Stadiony tak, obsługa nie

Polskie firmy IT mają szansę zarobić na wyposażeniu stadionów budowanych na Euro 2012. Głównego partnera technologicznego UEFA wybierze jednak sama. Będzie nim zapewne TP.

Piłkarskie Euro to nie tylko budowa stadionów, autostrad, hoteli, ale także potężne przedsięwzięcie teleinformatyczne. Mówiąc o tym najczęściej koncentrujemy się na obsłudze mediów, zwłaszcza stacji telewizyjnych i dostarczaniu nowych elektronicznych usług kibicom. Bez wielkiego rozgłosu, gdzieś w tle, powstaje infrastruktura, na którą składają się niezliczone systemy, od zarządzania bezpieczeństwem na stadionach, po kontrolę nagłośnienia i oświetlenia. Prawdziwym wyzwaniem nie jest strona techniczna, tu korzysta się na ogół ze sprawdzonych technologii, ale złożoność organizacyjna. Przykładowo, budowa call center obsługującego mistrzostwa wymaga integracji z wieloma zewnętrznymi systemami - centrum zarządzania kryzysowego, analogicznym systemem na Ukrainie, bazami danych turystycznych, usługowych i informacji o samym Euro 2012.

UEFA stawia wymagania

Staramy się wydobyć z UEFA wszelkie informacje mogące mieć wpływ na efektywne zaplanowanie infrastruktury teletechnicznej i teleinformatycznej , aby oszczędzić zbędnych kosztów przy inwestycjach w stadiony.

Małgorzata Olszewska, krajowy koordynator ds. telekomunikacji i informatyki w PL.2012

Przygotowanie obszaru teleinformatycznego dla mistrzostw Europy w piłce nożnej to ścisła współpraca z UEFA, w szczególności z UEFA Media Technologies, a także z instytucjami ukraińskimi, odpowiedzialnymi za organizację mistrzostw u naszych sąsiadów. Nad wszystkim czuwa specjalnie powołana spółka PL.2012. Sprawy związane z telekomunikacją i informatyką koordynuje w PL.2012 Małgorzata Olszewska.

Oczywiście głównym problemem dla organizatorów pozostaje wybudowanie stadionów w terminie. Aby optymalnie zarządzać ich budową, spółka PL.2012 wdrożyła system online do zarządzania projektami. Miał on także wspomóc sprawozdawczość na potrzeby UEFA, która wymaga przedstawiania raportów w cyklu dwutygodniowym i miesięcznym. Działaczy UEFA interesują trzy aspekty - harmonogram, ryzyka związane z dotrzymaniem poszczególnych terminów i budżet projektów. Wdrożenie aplikacji znacznie ułatwiło miastom przestrzeganie wymogów formy raportowania.

System daje bieżący wgląd w faktyczny stan realizacji budowy stadionów. Dostęp do niego mają zarówno miasta-organizatorzy, jak i przedstawiciele UEFA, którzy narzędzie ocenili bardzo pozytywnie. Niewykluczone, że spółka PL.2012 wdroży rozbudowany system klasy PPM (Project Portfolio Management). Z systemów PPM korzystają organizatorzy mistrzostw świata w piłce nożnej w RPA i letniej olimpiady w Londynie.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200