Na równoważni

Rozmowa z Piotrem Łakomskim, dyrektorem Departamentu IT w P4 sp. z o.o. (operator sieci Play).

Dossier

Piotr Łakomski

dyrektor Departamentu IT w P4 (operator sieci Play) od września 2006. Wcześniej pracował na stanowisku eksperta i menedżera projektów IT w Polskiej Telefonii Cyfrowej (Era), jako konsultant w Andersen Business Consulting i starszy analityk w Philip Morris Poland. Jest absolwentem Politechniki Wrocławskiej, gdzie studiował inżynierię oprogramowania. Do najważniejszych wyzwań IT w P4 zalicza podnoszenie efektywności i elastyczności, mierzonych czasem dostarczania rozwiązań, dopasowanie tempa rozwoju zasobów IT do szybkiego tempa rozwoju biznesu oraz podnoszenie jakości rozwiązań i procesów.

W jaki sposób IT może zadbać o jakość, kiedy naczelną zasadą jej relacji z biznesem jest szybkość dostarczania produktów?

Na polskim rynku operatorów komórkowych przewaga konkurencyjna wynikająca z wprowadzenia elementu innowacyjnego, takiego jak produkt czy technologia, trwa bardzo krótko. Zgadzam się zatem, wkładamy sporo wysiłku, aby dobrze balansować pomiędzy dążeniem do skracania czasów dotarcia na rynek z nowym pomysłem, przy zachowaniu jakości dostarczanych usług. Kwestią podstawową jest dobór formy realizacji projektu, tak aby czas i ryzyko projektu były minimalne. Drugi czynnik to elastyczność po stronie biznesu i IT. Obie strony są aktywne i elastyczne, mamy do siebie zaufanie. Tę relację mogę nazwać wyjątkową na szerszą skalę na rynku - sprzyja temu kultura pracy w Play, sprzyja wspólne doświadczenie i świadomość, że w naszej sytuacji development musi pracować na bieżąco, nieustannie i bez potknięć. Osobną kwestią jest elastyczność systemów i ich optymalizacja, która także postępuje.

Zarządzanie zasobami IT, z których część to zasoby u zewnętrznych dostawców (outsourcerów), to spore wyzwanie w dynamicznym środowisku.

W naszym przypadku zarządzanie zasobami jest procesem złożonym. Bierzemy pod uwagę m.in. przepływy klientów pomiędzy naszymi usługami czy produktami. Każde zdarzenie o charakterze biznesowym ma konsekwencje dla zachowania klientów i powinno być brane pod uwagę przez IT. Do tego musimy dołożyć także dynamiczny przyrost naszej bazy klientów. Jesteśmy liderem przejęć klientów chcących zmienić operatora, 60-70% przenoszonych numerów trafia do Play.

Ta tendencja oczywiście bardzo nam odpowiada i chcemy ją umacniać, co wymaga przygotowania odpowiednich zasobów. Jednocześnie wraz ze wzrostem bazy klientów coraz ważniejszym obszarem działania jest utrzymanie klientów.

W tym kontekście pojawia się także podejście oferowania użytkownikom szeregu funkcjonalności samoobsługowych.

Kanały samoobsługowe są dla nas atrakcyjne, poza korzyścią w postaci oszczędności przynoszą większość informacji o zachowaniach i oczekiwaniach klientów. Te informacje pomagają przygotować lepszą, bardziej dostosowaną do potrzeb klienta, ofertę. Trzeba jednak pamiętać, że z drugiej strony istnieje podejście ukierunkowane na tworzenie standardowych ofert. Należy zachować odpowiednią równowagę pomiędzy tendencją do nieograniczonego dostosowywania a standaryzacją - weryfikując w odniesieniu do wymiaru ekonomicznego i zgodności ze strategią biznesową.

Spostrzeżenia dotyczące konsekwencji decyzji biznesowych dla zachowań klientów i potem dla zasobów IT muszą interesować także biznes, "sprawców zamieszania"...

Zdecydowanie tak, dla nas to ważne źródło informacji i punkt odniesienia przy projektowaniu następnych produktów. Dla IT to przy tym dużo istotnych wniosków dotyczących optymalizacji.

IT w Play wyraźnie akcentuje swoje otwarcie na outsourcing IT. Nie jest to raczej typowe wśród telekomów. W jaki sposób skutecznie ustrzec się poważnego zagrożenia niepowodzeniem przy outsourcingu?

Staramy się budować relacje partnerskie z dostawcami. W ciągu pięciu lat staliśmy się dla nich ważnym partnerem i oni dla nas również. Z naszej strony zyskujemy większy wpływ na to, co dzieje się u dostawcy, mamy unikalne gwarancje zasobów, kompetencji. Zwracamy uwagę na jakość procesów, ich optymalizowanie i prostotę. To nasza gwarancja, że ta relacja pozostaje kwestią ekonomiczną, że możemy sobie pozwolić na powrót zasobów do organizacji, insourcing. W Play obowiązuje jeszcze jedna technologiczna zasada: jesteśmy przychylnie nastawieni do open source, w sposób uzasadniony zresztą dobrymi doświadczeniami. Na gruncie relacji z dostawcami czy outsourcingu ma to tę dodatkową zaletę, że znacznie poszerza nam spektrum potencjalnych dostawców usług czy produktów.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200