Dobrze ograć Facebooka

Z Łukaszem Dębskim z agencji 121PR, odpowiedzialnym za strategię działania firm w społecznościach, rozmawia Dorota Konowrocka.

Sensownym krokiem jest stworzenie "polityki social media" przed rozpoczęciem działalności na Facebooku i innych platformach społecznościowych.

Jak ściągnąć fanów na firmową stronę? Czy trzeba posłużyć się konkursem, promocją lub reklamą CPC, czy może wystarczy budować stronę "organicznie", licząc na to, że rozpromuje się sama wśród znajomych znajomych?

Prowadzone na Zachodzie badania dowodzą, że użytkowników Facebooka najczęściej interesują materialne korzyści wynikające z kibicowania takiej czy innej stronie firmowej. Spektakularnym przykładem z polskiego rynku jest akcja przeprowadzona przez Maxwell House, któremu w ciągu 2 dni udało się zdobyć 40 tys. fanów dzięki rozdawaniu kubków termicznych. Analogiczną kampanię prowadzi producent dezodorantów AXE, który obiecał podarować pierwszym 20 tys. fanów strony liczniki-breloczki do zliczania zalotnych, kobiecych spojrzeń.

Wszystko zależy od tego, jak duży budżet ma firma. Im większy budżet, tym większe możliwości stworzenia konkursu czy akcji rozdawnictwa, które można wypromować za pomocą reklam CPC czy engagement ads. Akcję reklamową CPC można zacząć od przeznaczenia sumy około 40 euro na dzień, co gwarantuje ok. 200 tys. wyświetleń reklamy i około 200-300 kliknięć osób nią zainteresowanych. Część z nich kliknie zapewne przycisk "lubię to", a informacja o tym pojawi się na stronach ich znajomych, z których część również zdecyduje zaangażować się w akcję i kliknąć "lubię to". Informacje o konkursie można też rozpropagować za pośrednictwem innych serwisów w sieci, takich jak np. e-konkursy.info.

Co pisać, a czego nie pisać na firmowej tablicy?

Wszystko zależy od firmy i produktu. Ważne jest, żeby zaangażować fanów w działania firmy, zachęcić ich do interakcji ciekawą treścią. Firmy, które mają budżety na reklamy w telewizji, pokazują często swoim fanom spoty telewizyjne kilka dni przed rozpoczęciem oficjalnej kampanii. W Polsce w ten sposób zadziałali: Play, Vectra czy Sprite. Dzięki temu osoby lubiące stronę czują się wyróżnione i jeszcze pozytywniej patrzą na markę.

Warto także stworzyć specjalne kupony rabatowe dedykowane facebookowiczom, by skłonić ich do "polubienia" strony i promować interesujące wydarzenia, choćby pośrednio związane z produktem, np. rozgrywki sportowe na stronie producenta odzieży sportowej.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200