Problemy z siecią bezprzewodową
- Kamil Folga,
- 01.09.2005
Pytanie: Jestem początkującym użytkownikiem sieci bezprzewodowej, którą technik zainstalował w naszym hotelu. Posiadamy punkt dostępowy, do którego przyłączają się komputery przenośne. Niedaleko umiejscowiony jest komputer stacjonarny PC przyłączony do sieci LAN. PC podłączony kablem pracuje bez problemu. Z poziomu sieci bezprzewodowej nie możemy dostać się do ok. 85% stron internetowych. W pewnych momentach sieć pracuje jednak bardzo dobrze. W czym jest problem? Czy punkt dostępowy jest uszkodzony? Czy sieć została poprawnie skonfigurowana?
Pytanie: Jestem początkującym użytkownikiem sieci bezprzewodowej, którą technik zainstalował w naszym hotelu. Posiadamy punkt dostępowy, do którego przyłączają się komputery przenośne. Niedaleko umiejscowiony jest komputer stacjonarny PC przyłączony do sieci LAN. PC podłączony kablem pracuje bez problemu. Z poziomu sieci bezprzewodowej nie możemy dostać się do ok. 85% stron internetowych. W pewnych momentach sieć pracuje jednak bardzo dobrze. W czym jest problem? Czy punkt dostępowy jest uszkodzony? Czy sieć została poprawnie skonfigurowana?
Kolejną rzeczą, na którą warto zwrócić uwagę, jest używany kanał radiowy. W zależności od umiejscowienia punktu dostępowego oraz liczby pięter w budynku zmiana kanału może rozwiązać problem. Karty bezprzewodowe powinny mieć możliwość użycia funkcji "site survey". Jeżeli nie mają takiej opcji, można wypróbować darmowe oprogramowanie NetStumbler lub podobne komercyjne rozwiązanie. Należy sprawdzić, jak poszczególne punkty dostępowe są widoczne w różnych miejscach hotelu. Jeżeli wszystkie są ustawione na ten sam kanał, może to być przyczyną problemu. To tak, jakby kilka stacji radiowych nadawało na tej samej częstotliwości FM. Czasami słyszelibyśmy jedną rozgłośnię, czasami inną, ponieważ słyszalny jest silniejszy nadajnik. Moglibyśmy też nie usłyszeć żadnej. W Europie powinniśmy używać kanałów od 1 do 13. Rekomenduję użycie kanałów 1, 7, 13. Taka zmiana spowoduje, że nie będzie punktów dostępowych pracujących na tej samej częstotliwości w hotelu.
Warto sprawdzić także widoczność innych bezprzewodowych urządzeń w hotelu. Bezprzewodowe telefony pracujące na częstotliwości 2,4 GHz mogą uczynić punkt dostępowy niewidocznym dla klienta. Mogą występować także inne źródła interferencji, które zakłócają sygnał. Z pewnością potrzeba czasu na dokonanie prób, identyfikację i rozwiązanie problemu. Może być tak, że punkt dostępowy (jeden lub więcej) jest uszkodzony. Jeżeli możemy stwierdzić, który z nich działa poprawnie, to użyjmy go jako bazy do porównania z innymi AP. Warto zrobić dobre notatki w procesie rozwiązywania problemu i gdy już odnajdziemy źródło problemów, sprawniej uda się usunąć awarię. Nie warto robić więcej niż jednej zmiany w danym czasie. Gdy problem ustąpi, łatwiej zorientujemy się, co było jego przyczyną.