ENFACE: BARTŁOMIEJ SITEK...

...inżynier oprogramowania w firmie Cerego Japan, laureat konkursu NASA. Jako ambasador programu e-Skills for Jobs 2014, prowadzonego przez Komisję Europejską, zachęca młodych ludzi do rozwijania umiejętności cyfrowych.

O KONKURENCJI W IT

Obecnie zajmuję się przede wszystkim rozwojem warstwy klienckiej aplikacji, a także wsparciem przy projektowaniu rozwiązań UX (User Experience). Odpowiadam głównie za kod i działanie warstwy klienckiej i projektuję interfejsy użytkownika. Zamierzam się dalej rozwijać zarówno w kierunku technicznym, jak i menedżerskim. Konkurencja na rynku IT jest dość spora, dlatego warto zainwestować w siebie i nie zapominać o stałym szlifowaniu swoich umiejętności, a także o zdobywaniu nowych. W niedalekiej przyszłości zamierzam zająć się aplikacjami mobilnymi i wystartować z kilkoma własnymi projektami.

O PLATFORMIE EDUKACYJNEJ

Platforma iKnow pomaga w łatwiejszym i szybszym przyswajaniu informacji (głównie języków), a także w ćwiczeniu pamięci. W tym celu wykorzystywana jest m.in. technika Spaced Repetition, czyli system powtórek będący jedną z najskuteczniejszych metod służących poprawie zapamiętywania. Aplikacja pozwala na obserwowanie i analizę własnych statystyk, a także oferuje możliwość porównania ich z innymi użytkownikami serwisu, co dopinguje do dalszej nauki. Nasz zespół w Tokio nieustannie pracuje nad poprawą silnika i algorytmów.

Zobacz również:

  • 5G to nie tylko smartfony - jakie technologie skorzystają?
  • YouTube będzie wymagać od twórców oznaczania filmów generowanych przez AI

O STRONIE DLA GWIAZDY

Strona internetowa aktora czy muzyka to przemyślana machina marketingowa. Przede wszystkim powinna podążać za obecnymi trendami i korzystać z najnowszych dostępnych technologii webowych, żeby przyciągnąć fanów. Musi być interaktywna, bogata we wszelkiej maści kontent multimedialny np. filmy, animacje, klipy. Musi przyciągać uwagę i poza podstawowymi informacjami oferować wiele różnych dodatków. Integracja z serwisami społecznościowymi to już standard. W dzisiejszych czasach nieodłącznym dodatkiem jest także mobilna aplikacja (lub kilka). Często cała szata graficzna jest zmieniana tak aby pasowała do najnowszego albumu artysty. Jest w końcu jego wizytówką.

O DRONACH I WIROPŁATACH

Do ratowania ludzi służą drony, a także wiropłaty nowej generacji, o dużej prędkości oraz zasięgu lotu poziomego. Drony przydadzą się przy rekonesansie i pomogą szybko określić, gdzie znajdują się ludzie wymagający pomocy. Niewielkie gabaryty są niezbędne w przypadku gdy trzeba przedrzeć się szybko w trudno dostępne miejsce. Co do wiropłatów, liczą się tam przede wszystkim możliwie duża prędkość i zasięg, ładowność, zdolność poziomego startu oraz lądowania z różnego rodzaju powierzchni (twardych i miękkich), a także modułowość i wszechstronność np. dodatkowy zbiornik na wodę, przydatny do gaszenia pożarów.

O PRZYSZŁOŚCI INTERNETU

Myślę, że kolejnym krokiem będzie powolne zacieranie się granic pomiędzy technologiami mobilnymi i webowymi. Internet będzie stanowił spoinę łączącą wszelkie urządzenia elektroniczne. Sensory w tych urządzeniach będą pobierały różne parametry i informacje a następnie przesyłały je między sobą za pomocą sieci o coraz większej przepustowości. Pisanie aplikacji powinno także stać się coraz łatwiejsze ze względu na hybrydowy charakter i wspomniane już powolne zacieranie się granic między tymi platformami. Pod względem biznesowym, architektura SaaS (Software as a Service) wydaje się być cały czas najmocniejszą propozycją. Przetwarzanie informacji i wszelka komputacja będą coraz częściej przerzucane na serwery, a komputery (a właściwie już same wyświetlacze) użytkowników będą otrzymywały w pełni przetworzone informacje. Coraz bardziej wydajne łącza internetowe pozwolą na streaming filmów w najwyższej jakości, a także bardzo wymagających pod względem graficznym gier wideo. Gry tego typu będą w całości przetwarzane na oddalonej od nas farmie serwerowej gdzieś daleko, a następnie wyświetlane w czasie rzeczywistym bezpośrednio na naszym telewizorze.

O REWOLUCJI NA RYNKU

Przede wszystkim wspomniane już technologie mobilne opanowują rynek, a miniaturyzacja postępuje coraz bardziej. Zaczynają powoli pojawiać się "wearables", czyli wszelkiego rodzaju układy elektroniczne, które możemy nosić na sobie np. zegarki, opaski czy sensory wszyte w ubrania. Takie urządzenia pomogą nam odfiltrowywać szum informacyjny od danych, które indywidualnie uznamy za najważniejsze.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200