Oszczędności w VoIP

Wydzielona w 2000 r. z Enterprise Networks Group Lucenta firma Avaya ma wielkie udziały w rynku PBX. Jednak gwałtowny spadek wydatków na rozwiązania IT i umacnianie się Cisco na pozycji lidera telefonii IP postawiły w kłopotliwej sytuacji firmę, która od czasu powstania co roku odnotowywała straty. Z drugiej strony dawny dział Lucenta ewoluuje, stawiając bardziej na otwarte systemy i oprogramowanie niż duże sprzętowe przełączniki telekomunikacyjne TDM. W dodatku ostatni kwartał przyniósł zysk 10 mln USD (w analogicznym kwartale 2003 r. - strata 101 mln USD), a firma stała się liderem konwergentnych central PBX w czwartym kwartale 2003 r. (dane analityków z Infotech). O wprowadzaniu korporacyjnej telefonii IP z DONEM PETERSONEM, prezesem i dyrektorem generalnym firmy, rozmawiają dziennikarze amerykańskiego oddziału IDG.

Wydzielona w 2000 r. z Enterprise Networks Group Lucenta firma Avaya ma wielkie udziały w rynku PBX. Jednak gwałtowny spadek wydatków na rozwiązania IT i umacnianie się Cisco na pozycji lidera telefonii IP postawiły w kłopotliwej sytuacji firmę, która od czasu powstania co roku odnotowywała straty. Z drugiej strony dawny dział Lucenta ewoluuje, stawiając bardziej na otwarte systemy i oprogramowanie niż duże sprzętowe przełączniki telekomunikacyjne TDM. W dodatku ostatni kwartał przyniósł zysk 10 mln USD (w analogicznym kwartale 2003 r. - strata 101 mln USD), a firma stała się liderem konwergentnych central PBX w czwartym kwartale 2003 r. (dane analityków z Infotech). O wprowadzaniu korporacyjnej telefonii IP z DONEM PETERSONEM, prezesem i dyrektorem generalnym firmy, rozmawiają dziennikarze amerykańskiego oddziału IDG.

Dostawcy telefonii IP, w tym Avaya, podkreślają wzrost wydajności przy migracji do rozwiązań IP PBX i konwergentnych aplikacji. Czy łatwo jest przekonać klientów?

To zależy, czy ten wzrost wydajności jest rzeczywiści mierzalny. Jeśli mówi się, że firma zaoszczędzi 5% na kosztach zarządzania, to trzeba być przygotowanym na następne pytanie klienta: "Czy to znaczy, że mam zwolnić 5% mojego zespołu zarządzającego?". Jeśli firma już teraz ma mały zespół IT, to odpowiedź nie jest oczywista. Oszczędności pewnych naszych klientów z wdrożonymi rozwiązaniami VoIP nie polegają na redukcji personelu tylko na mniejszych kosztach związanych np. z tym, że część pracowników pracuje w domu.

Jak klienci określają obszary, w których konwergentne aplikacje mogą spowodować wzrost wydajności?

Oszczędności w VoIP
To sprawa tego, jak biznes jest zorganizowany i jak odpowiada na potrzeby swoich klientów. Trzeba dokładnie określić takie obszary, bo nie wszędzie będzie można znaleźć oszczędności. Początek to dyskusja o modelu biznesowym danej firmy. Nasz klient z branży inwestycyjnej stwierdził, iż jego analitycy nie używali poczty głosowej, bo ich skrzynki zapełniałyby się wiadomościami, a oni nie sprawdzaliby ich z braku czasu na ich obsługę. Rozwiązanie typu unified messaging pozwala na pokazanie komunikatów na ekranie poczty e-mail. Można zobaczyć, ile jest tych komunikatów, i szybko je uporządkować. Dzięki temu poczta głosowa staje się znowu użyteczna. Klient oszacował, że to zaoszczędzi jego analitykom 10% ich czasu pracy. Czy to doprowadziło do zmniejszenia kosztów przez redukcję zatrudnienia? Nie, zwiększyło produktywność pracowników. Przypadki są różne i różna jest natura oszczędności. Dlatego te rozwiązania wymagają podejścia konsultingowego.

Jak wygląda sprawa prac badawczo-rozwojowych? Nad czym najintensywniej pracuje się w laboratoriach firmowych?

Określiliśmy, że 8-10% przychodów jest przeznaczane na R&D. Obecnie jest to 8,5-9%, co daje 360-375 mln USD. To bardzo ważne, by pozostać na tym poziomie. Dzięki temu można być bardzo konkurencyjnym w dziedzinach, na które stawiamy: telefonii IP, aplikacjach głosowych, urządzeniach i usługach nowej generacji.

Wydaje mi się, że kładziemy większy nacisk niż konkurencja na usługi. Rozwijamy naszą technologię przez dodawanie, na zasadzie usługi, zarządzania sieciowego i monitoringu. W świecie aplikacji i telefonii IP pracujemy przede wszystkim nad rozwojem naszych obecnych rozwiązań, chociaż przyglądamy się też pokrewnym obszarom - zunifikowana komunikacja jako rozwinięcie messagingu jest tutaj dobrym przykładem.

Urządzenia (appliances - red.) są czymś nowym dla nas. Zawsze sprzedawaliśmy nasze firmowe terminale, ale w świecie IP terminalami stają się różne urządzenia, wiele z nich to popularna elektronika użytkowa. Musimy określić, jak działać na tym rynku. Nasze systemy będą korzystać z architektury klient-serwer. Jednym z zadań jest więc przekonanie naszych klientów do tych urządzeń, czymkolwiek by one były.

Jeśli kupiło się centralę PBX, zwykle dysponuje się też firmowymi telefonami. Taki telefon może nadal funkcjonować na biurku, ale do zastosowań mobilnych instalujemy naszego klienta w telefonie komórkowym Motoroli. Instalujemy softphone'y w urządzeniach PDA. Instalujemy takie oprogramowanie w laptopach i urządzeniach desktopowych. W związku z tym urządzenie staje się platformą dla oprogramowania. W skrajnym przypadku - prostego klienta. W bardziej rozbudowanej formie - dla np. oprogramowania softphone dostarczanego przez nas do urządzeń z Windows. Spodziewamy się, że oprogramowanie będzie odgrywało znacznie większą rolę niż w przeszłości.

Jak Avaya, wywodząca się z AT&T i Lucenta, przeobraża się z firmy produkującej sprzęt telekomunikacyjny w dostawcę rozwiązań opartych na otwartych standardach i oprogramowaniu?

To jest funkcja skokowa. Przed 10 czy 15 laty PBX miały specyficzne procesory i systemy operacyjne. Wszystkie ostatecznie wypadły z kursu. Nieustannie pozytywnie zaskakują nas wynikające z tego sprawy kosztów. Warto przekonywać ludzi do nowego.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200