Problemy z siecią bezprzewodową

Pytanie: Jestem początkującym użytkownikiem sieci bezprzewodowej, którą technik zainstalował w naszym hotelu. Posiadamy punkt dostępowy, do którego przyłączają się komputery przenośne. Niedaleko umiejscowiony jest komputer stacjonarny PC przyłączony do sieci LAN. PC podłączony kablem pracuje bez problemu. Z poziomu sieci bezprzewodowej nie możemy dostać się do ok. 85% stron internetowych. W pewnych momentach sieć pracuje jednak bardzo dobrze. W czym jest problem? Czy punkt dostępowy jest uszkodzony? Czy sieć została poprawnie skonfigurowana?

Pytanie: Jestem początkującym użytkownikiem sieci bezprzewodowej, którą technik zainstalował w naszym hotelu. Posiadamy punkt dostępowy, do którego przyłączają się komputery przenośne. Niedaleko umiejscowiony jest komputer stacjonarny PC przyłączony do sieci LAN. PC podłączony kablem pracuje bez problemu. Z poziomu sieci bezprzewodowej nie możemy dostać się do ok. 85% stron internetowych. W pewnych momentach sieć pracuje jednak bardzo dobrze. W czym jest problem? Czy punkt dostępowy jest uszkodzony? Czy sieć została poprawnie skonfigurowana?

Problemy z siecią bezprzewodową

Odstęp między kanałami Wi-Fi w budynku wielopiętrowym

Odpowiedź: Punkty dostępowe są idealnym rozwiązaniem, o ile pracują poprawnie. Jeżeli problem pojawia się losowo, musimy zastosować proces eliminacji poszczególnych czynników. Po pierwsze, należy upewnić się, że punkt dostępowy pracuje pod kontrolą najnowszego oprogramowania (firmware). Istotne jest to wówczas, gdy urządzenie dostarczono nowe i nierozpakowane, więc trudno określić czas, jaki przeleżało w magazynie. Jeżeli aktualizacja nie rozwiąże problemu, należy spróbować wymiany anteny. Punkty dostępowe instalowane z anteną dostarczaną przez producenta zazwyczaj nie wykorzystują w pełni swoich możliwości. Spróbujmy poeksperymentować. Możemy użyć anteny dookólnej, dającej większe wzmocnienie i efektywną moc transmisji niż antena dostarczana w zestawie. W zależności od użytego urządzenia można także zastosować antenę kierunkową, ustawioną w miejscu, które pozwoli pokryć zasięgiem zakładany teren dostępności usługi.

Kolejną rzeczą, na którą warto zwrócić uwagę, jest używany kanał radiowy. W zależności od umiejscowienia punktu dostępowego oraz liczby pięter w budynku zmiana kanału może rozwiązać problem. Karty bezprzewodowe powinny mieć możliwość użycia funkcji "site survey". Jeżeli nie mają takiej opcji, można wypróbować darmowe oprogramowanie NetStumbler lub podobne komercyjne rozwiązanie. Należy sprawdzić, jak poszczególne punkty dostępowe są widoczne w różnych miejscach hotelu. Jeżeli wszystkie są ustawione na ten sam kanał, może to być przyczyną problemu. To tak, jakby kilka stacji radiowych nadawało na tej samej częstotliwości FM. Czasami słyszelibyśmy jedną rozgłośnię, czasami inną, ponieważ słyszalny jest silniejszy nadajnik. Moglibyśmy też nie usłyszeć żadnej. W Europie powinniśmy używać kanałów od 1 do 13. Rekomenduję użycie kanałów 1, 7, 13. Taka zmiana spowoduje, że nie będzie punktów dostępowych pracujących na tej samej częstotliwości w hotelu.

Warto sprawdzić także widoczność innych bezprzewodowych urządzeń w hotelu. Bezprzewodowe telefony pracujące na częstotliwości 2,4 GHz mogą uczynić punkt dostępowy niewidocznym dla klienta. Mogą występować także inne źródła interferencji, które zakłócają sygnał. Z pewnością potrzeba czasu na dokonanie prób, identyfikację i rozwiązanie problemu. Może być tak, że punkt dostępowy (jeden lub więcej) jest uszkodzony. Jeżeli możemy stwierdzić, który z nich działa poprawnie, to użyjmy go jako bazy do porównania z innymi AP. Warto zrobić dobre notatki w procesie rozwiązywania problemu i gdy już odnajdziemy źródło problemów, sprawniej uda się usunąć awarię. Nie warto robić więcej niż jednej zmiany w danym czasie. Gdy problem ustąpi, łatwiej zorientujemy się, co było jego przyczyną.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200