Ze Wschodu na Zachód

W ubiegłym roku NTT System rozpoczął dystrybucję systemów archiwizacji danych. W tym planuje rozpoczęcie montażu notebooków firmy Hyundai.

W ubiegłym roku NTT System rozpoczął dystrybucję systemów archiwizacji danych. W tym planuje rozpoczęcie montażu notebooków firmy Hyundai.

NTT System, podobnie jak wiele firm IT, powstał w 1989 r., na początku okresu transformacji w Polsce. Wcześniej jednak, od 1986 r. firma działa w Singapurze. "Był to wówczas jeden z nielicznych krajów Azji, do którego Polacy nie musieli mieć wiz. Hongkong wymagał wiz brytyjskich, a do Tajwanu było bardzo trudno wyjechać. Singapur był oknem na świat, czy może raczej swego rodzaju sklepem, w którym można było kupić części komputerowe produkowane w Hongkongu i na Tajwanie" - mówi Tadeusz Kurek, prezes NTT System Ltd. sp. z o.o. Kapitał założycielski spółki był polsko-francusko-singapurski.

Zmiana kierunku

Ze Wschodu na Zachód

Tadeusz Kurek, prezes NTT System Ltd. sp. z o.o.

W latach 1986-1989 NTT sprzedawał komputery głównie na rynek lokalny, ale także do Rosji, Indii oraz w niewielkim stopniu do Polski. Jeszcze w kilka lat po otwarciu oddziału w Polsce, do 1994 r., firma była nastawiona głównie na sprzedaż na Wschód. NTT powołał trzy spółki zależne na Litwie, Białorusi i Ukrainie. Pierwsza z nich już nie istnieje. W pozostałych NTT System ma mniejszościowe udziały. NTT na Białorusi zajmuje się produkcją komputerów i ma ok. 50% udziałów w tamtejszym rynku, ocenianym na ok. 100 tys. sztuk. Z kolei NTT Ukraina - która jeszcze w połowie lat 90. miała prawie 70% udziałów w ukraińskim rynku komputerów - zajmuje się dziś wyłącznie serwisem.

Przedstawiciele NTT myślą obecnie o ekspansji na zachód Europy. Jeszcze w tym półroczu zamierzają rozpocząć montaż notebooków firmy Hyundai. Od lutego br. w NTT są prowadzone przygotowania do uruchomienia tej produkcji. Początkowo notebooki będą sprzedawane w Polsce. Docelowo jednak większość ma trafić na eksport, głównie do Niemiec.

"Po wejściu Polski do Unii Europejskiej będziemy mogli dostarczać je tamtejszym klientom w ciągu 24 godzin. Teraz trwa to znacznie dłużej ze względu na odprawy celne na polsko-niemieckiej granicy" - mówi Tadeusz Kurek. Podobne montownie Hyundai, wspólnie z lokalnymi partnerami, otwiera również we Włoszech, Hiszpanii i Wlk. Brytanii.

Notebooki montowane przez NTT będą przeznaczone przede wszystkim dla administracji. Mają być bowiem oferowane w ramach zamówień publicznych. Początkowo warszawska firma będzie montowała dwa modele - Hyundai D631SU i Hyundai 5600D.

Sprzedaż i zysk

Ze Wschodu na Zachód

NTT System

"Najważniejszym dla nas ubiegłorocznym sukcesem jest wzrost przychodów o prawie 20% i osiągnięcie zysku" - mówi Tadeusz Kurek. "Podobnie jak u konkurentów, na naszą sprzedaż składa się produkcja komputerów własnych uzupełniana dystrybucją. Zresztą - może z wyjątkiem Tech Data Polska - nie ma już w Polsce dystrybutora, który nie montowałby własnych PC. Każdy z nich - jeśli nie montuje komputerów pod własną marką - to udostępnia na stronie internetowej mechanizm umożliwiający jego złożenie" - dodaje.

W roku 2002 NTT System wprowadziło do oferty systemy bibliotek taśmowych firmy StorageTec i macierzy dyskowych EMC. Sprzedaż tej grupy produktów ma przynieść NTT w 2003 r. 5-10% całkowitych przychodów. "Oczekujemy, że nasza sprzedaż wzrośnie w tym roku o 20-25%. Polska nadal musi gonić kraje bardziej rozwinięte pod względem informatyzacji. Efektem tego będzie szybszy niż na Zachodzie wzrost sprzedaży każdej z oferowanych przez nas grup produktów" - mówi prezes NTT.

W przypadku komputerów osobistych największy wzrost - ze względu na małe nasycenie rynku - spodziewany jest w sprzedaży PC dla klientów indywidualnych. "Rodzice coraz częściej kupują komputery dzieciom, bo - w powszechnym przekonaniu - bez tego nie jest już możliwe ich prawidłowe wykształcenie. Dla tego typu klientów pojawiają się zestawy komputerowe nawet za 2000 zł" - twierdzi Tadeusz Kurek. NTT zapewne tradycyjnie weźmie także udział w tegorocznych przetargach organizowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, a dotyczących tworzenia szkolnych pracowni internetowych. W pierwszym kwartale br. rozstrzygnięto zaległy przetarg z 2002 r., który wygrało właśnie NTT. MENiS przygotowuje w 2003 r. kolejne przetargi, łącznie na ok. 10 tys. komputerów.

O szybkim wzroście rynku PC w Polsce może świadczyć wzrost sprzedaży komputerów NTT w pierwszym kwartale o ok. 20%. Jak twierdzą przedstawiciele firmy, zaskakująco dobry był styczeń i luty. Prawdopodobnie wpływ na to miało wprowadzenie przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych obowiązku przesyłania dokumentów drogą elektroniczną dla firm zatrudniających ponad 5 osób. Dotychczas wymóg ten dotyczył firm zatrudniających co najmniej 20 osób.

NTT System - w ramach przygotowania oferty dla małych i średnich firm - podpisał w ub.r. umowę o współpracy z Matrix.pl. W jej ramach zestawy komputerowe produkowane przez NTT są wyposażane w wersje testowe systemu do zarządzania Symfonia.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200