Złoto dla zuchwałych

Telewidzowie oczekują możliwości samodzielnego kompletowania pakietu programów, wykupienia dostępu do kanałutylko na krótki czas, kiedy jest na nimnp. transmisja wydarzenia sportowego.Takie możliwości oferuje technologia IPTV.

Telewidzowie oczekują możliwości samodzielnego kompletowania pakietu programów, wykupienia dostępu do kanałutylko na krótki czas, kiedy jest na nimnp. transmisja wydarzenia sportowego.Takie możliwości oferuje technologia IPTV.

Czy oznacza to jednak, że niebawem klienci operatorów telewizyjnych otrzymają dostęp do tego typu usług? Jeszcze nie teraz. Wypracowany przez dziesięciolecia model biznesowy sprzedaży kanałów operatorom telewizyjnym wynika z faktu, że nadawcy czerpią dużą część przychodów z reklam. Przed reklamodawcą muszą zaś wykazać się dużą oglądalnością kanału, w tym czasu przeznaczonego na reklamy.

W przypadku oglądalności czasu reklamowego, coraz popularniejsze dekodery z dyskiem - Private Video Recorder (PVR), pozwalają już na nagranie programu. W IPTV jest dostępna usługa Network PVR, polegająca na udostępnieniu każdemu abonentowi dedykowanego dla niego miejsca na serwerach operatora, w celu nagrywania interesujących programów. Nadawcy nie wyrażają jednak zgody na udostępnianie przez operatorów usługi Network PVR, zmuszając ich w ten sposób do większych inwestycji i opóźniając moment, kiedy niezbędna będzie zmiana modelu biznesu opartego na reklamach w obecnej formie.

Sprofilowana usługa

Pierwsze próby zmiany modelu biznesowego są już jednak podejmowane. Przykładem takiego działania jest chociażby projekt BBC, Channel 4 i ITV. Planują oni uruchomienie serwisu z materiałami VOD, zawierającego ponad 10 tys. godzin programów telewizyjnych. W Polsce kilku nadawców uruchamia z kolei usługi polegające na tym, że abonenci, oprócz dostępu do tradycyjnych wersji kanałów, mogą mieć dostęp do biblioteki materiałów VOD.

Usługa VOD może być realizowana na dwa sposoby. Pierwszy polega na tym, że klient może jedynie odtworzyć to, co znajduje się na dysku jego dekodera - konieczne jest zatem uprzednie przesłanie materiału od operatora na dysk. Drugi, to udostępnienie biblioteki VOD na serwerach i umożliwienie klientom obejrzenia dowolnych materiałów w dowolnym czasie, w trybie real time.

Przewagą IPTV nad innymi technologiami jest fakt, że możliwa jest realizacja VOD w drugim, a zatem w pełni elastycznym modelu. Wspomniany powyżej trend do udostępniania materiałów stanowiących ramówkę danego kanału w postaci bibliotek VOD spowoduje, że operator będzie niebawem dysponować kontentem liczonym setki i tysiące godzin materiałów miesięcznie. Jedynie VOD, działające w modelu IPTV, jest w stanie dostarczyć tak bogatą ofertę.

Pozostaje jeszcze kwestia przychodów z reklam. Może nadawcy zmuszą operatorów do takiego zaprogramowania urządzeń, aby reklam nagranych na dyskach czy dołączonych do materiałów VOD nie dawało się przewijać. Bardziej prawdopodobne wydaje się jednak, że reklama rozwijać się będzie w kierunku większego ukierunkowania na konkretnego widza.

Duża część telewidzów chce jednak - przeskakując po kanałach - znaleźć coś, na czym można chwilę skupić uwagę, bez wysiłku związanego z podejmowaniem decyzji odnośnie do tego, na co mają teraz ochotę. Należy zatem zakładać, że telewizja nie tyle zrezygnuje z obecnego modelu, ile rozszerzy ofertę, wypełniając zapotrzebowanie na różnorodną rozrywkę, dając możliwość wyboru.

Niezbędna przepustowość

Przed przystąpieniem do rozważań nad rozwojem sytuacji na rynku operatorów kablowych, konieczne jest podanie różnicy pomiędzy telewizją internetową a IPTV. Pierwsza z nich to telewizja dostępna w Internecie, możliwa do oglądania na komputerze podłączonym do tej sieci. IPTV to telewizja dostępna jedynie w dedykowanej do tego podsieci i możliwa do oglądania tylko na odbiorniku TV, połączonym z nią za pomocą dekodera. Różnica jest również taka, że jakość telewizji internetowej w danej lokalizacji zależy od przepustowości łącza. Operator IPTV, tworząc podsieć, zapewnia odpowiedni transfer gwarantujący doskonałą jakość odbieranych kanałów i innych usług.

Nie ulega wątpliwości, że przyszłością są operatorzy udostępniający klientom usługę konwergentną. Aby świadczyć te usługi, niezbędna jest odpowiednia infrastruktura sieciowa. Skupmy się jednak tylko na samej telewizji. Telewizory w standardzie High Definition są hitem ostatnich miesięcy. To oczywiście wymusza na nadawcach konieczność udostępniania coraz to bogatszej oferty kanałów HD. Tymczasem przyjmuje się, że transmisja kanału HD wymaga strumienia 15 Mb/s. Dodając do tego, że klient ma możliwość równoczesnego oglądania jednego kanału i nagrywania co najmniej jednego na posiadany PVR, dochodzimy do 30 Mb/s. Tymczasem operatorzy telewizji kablowych tkwią jeszcze bardzo często w technologii analogowej, gdzie można zapomnieć o udziale w wyścigu o telewizję przyszłości. Operatorzy, którzy weszli w tzw. cyfryzację, są zajęci przejściem na nową technologię. Jedynie najwięksi rozpoczynają wyścig poprzez oferowanie dekoderów z dyskiem i dostęp do bibliotek VOD. Barierą dla operatorów telewizji kablowych, działających w sieciach opartych na kablu koncentrycznym, może się okazać zbyt mała przepustowość takiej instalacji.

Przewagą firm telekomunikacyjnych oferujących IPTV, nad operatorami telewizji kablowych, jest fakt, że dysponują one rozbudowaną siecią szkieletową, pozwalającą na szerokopasmową transmisję pomiędzy lokalnymi podsieciami. Nie mają też zaszłości związanych z analogowym przesyłem sygnału.

Rynek za kilka lat

Platformy satelitarne będą zyskiwać klientów, głównie jednak tam, gdzie operatorzy nie uznają za opłacalne zbudowanie infrastruktury docierającej do poszczególnych klientów. Z kolei w dużych miastach można się spodziewać odchodzenia klientów od platform satelitarnych, gdyż bez podłączenia dekodera do Internetu nie są one w stanie zaoferować usług, które może zrealizować IPTV. Zresztą samo podłączenie do sieci niczego nie gwarantuje, bo jakość i przepustowość łącza są poza kontrolą operatora satelitarnej TV.

W miastach ogólna liczba abonentów telewizji kablowych nie będzie się zbytnio zmieniać, zatem będzie to ok. 5 mln domostw. Zmianie ulegnie jednak to, kto będzie operatorem dla tych klientów. Z pewnością w niektórych miejscach utrzymają się na rynku lokalni operatorzy telewizji kablowych, być może nawet operujący jeszcze kilka lat w technologii analogowej. Jednak w większości miejsc mali operatorzy zostaną wyparci bądź kupieni przez większych, oferujących usługi konwergentne, w tym telewizję cyfrową, kanały HD, dostęp do bibliotek materiałów wideo, Internet i interaktywność pozwalającą na udział w oglądanym wydarzeniu.

Zmiana modelu świadczenia usługi telewizyjnej i związane z tym inwestycje wymuszą więc konsolidację rynku w rękach wąskiej liczby firm mających wystarczający potencjał, aby sprostać wyzwaniom. W tym samym czasie operatorzy telekomunikacyjni zajmą znaczącą pozycję jako dostawcy usług telewizyjnych w technologii IPTV.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200