Mniejsza prędkość z routerami

Pytanie: Mam modem kablowy pracujący z prędkością 6 Mb/s. Jeżeli podłączę komputer bezpośrednio do modemu, test prędkości wskazuje 6148 kb/s pobierania i 649 kb/s wysyłania. Jeżeli jednak połączę się z modemem przez router, test prędkości uruchomiony na moim komputerze wskazuje prędkość 3747 kb/s pobierania i 647 kb/s wysyłania. Czy router nie potrafi obsłużyć pełnej prędkości modemu? Producent routera nie rekomenduje uaktualnienia oprogramowania sprzętu. Czy sytuacja jest normalna?

Pytanie: Mam modem kablowy pracujący z prędkością 6 Mb/s. Jeżeli podłączę komputer bezpośrednio do modemu, test prędkości wskazuje 6148 kb/s pobierania i 649 kb/s wysyłania. Jeżeli jednak połączę się z modemem przez router, test prędkości uruchomiony na moim komputerze wskazuje prędkość 3747 kb/s pobierania i 647 kb/s wysyłania. Czy router nie potrafi obsłużyć pełnej prędkości modemu? Producent routera nie rekomenduje uaktualnienia oprogramowania sprzętu. Czy sytuacja jest normalna?

Odpowiedź: Z podanych informacji wynika, że prawdopodobnie problemem jest router, a przynajmniej w dużym stopniu przyczynia się do istniejącej sytuacji. Jesteśmy odmiennego zdania niż producent - pierwszym krokiem powinna być aktualizacja routera do najnowszej wersji oprogramowania. Gdy urządzenie będzie zaktualizowane i będzie pracowało poprawnie, być może była to część rozwiązania problemu. Jeżeli po zaktualizowaniu oprogramowania prędkość nadal jest zbyt niska, należy wykluczyć inne problemy.

Warto uruchomić zarządzanie routerem przez stronę WWW i sprawdzić ustawienia prędkości oraz trybu dupleksu. Niektóre urządzenia pozwalają wykrywać automatycznie zarówno prędkość, jak i tryb dupleksu. Badany przypadek wygląda na problem z procesem autonegocjacji pomiędzy routerem a modemem kablowym.

Jeżeli zarządzenie przez stronę WWW pozwala na ręczne ustawienie zarówno prędkości, jak i dupleksu, sugerujemy ustawienie tych parametrów na prędkość 100 MB i tryb pełnego dupleksu.

Jeżeli nie rozwiązuje to problemu z prędkością, warto spróbować wymienić kabel łączący modem kablowy z routerem. Mógł zostać uszkodzony. Koniecznie należy zapytać dostawcę usług sieci kablowej, czy istnieje nowsze oprogramowanie dla modemu kablowego, który łączymy z routerem.

Wydaje się, że aktualizacja sprzętu i odpowiednia konfiguracja powinny rozwiązać problem. Jeżeli pomimo tych czynności problem zostanie nierozwiązany, można pożyczyć nowszą wersję danego routera i sprawdzić, czy występują podobne problemy.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200