Zarządzanie korkami

W Poznaniu powstanie komputerowy system kierowania komunikacją miejską.

W Poznaniu powstanie komputerowy system kierowania komunikacją miejską.

Jednym ze sposobów na zmniejszenie zatłoczenia na ulicach dużych aglomeracji jest przekonanie mieszkańców do korzystania ze środków komunikacji miejskiej. Argumentem władz miejskich mają być komputerowe systemy zarządzania komunikacją. Na system taki składają się komputery pokładowe instalowane w autobusach i tramwajach, radiowa sieć transmisji danych, inteligentne sterowniki sygnalizacji oraz scentralizowany system monitoringu i zarządzania.

Płynnie po Poznaniu

Według planów, pod koniec roku w Poznaniu zakończy się wdrożenie komputerowego systemu kierowania komunikacją miejską. Uruchomiono już system łączności radiowej, a część autobusów i tramwajów wyposażono w komputery pokładowe. „Około 40% taboru, w tym wszystkie nowo zakupione pojazdy, mają już komputery. W pozostałych będą one sukcesywnie montowane podczas remontów generalnych” - mówi Andrzej Paterski, kierownik wydziału informatyki w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacji w Poznaniu. Trwają prace nad montażem tzw. inteligentnych sterowników sygnalizacji świetlnej i zwrotnic na torach tramwajowych.

System ma umożliwić nie tylko śledzenie położenia pojazdów komunikacji miejskiej, ale także sterowanie ruchem. Jeżeli sygnalizacja świetlna wyposażona jest w inteligentne sterowniki, a autobus ma komputer pokładowy, system jest informowany o jego zbliżaniu się do świateł. Analizuje sytuację na danym skrzyżowaniu i dobiera odpowiednio światła, tak aby umożliwić szybszy i łatwiejszy przejazd autobusu.

Komputery pokładowe, instalowane w pojazdach komunikacji miejskiej, spełniają kilka funkcji. Zawierają dane o rozkładzie jazdy i trasie, informując co jakiś czas kierowcę czy jedzie zgodnie z planem, sterują tablicami informacyjnymi i zapowiadają kolejne przystanki. Ponadto komputer komunikuje się z centralą, podając dane o swoim położeniu. „Wszystko to zapewnić ma punktualną jazdę autobusów i tramwajów, a w konsekwencji przekonać mieszkańców do korzystania z komunikacji miejskiej” - twierdzą przedstawiciele MPK w Poznaniu.

Polskie rozwiązania

Jak już informowaliśmy przed tygodniem, na początku października br. zapowiedziano powstanie międzynarodowego konsorcjum z udziałem polskich firm, które ma zająć się wdrażaniem nowych technologii w zarządzaniu komunikacją miejską. Do warszawskiej Mery-Błonie i niemieckiej firmy ITF Intertraffic (należącej do grupy Daimler Benz), które zajmą się produkcją, instalacją oraz serwisem specjalistycznych urządzeń do zarządzania ruchem, dołączą także zakłady Radmor z Gdyni, produkujące systemy łączności radiowej. „Być może do projektu włączą się także polscy producenci autobusów i tramwajów, którzy montować będą w nich, jako standardowe wyposażenie komputery pokładowe czy systemy informacji głosowej. Obniżyłoby to koszt wdrożenia systemu w miastach i promowałoby polskie rozwiązania” - mówi Tadeusz Raczyński, dyrektor Mery-Błonie. Zdaniem specjalistów, koszt ten szacowany jest na dziesiątki milionów USD. Cena samego systemu łączności trunkingowej to ok. 10 mln USD.

Równolegle prace nad opracowaniem odpowiednich rozwiązań i standardów, które mogłyby być później wykorzystywane w innych polskich miastach, prowadzi Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej. Według jej przedstawicieli, zainteresowanie komputerowym systemem sterowania ruchem wyrazili w ostatnim czasie przedstawiciele największych polskich miast, m.in. Gdańska, Katowic, Krakowa, Łodzi, Warszawy, Wrocławia i Szczecina.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200