Spójrzmy prawdzie w oczy

Współpraca w łańcuchu dostaw, wsparta rozwiązaniami informatycznymi, może przynieść jego uczestnikom znaczne oszczędności dzięki zmniejszeniu zapasów oraz otworzyć nowe możliwości sprzedaży dzięki dokładniejszemu prognozowaniu i bardziej elastycznemu planowaniu produkcji. Na drodze do tego ideału stoi jednak wiele przeszkód, nie tylko natury technologicznej.

Współpraca w łańcuchu dostaw, wsparta rozwiązaniami informatycznymi, może przynieść jego uczestnikom znaczne oszczędności dzięki zmniejszeniu zapasów oraz otworzyć nowe możliwości sprzedaży dzięki dokładniejszemu prognozowaniu i bardziej elastycznemu planowaniu produkcji. Na drodze do tego ideału stoi jednak wiele przeszkód, nie tylko natury technologicznej.

Żadnej firmie nie udało się jeszcze zintegrować i zarządzać całym łańcuchem dostaw od początku od końca: od rozpoczynających go dostawców surowców do klienta końco-wego - wynika z opublikowanego w zeszłym roku raportu, dotyczą-cego badania 254 amerykańskich przedsiębiorstw1. Dostawcy rozwiązań informatycznych często mówią o systemach zarządzania łańcu-chem dostaw, lecz de facto należałoby raczej mówić o zarządzaniu fragmentami łańcuchów dostaw. Koncepcja kompleksowych systemów SCM szybko doprowadza bowiem do modelu gospodarki centralnie planowanej, z zastrzeżeniem, że narzędzia planowania są w ręku najsilniejszych uczestników rynku, a nie przedstawiciela administracji państwowej.

Najważniejsze ograniczenia projektów zarządzania łańcuchem dostaw Procedury udostępniania informacji uczestnikom łańcucha nieadekwatne do rzeczywistych potrzeb

  • Brak pomiaru efektów współpracy

  • Niezgodne cele działania poszczególnych partnerów

  • Niezgodne kultura i struktura organizacyjna

  • Brak zaufania partnerów i niechęć do wprowadzania zmian

  • Niedojrzałe praktyki zarządzania aliansami przedsiębiorstw

  • Brak wizji i zrozumienia funkcjonowania łańcucha dostaw

  • Brak zaangażowania kadry menedżerskiej

  • Ograniczone zasoby

  • Trudność integracji na poziomie technologicznym

    Źródło: Raport Achieving World-Class Supply Chain Alignment: Benefits, Barriers and Bridges, Brigham Young University, Seattle University

  • Zarządzanie całym łańcuchem?

    Wdrożenie mechanizmów zarządzania łańcuchem dostaw nie jest - jak uważają teoretycy SCM - wynikiem dobrej woli wszystkich jego uczestników, którzy chcieli-by wspólnym wysiłkiem zapewnić większą efektywność współpracy i konkurencyjność całego łańcucha. Inicjatywa, obejmująca najczęściej jedynie fragment łańcucha dostaw, należy zawsze do firmy lub grupy firm, które mają najsilniejszą, dominującą pozycję w całym łańcuchu lub jego fragmencie. Bardzo rzadko dostawcy narzucają rozwiązania odbiorcom, władza prawie zawsze należy do klienta: producenta (Cisco, Procter & Gamble, Honda) lub sieci handlowej (Wal-Mart, Makro Cash & Carry). Inicjatywa usprawnienia przepływu informacji i wspólnego planowania pojawia się zazwyczaj dopiero wtedy, gdy dominujący gracz znajduje się pod silną presją obniżenia kosztów lub usprawnienia obsługi klienta na bardzo konkurencyjnym rynku lub przyspieszenia procesu wprowadzania na rynek innowacji. Systemy elektronicznej wymiany danych w relacjach producentów FMCG i wielkich sieci handlowych pojawiły się dopiero wówczas, gdy sieci znalazły się pod naciskiem obniżenia bezpośrednich kosztów zarządzania zamówieniami. Wcześniej producenci kilkakrotnie wychodzili z własnymi inicjatywami EDI, dążąc do obniżenia zapasów, ale bierny opór sieci koncentrujących się na innych priorytetach skutecznie torpedował próby usprawnień. W branży motoryzacyjnej inicjatywa należy do producentów samochodów, w branży informatycznej - do producentów sprzętu komputerowego.

    Definicja

    Zarządzanie Łańcuchem dostaw (SCM - Supply Chain Management)

    Łańcuch dostaw to w uproszczeniu przepływ dóbr od dostawcy do producenta, hurtownika i detalisty, a w końcu do klienta. Jednokierunkowemu przepływowi towarów i materiałów towarzyszy dwukierunkowy przepływ informacji. Zarządzanie łańcuchem dostaw polega na koordynowaniu przepływu towarów, usług, informacji i pieniędzy pomiędzy dostawcami surowców, półproduktów i części, producentami, dystrybutorami, hurtownikami, sprzedawcami detalicznymi i konsumentami. Proces ten uwzględnia m.in. prognozowanie popytu, projektowanie produktów i usług, tworzenie i przyjmowanie zamówień, generowanie planów produkcyjnych, planowanie dostaw i transportu, zarządzanie zapasami i przepływem towarów w magazynach. Celem zarządzania łańcuchem dostaw jest dostarczenie właściwego produktu właściwemu klientowi we właściwej ilości i postaci we właściwe miejsce, o właściwym czasie, po właściwej cenie.

    Aplikacje SCM mogą wspierać procesy zarządzania łańcuchem dostaw na dwóch poziomach: planowania i realizacji. Aplikacje umożliwiające planowanie koncentrują się na optymalizacji rodzaju i wielkości produkcji, tras przewozu towarów i surowców, pozwalają na określenie optymalnej wielkości dostaw i ich częstotliwości. Dzięki ich efektywnemu wykorzystaniu możliwa jest współpraca firm w systemie JIT (just-in-time - dokładnie na czas), zakładającym minimalizację wielkości zapasów utrzymywanych przez producenta dzięki częstym dostawom. Aplikacje koncentrujące się na realizacji procesów w łańcuchu dostaw umożliwiają m.in. śledzenie statusu i przepływu towarów oraz usprawniają proces składania zamówień.

    W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

    TOP 200