Zbieranie słodkich danych

Cadbury Wedel prowadzi projekt budowy systemu dostarczającego kierownictwu firmy komplet informacji związanych ze sprzedażą.

Cadbury Wedel prowadzi projekt budowy systemu dostarczającego kierownictwu firmy komplet informacji związanych ze sprzedażą.

Zbieranie słodkich danych

Marek Konecki, kierownik działu informatyki w Cadbury Wedel

System pozwala nie tylko zarządzać sprzedażą i pracą handlowców, ale także podejmować strategiczne decyzje dotyczące ustalania cen i akcji marketingowych. Pierwszym etapem było wdrożenie systemu EBI Mobile firmy Anica Systems. "Informacje o zamówieniach trafiają na komputery naręczne handlowców, z których każdego dnia replikowane są do centralnego modułu zwanego EBI Plus. Ta część oprogramowania pozwala na administrowanie systemem i tworzenie płaskich raportów. Aby w pełni zaspokoić wymagania analityczne naszego działu sprzedaży, dane trafiają codziennie do hurtowni danych, gdzie po agregacjach dostępne są do przeglądania za pomocą narzędzia klasy OLAP. Ta część systemu nazywa się EBI Knowledge" - wyjaśnia Marek Konecki, kierownik działu informatyki w Cadbury Wedel. Już następnego dnia rano dyrektor handlowy ma do dyspozycji raport podsumowujący tygodniową sprzedaż Torcików Wedlowskich czy Ptasiego Mleczka

Efektywne raportowanie

Dotychczas firma dysponowała sumarycznymi, papierowymi raportami, tworzonymi przez regionalnych kierowników sprzedaży w określonych okresach. Ponad setka handlowców każdego dnia zbiera zamówienia z kilkunastu sklepów. Teoretycznie raporty mogłyby być tworzone codziennie, ale w praktyce każdego dnia nie udałoby się przeanalizować ponad tysiąca kartek.

Dziś system umożliwia dostęp do kompletu aktualnych informacji w postaci raportów tworzonych z dowolnych okresów i dowolnych obszarów. Pozwala to znaleźć odpowiedź na pytanie o przyczyny różnego rodzaju zjawisk w procesie sprzedaży. Projekt rozpoczął się w kwietniu 2002 r. od wdrożenia w ramach testu kompletnego systemu obejmującego jeden z regionów sprzedażowych. "W sierpniu uruchomiliśmy cały system" - mówi Marek Konecki.

W terenie

Przedstawiciele handlowi wyposażeni w palmtopy odwiedzają sklepy i zbierają zamówienia. Po powrocie do domu synchronizują dane z serwerem EBI Plus. Zamówienia rozsyłają do hurtowni faksem lub przekazują je osobiście.

Poza zbieraniem informacji o zamówieniach handlowcy odwiedzający sklep mogą gromadzić informacje o detalicznych cenach własnych wyrobów i cenach produktów konkurencyjnych. W efekcie Cadbury Wedel na bieżąco śledzi posunięcia konkurencji. O obniżeniu ceny czekolady Milka wiadomo już następnego dnia. Wiadomo nie tylko o ile została obniżona cena, ale także czy to akcja ogólnopolska, czy ograniczona terytorialnie i ostatecznie jak długo promocja będzie trwała. "Wdrażając system, zwracaliśmy uwagę, żeby nie obarczyć handlowców zbyt dużą liczbą zadań związanych ze zbieraniem informacji. Mierzymy, ile czasu zabiera spisywanie informacji, a ile zbieranie zamówień" - tłumaczy Marek Konecki.

System działa w trybie offline. Dane są replikowane raz dziennie z wykorzystaniem telefonii stacjonarnej. Firma chce jednak przesyłać dane za pośrednictwem telefonów komórkowych obsługujących GPRS. "Wykorzystamy telefony komórkowe tylko pod warunkiem że technologia okaże się bardziej efektywna i tańsza od dotychczas stosowanej" - dodaje Marek Konecki.

Hurtowa specyfika

System EBI Mobile obsługuje także przedstawicieli ds. sprzedaży hurtowej, którzy wykorzystują klasyczne komputery przenośne. "System dostępny na dużym komputerze przenośnym oferuje większe możliwości analityczne Jest to niezbędne ze względu na specyfikę pracy handlowców odwiedzających hurtownie" - wyjaśnia Marek Konecki.

Przedstawiciele ds. sprzedaży hurtowej - podobnie jak handlowcy odwiedzający sklepy - pracują w trybie offline i przekazują dane o zamówieniach faksem. Firma dostrzegła jednak potrzebę zapewnienia im dostępu do systemu w trybie online. Docelowo zamówienia będą składane nie przez EBI Mobile, ale bezpośrednio w aplikacji SAP, gdzie na bieżąco będą udostępniane informacje o stanach magazynowych. "Dane o zamówieniach składane w SAP będą kopiowane do EBI. To prostsze niż tworzenie złożonego interfejsu. Integracja obu systemów obejmie tylko niezbędne elementy" - mówi Marek Konecki.

Obustronne korzyści

Dane o sprzedaży produktów Cadbury Wedel czerpie z dwóch źródeł. Poza informacjami o zamówieniach ze sklepów firma dysponuje danymi o sprzedaży z hurtowni. Dlatego kolejnym rozszerzeniem systemu ma być integracja EBI z systemami informatycznymi obsługującymi hurtownie. "Pod koniec ubiegłego roku rozpoczęliśmy projekt integracji EBI Mobile z systemem jednej z hurtowni. W tym roku prace będę kontynuowane" - twierdzi Marek Konecki. - "Obie strony odnoszą korzyść: my - ponieważ pozwoli to na uzupełnienie naszej wiedzy informacjami na temat sprzedaży detalicznej, partnerzy - ponieważ zamówienia będą mogły być przekazywane im elektronicznie".

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200