Znowu więcej

Chcąc utrzymać dotychczasową dynamikę wzrostu, Microsoft chce szukać nowych obszarów działalności, zwiększając przede wszystkim sprzedaż do użytkowników indywidualnych.

Chcąc utrzymać dotychczasową dynamikę wzrostu, Microsoft chce szukać nowych obszarów działalności, zwiększając przede wszystkim sprzedaż do użytkowników indywidualnych.

Rok 2004 dobitnie pokazał, że inwestowanie w rozwój działu aplikacji biznesowych znanego pod nazwą Microsoft Business Solutions miało sens i przynajmniej w przypadku polskiego rynku zaczyna przynosić znaczące efekty. Rozwiązania biznesowe sygnowane marką MBS sprzedawały się w minionym roku nadzwyczaj dobrze, pomagając Microsoftowi w zdobyciu dobrej pozycji przede wszystkim na rynku małych i średnich przedsiębiorstw.

Z pomocą partnerów

Znowu więcej

Tomasz Bochenek, dyrektor generalny Microsoft Polska

Wzrost przychodów ze sprzedaży aplikacji wynikał po części ze wzrostu nakładów na informatykę związanego z akcesją do UE, a po części ze zmian organizacyjnych w obrębie samej firmy. "W ub.r. włączyliśmy MBS do struktur naszego oddziału, dzięki czemu lepiej zdajemy sobie sprawę z tego, nad czym pracują nasi koledzy, a i oni mogą liczyć na większe wsparcie ze strony innych działów firmy" - wyjaśnia Jacek Myrcha, dyrektor działu Developer & Platform Group.

Duży wpływ na wzrost sprzedaży miały także same produkty: MS Axapta i MS Navision. "Nasze aplikacje to w istocie platforma zawierająca podstawowe klocki, takie jak moduł do księgowania czy wystawiania faktur, którą nasi partnerzy mogą rozwijać o specjalizowane rozwiązania dopasowane do potrzeb konkretnych klientów" - wyjaśnia Jacek Myrcha.

W ten sposób Microsoft rękami partnerów biznesowych, doskonale znających specyfikę biznesową, zdobywa kolejne segmenty rynku. Często o bardzo specjalizowanych wymaganiach: np. sektor dystrybucyjno-logistyczny czy utilities. W tym ostatnim sektorze Microsoft przynajmniej jako dostawca aplikacji biznesowych był jeszcze dwa lata temu praktycznie nieobecny. Dziś, m.in. dzięki warszawskiemu partnerowi koncernu - firmie Kom-Pakt, która ze swoim systemem zintegrowanym opartym na MBS Axapta startuje w niemal każdym przetargu ogłaszanym przez spółki ciepłownicze, wodno-kanalizacyjne czy energetyczne, Microsoftowi udało się zdobyć kilku klientów referencyjnych, m.in. bielską Therma.

CRM i reszta

Powodzeniem zakończyły się także premiery nowych produktów dla przedsiębiorstw, przede wszystkim Microsoft CRM, ale także Microsoft Operations Manager i ISA Server 2004, które pozwolą umocnić pozycję koncernu na rynku odbiorców korporacyjnych. Jeśli system CRM chociaż w części powtórzy sukces aplikacji zintegrowanych, Microsoft na długie lata zagości w polskich przedsiębiorstwach. Kluczem do sukcesu będzie zwłaszcza oferta dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw, których poziom inwestycji w IT przynajmniej na razie mógł rozczarowywać. "Liczyliśmy, że wstąpienie Polski do Unii Europejskiej i otwarty dostęp do funduszy unijnych spowoduje większe zainteresowanie przedsiębiorców inwestowaniem w infrastrukturę informatyczną" - mówi Tomasz Bochenek, dyrektor generalny Microsoft Polska. "Zwłaszcza w drugim półroczu wielkość nakładów inwestycyjnych spadła. Prawdopodobnie było to związane z opóźnieniami w wypłacie środków unijnych na rozwój IT" - dodaje.

Cel - odbiorcy indywidualni

Znowu więcej

Przychody Microsoft sp z o.o.

"Ubiegły rok był bardzo dobry i traktujemy to jako długofalowy sukces. Wyniki są jednakowo zadowalające we wszystkich grupach produktowych, o czym świadczy fakt, że największy udział w przychodach miały systemy operacyjne Microsoft Windows, pakiety programów biurowych Microsoft Office oraz bazy danych Microsoft SQL" - mówi Tomasz Bochenek.

We wszystkich tych segmentach firma odnotowała kilkunasto-, a nawet ponad dwudziestoprocentowy wzrost przychodów. Jak jednak przewiduje Tomasz Bochenek, w niektórych sektorach polskiego rynku już wkrótce widoczne będzie nasycenie technologiami. Najszybciej nastąpi to zapewne w segmencie największych korporacji, dlatego też głównym celem Microsoftu będzie poszukiwanie nowych obszarów działania, oczywiście przede wszystkim w oparciu o zmieniającą się ofertę produktową.

Na pewno większy nacisk zostanie położony na sprzedaż rozwiązań do użytkowników indywidualnych. Tradycyjnie już Microsoft zamierza do tego celu wykorzystać dostawców sprzętu - na rynku pojawiły się już zestawy komputerowe z drukarką i z Microsoft Office Home Edition za cenę poniżej 2 tys. zł.

Szefowie Microsoft Polska liczą na zwiększone zainteresowanie produktami firmy związane przede wszystkim z zapowiadaną na drugą połowę roku premierą lokalnej wersji MS Windows XP Media Center. Nowy produkt to zdaniem przedstawicieli firmy nowa jakość w dziedzinie systemów operacyjnych, umożliwiający przekształcenie komputera PC w multimedialną stację przystosowaną do oglądania i nagrywania filmów oraz programu telewizyjnego, słuchania muzyki, radia czy przeglądania zdjęć.

Nowa baza i narzędzia

W tym roku na rynku pojawią się także nowe wersje bazy danych MS SQL Server i pakietu Visual Studio. MS SQL Server 2005 będzie oferowany w czterech wersjach: Enterprise Edition (dla dużych przedsiębiorstw), Standard Edition, przeznaczonej dla średnich przedsiębiorstw, Workgroup Edition (dla sektora MSP, z ograniczoną liczbą zaawansowanych funkcji) oraz Express Edition, przeznaczoną do tworzenia prostych aplikacji, która będzie udostępniana bezpłatnie.

Wprowadzenie obydwu produktów poprzedzone będzie dużą akcją promocyjną, której celem będzie zaprezentowanie korzyści płynących z użytkowania nowej platformy programistycznej polskim producentom oprogramowania. Od tego zależy sukces platformy w pierwszych miesiącach jej sprzedaży. A w rezultacie także tegoroczne wyniki Microsoft Polska.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200