Najpierw produkt, potem samodzielność

Dobiegły końca przekształcenia zakładu informatyki w Kolporter SA. Obsługą holdingu zajmie się samodzielna spółka Kolporter Info SA. Jej rola nie będzie się jednak ograniczać do rozwoju systemów w spółkach należących do kieleckiego dystrybutora prasy. Nowa firma chce się zająć wdrażaniem zaprojektowanego samodzielnie systemu finansowo-księgowego. Planuje również rozwój kolejnych produktów.

Dobiegły końca przekształcenia zakładu informatyki w Kolporter SA. Obsługą holdingu zajmie się samodzielna spółka Kolporter Info SA. Jej rola nie będzie się jednak ograniczać do rozwoju systemów w spółkach należących do kieleckiego dystrybutora prasy. Nowa firma chce się zająć wdrażaniem zaprojektowanego samodzielnie systemu finansowo-księgowego. Planuje również rozwój kolejnych produktów.

Prasa jest towarem sezonowym, a jej sprzedaż rządzi się wieloma specyficznymi prawami. Liczba zwrotów poszczególnych tytułów zależy od położenia kiosku, pory dnia, tygodnia czy pory roku, pogody, a także wielu innych czynników. W lecie, zwłaszcza gdy pada deszcz, najlepsze wyniki odnotowują punkty sprzedaży w największych kurortach nadmorskich. W zimie rosną obroty w miejscowoś-ciach położonych w górach. "Wydawcy, wprowadzający na rynek nowe tytuły czy tworzący strategię rynkową dla swoich czasopism, zwracają się do nas z prośbą o prognozy. My próbujemy oszacować poziom zwrotów na podstawie naszych dotychczasowych doświadczeń, a także wyników osiąganych przez inne tytuły, skierowane do tej samej grupy czytelników" - mówi Jarosław Ambroziak, prezes Kolporter Info SA, zajmującej się obsługą informatyczną holdingu Kolporter SA, ogólnopolskiego dystrybutora prasy. Obecnie za analizy zwrotów odpowiada specjalna komórka statystyków. Prawdopodobnie już za kilkanaście miesięcy przynajmniej część ich zadań przejmie nowa wersja specjalistycznego systemu KOL-Dystrybucja, który - oprócz modułu do wspomagania dystrybucji prasy - zostanie wyposażony w wiele funkcji analitycznych. "Nigdzie nie znaleźliśmy gotowego narzędzia o podobnej funkcjonalności, które dobrze wpasowałoby się w naszą niedoskonałą infrastrukturę" - twierdzi Jarosław Ambroziak.

Podobną filozofią kieruje się zarząd Kolportera przy wyborze pozostałych rozwiązań informatycznych. Niemal od początku swego istnienia firma opiera się przede wszystkim na systemach zaprojektowanych samodzielnie. Z początku było to podyktowane koniecznością. Dystrybucja prasy to dziedzina na tyle specjalistyczna, że nigdy nikt na rynku nie myślał o tworzeniu systemów dla tego typu działalności. Z czasem okazało się, że może to być również... tańsze. "Dzięki rozwojowi rozwiązań opartych na jednej platformie udało się nam w ciągu kilku lat zbudować zespół naprawdę kompetentnych specjalistów od technologii SQL-owych. Ogromną zaletą był również fakt przyzwyczajenia wszystkich pracowników Kolportera do współdziałania w strukturze projektowej, przez co wszystkie przedsięwzięcia odbywają się bez zbędnych opóźnień" - mówi Jarosław Ambroziak. W ciągu ostatnich kilku lat informatycy z Kolportera zaprojektowali nie tylko KOL-Dystrybucję, ale również wiele dodatkowych systemów wspomagających chociażby pracę działu kadr i system... finansowo-księgowy.

Własna eFKa...

Początkowo nikt w Kolporterze nie myślał o samodzielnym projektowaniu tak złożonego rozwiązania. Jednak po analizie oferty dostępnej na rynku i skalkulowaniu kosztów okazało się, że zaangażowanie do projektu wewnętrznego działu informatyki może być tańsze niż zakup gotowego systemu. "Wbrew pozorom na rynku wcale nie ma tak wielu rozwiązań w pełni spełniających oczekiwania rozproszonej terytorialnie firmy, która rozlicza co miesiąc wiele tysięcy faktur" - twierdzi Jarosław Ambroziak. - "Podobała się nam Egeria, jednak system działa na platformie Oracle, a my w firmie korzystamy z produktów Microsoftu. ComArch oczywiście proponował przeniesienie produktu na Windows, jednak chciał, abyśmy w dużej mierze pokryli koszty tej migracji". Koszty wdrożenia standardowego produktu podnosił dodatkowo fakt, iż rozwiązanie to musiałoby zostać ściśle zintegrowane z systemem KOL-Dystrybucja, napisanym w Clipperze. Dlatego też po pewnych wahaniach zdecydowano się zaryzykować zaprojektowanie własnego systemu. Rozwiązanie to wyposażono w bogate funkcje analityczne, umożliwiające dokładne oszacowanie kosztów z rozbiciem na poszczególne komórki w układach innych niż tylko na konta księgowe. To przydało się chociażby ze względu na to, że w Kolporterze od lat obowiązuje system rozliczeń między działami.

Zgodnie z przewidywaniami największym problemem okazała się wymiana danych z systemem wspomagania dystrybucji. Po kilku tygodniach prób zdecydowano się na zastosowanie warstwy pośredniej - obiektów COM umieszczonych na odrębnym serwerze wymiany. Za jego pośrednictwem system finansowo-księgowy wywołuje obiekty COM, które z kolei "sięgają" do plików DBF z fakturami przechowywanymi w systemie KOL-Dystrybucja. Pomysł ten okazał się strzałem w dziesiątkę, a wymiana plików odbywa się bez problemów, jeśli nie liczyć sporadycznych przypadków gubienia plików, które zdarzały się, gdy ktoś wyłączał serwer wymiany.

... a przy okazji niezależność

Wdrożenie systemu finansowo-księgowego było ostatnim zadaniem, zrealizowanym przez wewnętrzny dział informatyki. Po jego zakończeniu przekształcił się on w spółkę Kolporter Info SA, świadczącą usługi na rzecz firm należących do kieleckiego holdingu. Krok ten wynikał z długofalowej strategii Kolporter SA, zakładającej stopniowe przekształcanie wszystkich działów firmy w samodzielne podmioty. Do tej pory wyodrębniono: spółkę Saloniki Prasowe, odpowiadającą za działalność samoobsługowych salonów sprzedaży, Kolporter Inwest (do której należy dawny ośrodek szkoleniowy firmy w Smardzewicach) oraz Kolprod, zajmujący się zarządzaniem magazynami. "Docelowo Kolporter SA będzie jedynie spółką zajmującą się ustalaniem strategii, a wszystkie pozostałe działy zostaną wyodrębnione jako samodzielne podmioty. To jednak zajmuje trochę czasu, gdyż nie da się dokonywać takich przekształceń szybciej niż w tempie jednego działu na kwartał" - wyjaśnia Jarosław Ambroziak.

W przypadku działu informatyki zmiany własnościowe trwały prawie dwa lata. Kierownictwu spółki zależało, aby wyodrębniona firma mogła wejść na rynek z gotowym produktem i referencjami. Takim produktem miał być właśnie wdrożony w Kolporterze system finansowo-księgowy. Jednak oferta Kolportera Info SA nie będzie ograniczać się do usług związanych z obsługą finansowo-księgową. Kierownictwo spółki myśli o stworzeniu systemu kadrowo-płacowego, wykorzystując doświadczenie zdobyte przy projektowaniu systemów wspomagających proces ocen pracowniczych, wdrożonych już w Kolporterze. Chce także rozszerzyć swoją ofertę o usługi integracyjne. "Swoją szansę upatrujemy w tym, że w ciągu prawie 11 lat działalności zdobyliśmy doświadczenia, jeśli chodzi o integrację nowoczesnych systemów ze starymi rozwiązaniami technologicznymi. W Polsce są setki firm, które - podobnie jak Kolporter SA - opierają swoją pracę na platformach wdrożonych wiele lat temu, a które chcą korzystać z nowinek technologicznych pojawiających się na rynku" - mówi Jarosław Ambroziak. - "Dzięki temu, że jesteśmy firmą kielecką - mamy niższe koszty - możemy zaoferować konkurencyjne ceny". Potencjalnymi klientami mogłyby być firmy handlowe i dystrybucyjne, mające dość podobny model działalności.

Przyszłe trudy samodzielności

Od sierpnia ub.r., zatrudniająca 27 pracowników Kolporter Info SA działa już jako w pełni samodzielna spółka. Nadal zajmuje się rozwojem systemów informatycznych w spółkach należących do holdingu Kolportera. Przejęła także usługi związane z obsługą informatyczną saloników prasowych. Zadania te na pewno zapewnią spółce zlecenia co najmniej na najbliższy rok, dwa lata. Jednak plany zakładają stałe poszerzanie grupy klientów. I to dopiero oni będą w stanie w pełni zweryfikować wartość tego niecodziennego pomysłu, a także rozwiązań zaprojektowanych przez kieleckich informatyków.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200