Zyskać na zmianie

Zbyt duża fluktuacja kadry zaczyna być postrzegana przez pracodawców w branży IT jako zagrożenie. Pracownicy zaś mają wobec pracodawców nieoczywiste oczekiwania. Co każda ze stron może zrobić, żeby ułatwić sobie negocjacje?

Stowarzyszenie Chartered Institute of Personnel and Development szacuje, że koszt odejścia szeregowego pracownika to 4625 funtów. W przypadku członków kadry kierowniczej i specjalistów wzrasta on do 5000 funtów. Jak wskazują badania, zatrzymanie pracowników w firmie to priorytet dla ponad jednej trzeciej przedsiębiorstw. Na brytyjskim rynku rozwiązaniem, które pozwala zmniejszyć skłonność pracowników do szukania nowego miejsca pracy okazuje się zgoda na wprowadzenie elastycznego czasu pracy. Czy takim argumentem można się posłużyć również w polskich warunkach?

Elastyczni bardziej lojalni

Okazuje się, że jak najbardziej. W badaniach przeprowadzonych przez firmę Regus przedsiębiorcy wyrazili opinię, że elastyczne formy pracy pozwalają zapobiec „wypaleniu się” członków załogi — 65% ankietowanych wskazuje na nie jako dodatkową korzyść przyciągającą najbardziej utalentowanych pracowników. Ponadto 60% respondentów uważa, iż możliwość elastycznej pracy zwiększa lojalność pracowników. Sondaż pokazał również, że elastycznym czasem pracy są także zainteresowani pracownicy - 55% ankietowanych odrzuciłoby ofertę pracy, jeśli wykluczałaby możliwość elastycznej pracy, natomiast 58% badanych pozostałoby dłużej na poprzednim stanowisku, gdyby oferowało ono możliwość elastycznej pracy. Komentując te wyniki badań Ruud Doggen, Managing Director CEE Regus, zwrócił uwagę, że formuła zatrudnienia może być decydująca zwłaszcza w tych firmach, które nie mogą sobie pozwolić na zaoferowanie wysokiego wynagrodzenia i premii. Kolejnym ważnym elementem jest to, że taka forma pozwala zrealizować kolejny punkt na liście rzeczy ważnych dla pracowników – czyli równowagę między życiem zawodowym i prywatnym. Na taką potrzebę i pożądaną formę wsparcia wskazało aż 63% ankietowanych w badaniu Aviva Workplace Health Index 2013.

Zobacz również:

  • Więcej kobiet w świecie technologii!

W pracy jak w domu

Jeśli jednak pracownik musi od pojawiać się w firmie, to można tę przestrzeń zaaranżować przyjaźnie, albo nawet do domu upodobnić. Na amerykańskim rynku, firmy takie jak np. Google, już od dawna promują zasadę „praca Twoim drugim domem”. Odpowiednio aranżują firmowe biura i dbają, aby ich pracownicy mogli poczuć się jak u siebie w domu. Naukowcy z University of Michigan przekonują, że odpowiednie dopasowanie biur do indywidualnych potrzeb pracowników oraz możliwość ich dowolnego zmieniania odgrywa bardzo dużą rolę w budowaniu atmosfery kreatywności. Jest to również jeden z wabików stosowanych wobec potencjalnych kandydatów do pracy. Hamaki, strefy wypoczynku, miejsce do czytania książek, bilard, a nawet boisko do siatkówki – to tylko niektóre z atrakcji, jakie Google funduje swojemu zespołowi. Nie jest to tylko amerykański trend. Polskie firmy nie pozostają daleko w tyle, jeśli chodzi o aranżację przestrzeni dla pracowników – można wspomnieć choćby o świetnie zaprojektowanych biurach w poznańskim Allegro czy w siedzibie Unilever w Warszawie.

Inwestycja w zdrowie

Na drugim miejscu w cytowanych już badaniach Avivy znalazła się prywatna opieka medyczna (57% respondentów). Aż dla 46% pracowników kluczowe znaczenie mają zdrowe posiłki w miejscu pracy. Co istotne, według danych Światowej Organizacji Zdrowia, właściwe odżywianie może zwiększyć naszą wydajność aż o 20%. Oznacza to, że wśród warunków pracy, które pracownik może sobie poprawić jest właśnie pakiet medyczny i wyżywienie.

W tym nurcie benefitów mieszczą się także karnety na siłownie, baseny albo na przykład opłacenie startu w biegach masowych. W tym roku odbyły się też zawody firm informatycznych w Triathlonie (więcej na ten temat piszemy na stronach 30-31). Firmy popularyzują sport również innymi sposobami, np. sopocka firma informatyczna Blue Media płaci swoim pracownikom 1 zł za każdy przejechany kilometr rowerem do pracy. Skutek? Pracownicy Blue Media wyjeździli już prawie 12 tysięcy kilometrów. Załoga pracowników Hicron wzięła udział w regatach Play with Friends na Zatoce Puckiej.

Czym kusić najskuteczniej

Według raportu Grafton Recruitment, co czwarty informatyk ceni sobie benefity dodatkowe. Najbardziej pożądane są dla nich karty sportowe, rozszerzona prywatna opieka medyczna oraz możliwość pracy zdalnej. Atrakcyjny program zachęt jest w stanie znacząco podnieść konkurencyjność firmy w rywalizacji o najlepszych pracowników i pozwolić na budowę lojalnego oraz kompetentnego zespołu, ale nie jest najważniejszym wyznacznikiem motywującym np. do podjęcia pracy w innym mieście. Według badania, ponad 84 procent respondentów deklaruje, że tylko wyższe wynagrodzenie przekonałoby ich do zmiany miejsca zamieszkania, a 72 procent chciałoby dostać również dofinansowanie do kosztów wynajmu mieszkania.

Jeszcze innym sposobem na przyciągnięcie pracownika może być zaoferowanie miejsca w przedszkolu dla dziecka, czy też zwrot kosztów opieki nad pociechą.

Pole manewru finansowego

Pracownik zmieniający pracę może liczyć na około 15-25% w postaci dodatkowego wynagrodzenia. „Z perspektywy prowadzonych przez nas rekrutacji oraz obserwacji rynku, bardzo częstym zjawiskiem stały się jednak ostatnio, szczególnie

w ciągu ostatnich 9-12 miesiącach, tzw. kontroferty. Pracodawcom opłaca się zatrzymywać pracowników dając im przykładowo od 1 tys. podwyżki w momencie złożenia przez pracownika wypowiedzenia” – mówi Artur Gerwel, Dyrektor Operacyjny Modis Polska (grupa Adecco) . Pracodawca stając przed taką sytuacją, niejako nie ma innego wyjścia i chcąc zatrzymać najbardziej doświadczonych specjalistów nie chce inwestować w długi i złożony proces rekrutacji, który pod koniec okazuje się wydatkiem wielokrotnie droższym. Średnie miesięczne wynagrodzenie na stanowiskach specjalistycznych, w zależności od doświadczenia, waha się pomiędzy 7 500 a 9 000 PLN brutto.

Więcej odpowiedzialności

Z kolei pracownicy mogą wykorzystać naturalną skłonność pracodawców z branży IT do inwestowania w wykształcenie pracowników. Możliwość zdobywania certyfikatów jest de facto korzystna dla obu stron, bo pracodawca korzysta z wiedzy zdobytej przez pracownika, a nowe umiejętności podnoszą wartość rynkową pracownika. Kartą przetargową mogą być również staże w zagranicznych oddziałach firmy.

Wartością dodaną decydującą o chęci związania się z pracodawcą może być oferta nauki nowego języka obcego lub doskonalenie umiejętności interpersonalnych czy zarządzania. Zwłaszcza, że liderzy chcą występować w roli partnera biznesowego. Prawie 70 proc. badanych przez firmę doradczą Deloitte uważa, że ich praca będzie przynosiła najlepsze rezultaty, jeśli sami oni będą wspierać realizację strategii biznesowej swojej firmy. Jednocześnie aż 61proc. respondentów oceniło obecne umiejętności swoich zespołów w zakresie partnerstwa IT z biznesem jako tylko dobre lub słabe, ograniczone jedynie do sporadycznej współpracy z innymi działami biznesowymi. W badań można zatem wyciągnąć wniosek, że jeśli firma nie chce stracić lub zamierza pozyskać nowego pracownika, to zamiast albo razem z ofertą wyższej płacy powinna mu zaoferować stanowisko z większym wpływem, a zarazem większą odpowiedzialnością za efekt pracy, którą wykonuje.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200