Perspektywy dla SIP
- Przemysław Pawełczak,
- 01.07.2005
O możliwościach funkcjonalnych SIP, perspektywach wdrażania rozwiązań opartych na tym protokole i zmianach, jakie nastąpią w sposobach komunikacji w przedsiębiorstwach, mówią przedstawiciele producentów i dystrybutorów sprzętu sieciowego.
O możliwościach funkcjonalnych SIP, perspektywach wdrażania rozwiązań opartych na tym protokole i zmianach, jakie nastąpią w sposobach komunikacji w przedsiębiorstwach, mówią przedstawiciele producentów i dystrybutorów sprzętu sieciowego.
NetWorld: SIP to przede wszystkim nowe możliwości dla aplikacji. Zatem czy istnieje jakaś usługa, która może zawojować komunikację w przedsiębiorstwie?
Mariusz Ostrowski, Cisco Systems: Dziś trudno przewidzieć, jaka usługa związana z wewnętrzną komunikacją w firmie oparta na protokole SIP będzie dla przedsiębiorstw "rewolucyjna". Warto jednak zwrócić uwagę, że wiele przedsiębiorstw już teraz rozważa wprowadzenie bazujących na SIP rozwiązań z zakresu tzw. Presence Mananagement, dających możliwość określania czy dany użytkownik jest dostępny i w jaki sposób można się z nim skontaktować. Innym ciekawym rozwiązaniem bazującym na SIP jest tzw. Rich-Media Conferencing. Nazwa ta określa systemy oferujące możliwość pracy grupowej na podstawie współdzielenia danych oraz wymiany strumienia głosu i obrazu. Dla tego typu systemów protokół SIP jest wręcz idealnym środowiskiem, gdyż pozwala dołączać i jednakowo traktować użytkowników korzystających, za jego pośrednictwem, z różnego typu urządzeń.
Marcin Ścieślicki, Tech Data Polska: Należy podkreślić, że SIP jako część rodziny protokołów VoIP jest obecnie wykorzystywany do celów prostej komunikacji głosowej. Mimo że jest to technologia obecna na rynku dość długo, to jednak jej dostępność i cena medium, które należało wykorzystać do połączenia, były wystarczającą zaporą, która skutecznie zniechęcała do takich eksperymentów. Obecnie, gdy ceny krajowych łączy międzymiastowych np. FR/ATM czy MPLS drastycznie obniżyły się, a jakość Internetu uległa poprawie możliwy jest proces migracji z tradycyjnej telefonii w stronę telefonii IP. Proces ten ogranicza się na razie do migracji w stosunku 1 do 1 obecnego modelu telefonii tradycyjnej do telefonii IP. Podstawowy cel stawiany takiej migracji to ujednolicenie planu numeracyjnego w przedsiębiorstwie wielodziałowym oraz obniżenie kosztów rozmów. Innym rozwiązaniem, do którego zmierzają przedsiębiorstwa, jest bardziej efektywne wykorzystanie pracowników działów handlowych poprzez uruchomienie rozproszonego call center w ramach przedsiębiorstwa. W takim modelu klient dzwoni na jeden znany globalnie numer GSTN i poprzez sieć IP kierowany jest do najbliższego terytorialnie sprzedawcy. Gdy ten jest niedostępny, to system kieruje go np. do innego oddziału.
Czy Państwa zdaniem polskie firmy są na tyle zaznajomione z transmisjami VoIP, że nie będą obawiać się nowszych rozwiązań opartych na protokole SIP?
Mariusz Ostrowski: Systemy transmisji głosu w sieciach pakietowych IP bazujące najczęściej na sygnalizacji H.323 wdrażane są w Polsce od wielu lat. Firmy, które stosują tego typu rozwiązania, mają już solidną bazę wiedzy i doświadczenie pozwalające im na "postawienie następnego kroku", czyli powiązanie systemów telekomunikacyjnych z aplikacyjnymi poprzez protokół SIP. Nie znaczy to bynajmniej, że krok ten będzie łatwy, bo każde nowoczesne rozwiązanie w informatyce czy telekomunikacji musi być okupione pewnym wysiłkiem związanym z jego poprawnym zaplanowaniem i wdrożeniem.
Maciej Kotowicz: Barierą dla wdrożenia VoIP w polskich realiach nie jest niechęć ze strony przedsiębiorców, lecz ograniczenia urządzeń już użytkowanych. Czasem nie są one w stanie zapewnić wsparcia dla nowego sposobu komunikacji, który oferuje SIP.
Benjamin Ellis: Większość europejskich firm, w tym polskich, zna dobrze usługę VoIP i zalety, jakie ona przynosi. Z drugiej strony wiele z nich nie zdaje sobie sprawy z potencjału aplikacji wykorzystujących telefonię internetową. Wiele firm nie rozumie związku pomiędzy wymaganiami dla aplikacji i siecią, która może je spełnić. Wprowadzenie aplikacji głosowych wymaga sporo planowania, ponieważ SIP integruje aplikacje głosowe, transfer danych, współdzielenie aplikacji i głosu.