązań IT. W tamtejszym Urzędzie Miasta funkcjonuje pakiet Ratusz firmy REKORD Systemy Informatyczne z Bielska-Białej, który zastąpił wcześniej istniejące, elementarne rozwiązania, oparte jeszcze na wzajemnie niekompatybilnych programach, działających w środowisku DOS.
Początki tej współpracy wynikają z dość oczywistego faktu: w tamtych czasach niewiele było na rynku systemów dedykowanych bezpośrednio jednostkom samorządu. "Wspomniana firma specjalizowała się w tego typu systemach i miała doświadczenie w zakresie ich wdrażania" - wspomina Grażyna Dudzik, naczelnik Wydziału Informatyki w Urzędzie Miasta Rybnika. Później zadziałała już po prostu dobra współpraca przy wdrażaniu kolejnych wersji oprogramowania. Urzędnicy jasno formułowali swoje oczekiwania, z kolei firmowi informatycy sprawnie reagowali na pojawiające się stale nowe wyzwania: przygotowywali kolejne wersje, uwzględniające zarówno zmiany w prawie, oczekiwania użytkowników, jak i szybko zmieniające się technologie informatyczne.