Appliance czy rozwiązania czysto programowe?

Pytanie: Wzrost zagrożeń pochodzących z Internetu oznacza konieczność stosowania dodatkowej ochrony swojej sieci przed hakerami, wirusami i robakami przenoszonymi pocztą elektroniczną czy w zawartości HTML. Jakiego typu rozwiązania należy wybrać: urządzenie, oprogramowanie komercyjne czy oprogramowanie open source?

Pytanie: Wzrost zagrożeń pochodzących z Internetu oznacza konieczność stosowania dodatkowej ochrony swojej sieci przed hakerami, wirusami i robakami przenoszonymi pocztą elektroniczną czy w zawartości HTML. Jakiego typu rozwiązania należy wybrać: urządzenie, oprogramowanie komercyjne czy oprogramowanie open source?

Odpowiedź: Odpowiedź nie może być jednoznaczna. Ogólne zalecenie jest takie, aby nie stosować żadnego z tych rozwiązań od razu. Lokalizowanie problemów eksploatacyjnych będzie dużo łatwiejsze, jeżeli wyciągnie się odpowiednie wnioski z próbnych wdrożeń tych systemów.

Chociaż urządzenia dedykowane (appliance) są zazwyczaj droższe od rozwiązań programowych - zarówno komercyjnych, jak i open source, to jednak mają inne zalety. Rozwiązania programowe są na ogół nie tak wydajne, jak rozwiązania dedykowane dostarczane w postaci urządzeń. Inną zaletą takich rozwiązań jest ich transparentność względem sieci. Chociaż urządzenia te mają przydzielany do zarządzania adres IP, tak aby można było nimi zarządzać przez przeglądarkę webową lub inną aplikację, ruch sieciowy "nie widzi" tego urządzenia i sieć nie musi być rekonfigurowana, jeżeli jest ono dołączane lub usuwane z sieci.

Z kolei oprogramowanie i rozwiązania open source są zazwyczaj postrzegane jako mniej kosztowne, ale wcale nie musi to być reguła. Ponadto na ogół nie są one tak wydajne jak rozwiązania dedykowane. Oprogramowanie open source, chociaż najtańsze na starcie, uzależnia użytkownika od porad i pomocy

społeczności open source i może w ostatecznym rezultacie kosztować więcej i wymagać więcej czasu poświęcanego na zarządzanie. Jeżeli z różnych powodów wdraża się rozwiązania mieszane, które pełnią różne funkcje, to należy zapewnić, aby uszkodzenie któregokolwiek z nich nie zakłócało ruchu w sieci.

Innymi kosztami, jakie należy brać pod uwagę przy rozwiązaniach różnego typu, jest cena wsparcia serwisowego. Koszty urządzenia są mocno odczuwalne już przy jego zakupie, ale istnieją też niemałe koszty wsparcia technicznego związane z innymi rozwiązaniami. W obu rozwiązaniach dochodzą bieżące koszty operacyjne i uzyskania pomocy, gdy pojawi się problem. Po sporządzeniu dokładnej ich listy może się okazać, że urządzenie - najdroższe przy zakupie - może być najtańsze w eksploatacji w dłuższym okresie.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200