Zdalne sterowanie - coraz więcej opcji
- Józef Muszyński,
- James Gaskin,
- 07.07.2007
Na rynku dostępne są coraz lepsze narzędzia zdalnego sterowania. Niektóre z nich są bogato wyposażone także w funkcje zarządzania. Prezentujemy wyniki testów siedmiu takich produktów.
Na rynku dostępne są coraz lepsze narzędzia zdalnego sterowania. Niektóre z nich są bogato wyposażone także w funkcje zarządzania. Prezentujemy wyniki testów siedmiu takich produktów.
Minęły już ponad dwie dekady, kiedy to na rynku pojawił się pcAnywhere - pierwsze narzędzie do zdalnego sterowania, które miało wspomagać administratorów w rozwiązywaniu problemów na rozproszonych komputerach PC i oferowało transfer plików oraz funkcje komunikatora. Wszystkie te funkcje musiały działać przy "zawrotnie szybkich" łączach - 2400 bodów!
Dzisiejsze narzędzia zdalnego sterowania, dostępne już w znacznej liczbie, ewoluują w kierunku szybszego działania i lepszego interfejsu użytkownika, co ułatwia sterowanie odległym komputerem zlokalizowanym w innym pomieszczeniu lub w innym zakątku świata.
Administratorzy mogą wybierać małe, "odchudzone" produkty, jeżeli chcą tylko zdalnie obsługiwać PC, lub bardziej kompletne rozwiązania - monitorujące wszystkie wewnętrzne funkcje zdalnych maszyn, obejmujące również platformy Linux i Macintosh.
Jednym z problemów, jaki stwierdzono w prawie wszystkich testowanych produktach, jest wymuszona instalacja na zdalnym pececie - proces ten jest bezproblemowo wykonywany na systemach Windows 2000, natomiast w Windows XP SP2 takie operacje są blokowane. Na komputerach wyposażonych w Windows XP można, co prawda, wymusić akceptację takiego doładowywanego oprogramowania, ale znacznie wygodniej, bez niepotrzebnej straty czasu, można instalować i konfigurować oprogramowanie po stronie zdalnej na jednostkach, które mogą być kontrolowane przez centralnego administratora.
IT Reach firmy LogMeIn i NetSupport Manager firmy NetSupport zawierają najobszerniejszą listę mechanizmów, są łatwe w instalacji i charakteryzują się dobrą wydajnością. Oba uzyskały najwyższe noty w testach.
Jeżeli zarządza się tylko pecetami, oba produkty doskonale nadają się do tego, ale NetSupport Manager pozwala także na obsługę komputerów Macintosh i Linux z konsoli Windows.
LogMeIn oferuje z kolei więcej szczegółów o zdalnym kliencie i jest tańszy. Niską ceną charakteryzuje się też DameWare NT, oferując dodatkowo narzędzia raportowania i lokalizowania problemów.
LogMeIn IT Reach
Firma LogMeIn, prowadząca pełny hosting SaaS (Software-as-a-Service), wykorzystuje zalety przeglądarki i kompensuje czas odpowiedzi za pośrednictwem hosta LogMeIn, niwelując opóźnienia powodowane przez routing połączeń pomiędzy kontrolerem i kontrolowaną maszyną. Ponadto LogMeIn zapewnia taki sam poziom informacji o systemie klienckim, jak NetSupport, miejscami nawet więcej.Zastosowanie modelu hostingu pozwala administratorom na omijanie zdalnych routerów i ułatwia połączenie z mobilnymi użytkownikami w różnych lokalizacjach.
Moduł rezydujący na kliencie pozostaje w kontakcie z LogMeIn, klient może więc bezpośrednio poprosić o wsparcie w dowolnym czasie. Utrzymywanie komputerów PC przez Internet nie wymaga wspomagania ze strony użytkownika ani też autoryzacji.
Instalacja na stacji klienckiej wykonuje się bezproblemowo, chociaż każda maszyna musi połączyć się z usługą, sprowadzić oprogramowanie i zarejestrować się w celu zapewnienia sobie obsługi. Pecety mogą być wcześniej zarejestrowane przez administratora, a link rejestracji wysłany następnie pocztą elektroniczną. Zdalnie nie mogą być kontrolowane systemy Linux i Macintosh, ale mogą używać przeglądarki obsługującej Java do sterowania zdalnymi maszynami, na których pracuje Windows.
Informacje o kondycji PC zapewniane przez LogMeIn mogą być dla niektórych przesłanką do uważania usługi raczej za narzędzie zarządzania, które wykonuje także zdalne sterowanie, niż za narzędzie zdalnego sterowania dostarczające niektórych informacji o zdalnej maszynie. Na pulpicie nawigacyjnym LogMeIn pojawia się lista kluczy rejestrów, partycji dyskowych, załadowanych bibliotek dynamicznych i wielu innych parametrów. Z okna LogMeIn można wykonać prawie wszystko: od ustawienia zegara, po wystartowanie i zatrzymanie usługi.
Szybkie odświeżanie ekranu daje złudzenie pracy bezpośrednio przy sterowanym komputerze - prawie niezauważalne opóźnienia nie zakłócają tego wrażenia.
Zdalny pasjans (soliter) wykonuje się tak samo szybko jak lokalny; tak samo działają inne narzędzia wsparcia i zdalne aplikacje. Uaktualniane w czasie realnym informacje o obciążeniu pamięci i CPU zdalnego peceta pojawiają się w prawym, górnym rogu ekranu LogMeIn.
Transfer plików pomiędzy systemami jest wspomagany przez obszerne zobrazowania lokalnego i zdalnego systemu plików. Jeden klawisz komendy pozwala na synchronizację folderów, a drugi na replikacje i przemieszczanie katalogu do odległego peceta.
Jako konsola administracyjna polecany jest Internet Explorer, ale podczas testów wykorzystywano przeglądarkę Firefox z odpowiednią wtyczką i działała ona też bez zarzutu.
Na zdalnym systemie można skonfigurować różnorodne alarmy, które mogą wyzwalać wysłanie poczty elektronicznej lub powiadomienia do administratorów, a zaplanowane skrypty mogą monitorować takie detale, jak lokalne dyski twarde i pracujące procesy. Mogą być one również modyfikowane i dostosowywane przez osoby znające podstawy języków skryptowych.