powrót do strony głównej archiwum » Archiwum Computerworld

Zobacz cały rocznik Computerworld: 2006

Specyfika dużego klienta IT, 30 stycznia 2006
Specyfika dużego klienta IT Computerworld nr Specyfika dużego klienta IT
Raport Computerworld

Proszę słonia

''Systemy informatyczne dla dużych przedsiębiorstw'', ''Praca w dużym, renomowanym przedsiębiorstwie", ''Duży może więcej'' - to tylko garść cytatów z reklam, ofert i publikacji. Duży postrzegany jest jako atrakcyjny, wiarygodny; duży ma dobrą reputację i silną markę. Informatycy są zgodni, że informatyka "u słonia" (w dużym przedsiębiorstwie) to zupełnie inny - w domyśle:... Czytaj więcej »

Kto ma informację niekoniecznie musi miec władzę

W dużej firmie infrastruktura bywa scentralizowana, ale kompetencje aplikacyjne - nie zawsze, zwłaszcza po fuzjach firm. Jak rozsądnie można rozwiązać problem geograficznego rozproszenia zasobów? Czy warto dążyć do centralizacji za wszelką cenę? Co sprawdziło się w polskich warunkach? Czytaj więcej »

Zginą albo nauczą się współpracować

Specyfika dużego klienta polega m.in. na tym, że w udział w projekcie informatycznym na stałe zaangażowanych jest nie kilka, a kilkanaście, a niejednokrotnie kilkadziesiąt osób, zaś ad hoc - wielokrotnie więcej. Jak zarządzać zasobami w takim projekcie? Jak się komunikować? Gdzie kryją się największe pułapki? Czytaj więcej »

Bez uzależnienia

Stopień nasycenia biznesu systemami informatycznymi i rozmiar wydatków każe zapytać: czy na pewno nie możemy kupować informatyki taniej? Pojawia się więc pokusa: kupujmy możliwie dużo w firmie X, a będziemy mogli wymusić na niej znaczące upusty. Niestety, rzadko kiedy analizowane są inne konsekwencje tego kroku - uzależnienie od jednego dostawcy. Czytaj więcej »

Serwery wiecznie żywe

Dziesiątki instancji, klastry geograficzne, równoważenie obciążeń, a wszystko to w środowisku maszyn wirtualnych - tak buduje się środowiska aplikacyjne o naprawdę wysokiej dostępności. Czytaj więcej »

Rozkładanie i scalanie czyli integracja á la Polonaise

W każdej dużej firmie pojawi się prędzej czy później zjawisko heterogeniczności platform systemowych oraz środowisk aplikacyjnych. Jedną skrajnością jest wymiana niektórych systemów i ujednolicenie pozostałych; drugą - inwestowanie w platformę middleware, która połączy tę heterogeniczność. Które podejście jest właściwe i w jakich okolicznościach? Czytaj więcej »

Trójwymiarowy zawrót głowy

W organizacjach XXI w. pracownicy działów informatyki funkcjonują de facto w trzech strukturach. Pierwsza z nich związana jest z tradycyjnym widzeniem przedsiębiorstwa jako hierarchii. Druga ma charakter procesowy i obecna jest tam, gdzie dokonano reengineringu na podstawie procesów biznesowych. I wreszcie organizacja ''najmłodsza'' - organizacja projektowa. Każda z nich ma swoją... Czytaj więcej »

Łatwy, trudny problem

Organizacja działów wsparcia była przez całe lata traktowana przez szefów działów IT po macoszemu. Zwykle do czasu, tj. do momentu, gdy okazało się, że trywialne problemy powstające w trakcie realizacji procesu wsparcia mogą skutecznie utrudnić funkcjonowanie całego przedsiębiorstwa. Czytaj więcej »

Walka na informacje

Kluczem do maksymalizowania inwestycji w rozwiązania BI jest konsolidowanie stosowanych w organizacji narzędzi oraz podporządkowanie ich rzeczywistym potrzebom w oparciu o strategię informacyjną firmy. Czytaj więcej »

Raporty specjalne
  • zobacz raport

    IT w polskich instytucjach publicznych: wydajność i elastyczność czy zapóźnienie technologiczne?

    Uwarunkowania sektora publicznego istotnie różnią się od tych określających ramy działalności prywatnych inicjatyw biznesowych. Podmioty...