Zdecydują użytkownicy

Alain Sanchez, dyrektor marketingu na region EMEA w Alcatel-Lucent, mówi o przyszłości rozwiązań bezprzewodowych, łączeniu różnych technologii i otwartości operatorów na nowe usługi.

Operator ma coraz mniejszy wpływ na to, jakiego typu usługi i aplikacje będą uruchamiane w jego własnej sieci. Ponieważ to użytkownicy decydują, z jakiej aplikacji chcą korzystać. Jako branża telekomunikacyjna musimy koncentrować się na realizacji potrzeb klienta, a nie samej technologii.

Alain Sanchez, Alcatel-Lucent

Jak z perspektywy Europy Zachodniej postrzega Pan polski rynek szerokopasmowy?

Tylko 5% poniżej europejskiej średniej, co oznacza przede wszystkim jego ogromny potencjał. Oczywiście, jesteśmy bardzo zadowoleni z porozumienia zawartego przez UKE i TP, które zapowiada budowę 1,2 mln stacjonarnych sieci szerokopasmowych, które w 86% trafią w końcu na tereny wiejskie. Polska ma również szansę na skok o jedną generację technologii bezprzewodowej, która będzie motorem wzrostu dostępu szerokopasmowego. Na terenach, które będą dopiero podłączane do Internetu może zostać wykorzystana technologia LTE, czyli czwarta generacja sieci komórkowych. Od połowy przyszłego roku ruch w sieciach powinien gwałtownie wzrosnąć.

W takim razie co z sieciami 3G?

Potencjał popytu ze strony użytkowników na łącza szerokopasmowe, w tym także radiowe sprawia, że inwestowanie w Polsce w technologię LTE jest jak najbardziej uzasadnione. Coraz więcej usług, a także rosnąca liczba zaawansowanych terminali pomnożona przez rosnącą ilość przesyłanych danych sprawia, że krzywa rośnie dynamicznie. Trzeba spoglądać dalej.

Jednak operatorzy dokonali już wielu inwestycji, a Pan proponuje kolejne...

Należy zrozumieć swój rynek i zdać sobie sprawę z jego segmentacji i wynikających z tego różnic w potrzebach poszczególnych grup użytkowników. Dlatego tak ważne są testy nowej technologii, które obejmują coś więcej niż postawienie kolejnej skrzynki w laboratorium i pokaz jej możliwości dla operatorów. Jesteśmy w stanie, dzięki badaniom rynkowym, wskazać rzeczywiste potrzeby rynku i zaproponować sposób ich adaptacji z wykorzystaniem nowej technologii. Oczywiście, to nie jest tak, że 3G czy LTE jest odpowiedzią na wszystko. Zapewne będzie potrzeba połączyć możliwości LTE ze światłowodami. Nawet kable miedziane jeszcze mogą się przydać jako kanał zwrotny od abonenta. Odpowiednie zastosowanie różnych technologii może przynieść oszczędności, jak to prezentujemy w koncepcji transformacji sieci szkieletowych Alcatela-Lucenta, gdzie na przykład warstwa IP jest odciążona przez warstwę optyczną. Wydajne rozwiązanie jest często połączeniem elementów różnych produktów i usług.

Zrozumienie potrzeb użytkowników wydaje się kluczowe...

Użytkowników będzie coraz więcej, jak również usług dostępnych na mobilnych urządzeniach. Co ciekawe, operator ma coraz mniejszy wpływ na to, jakiego typu usługi i aplikacje będą uruchamiane w jego własnej sieci. Ponieważ to użytkownicy decydują teraz, z jakiej aplikacji chcą korzystać. Jako branża telekomunikacyjna musimy koncentrować się na realizacji potrzeb klienta, a nie samej technologii.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200