Zanurzeni w cyberprzestrzeni

Infrastruktury teleinformatycznej może zazdrościć Rybnikowi wiele znacznie większych polskich miast.

Infrastruktury teleinformatycznej może zazdrościć Rybnikowi wiele znacznie większych polskich miast.

Rozwiązania teleinformatyczne stanowią w Urzędzie Miasta Rybnika integralny element zarówno funkcjonowania samego urzędu, jak i zarządzania miastem. Liczy ono 140 tys. mieszkańców. W jego skład wchodzi 27 dzielnic powstałych z przyłączanych kolejno okolicznych miasteczek. Wiele z nich ma jeszcze do tej pory zachowany własny rynek, na którym toczy się miejscowe życie.

Wszystko w obiegu

Zanurzeni w cyberprzestrzeni

Grażyna Dudzik, naczelnik Wydziału Informatyki Urzędu Miasta Rybnika

Jednym z głównych celów Wydziału Informatyki w rybnickim Urzędzie Miasta jest dążenie do maksymalnej integracji różnych, działających w urzędzie systemów IT tak, aby możliwa była szybka i łatwa wymiana informacji między nimi, wzajemne korzystanie ze zgromadzonych danych. Podstawową platformą integracyjną i komunikacyjną w urzędzie jest system obiegu dokumentów (EOD). Korzystając z niego, urzędnicy mają dostęp do wszelkich potrzebnych im informacji i funkcji (od tekstów dokumentów, przez zestawienia robione na bazie danych pobieranych z EOD, jak i innych systemów, np. GIS, aż po pocztę elektroniczną).

Wdrożony kilka lat temu system obiegu dokumentów stał się już wielką maszynerią do przetwarzania informacji. "Elektroniczny obieg dokumentów jest podstawowym, naturalnym środowiskiem pracy dla pracowników naszego urzędu" - mówi Grażyna Dudzik, naczelnik Wydziału Informatyki Urzędu Miasta Rybnika. "Dążymy do tego, aby zautomatyzować wszelkie możliwe działania, aby nie obciążać niepotrzebnie zarówno administratorów, jak i użytkowników" - dodaje. Automatyzacja ma poza tym jeszcze tę zaletę, że bezwzględnie egzekwuje wyznaczone zadania.

Wykorzystywany w Rybniku system obiegu dokumentów został ostatnio zintegrowany z realizowanym w skali województwa Systemem Elektronicznej Komunikacji Administracji Publicznej.

Jak na mapie

Planowanie przestrzenne i geodezyjna obsługa inwestycji odbywają się w całości w oparciu o elektroniczny Rybnicki System Informacji Przestrzennej (RSIP), w skład którego wchodzi m.in. cyfrowa mapa zasadnicza, ewidencja gruntów i budynków oraz 700 warstw inwentaryzacyjnych - od warstwy dróg czy mediów komunalnych począwszy, a na danych demograficznych skończywszy. Wiele danych do systemu GIS pobieranych jest z innych systemów używanych w urzędzie, w tym z EOD, w którym załatwiane są liczne sprawy, np. wydawane różne zezwolenia. W ten sposób na mapie od razu widać, gdzie przykładowo jest najwięcej sklepów, które dostały pozwolenie na sprzedaż alkoholu. W powiązaniu z zasobami informacji znajdujących się w gestii urzędu, system daje olbrzymie możliwości tworzenia raportów i analiz.

Jak podkreślają przedstawiciele Wydziału Architektury, rośnie z roku na rok liczba spraw załatwianych przez urząd (do sierpnia br. w wydziale było już złożonych tyle wniosków, ile w całym ubiegłym roku). Tylko dzięki wykorzystaniu narzędzi IT nie wydłuża się czas obsługi interesantów, a po wprowadzeniu cyfrowej mapy uległ wręcz skróceniu.RSIP stał się źródłem szybkiego i skutecznego uwiarygodniania informacji, o co coraz częściej proszą mieszkańcy czy inwestorzy. Przykładowo, biuro obrotu nieruchomościami zapewnia klienta, że na wystawionej do sprzedaży działce można wybudować dom lub zakład produkcyjny. Jeżeli klient chce mieć stuprocentową pewność, może to sprawdzić w urzędzie.

Autobusy pod kontrolą

Duże możliwości rzetelnego sprawdzenia i uwierzytelnienia informacji daje też system elektronicznej karty miejskiej. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom można na przykład sprawdzić rzeczywiste obciążenie poszczególnych linii autobusowych. Jest to bardzo ważne w przypadku rozliczania się za przewozy z sąsiednimi gminami, które obsługuje rybnicki Zarząd Transportu Zbiorowego. Jest to bardzo pomocne również przy planowaniu optymalnych przebiegów tras autobusowych i rozkładów jazdy. Dzięki nadajnikom GPS mieszkańcy Rybnika mogą w Internecie sprawdzić, gdzie dokładnie znajduje się autobus i czy nie ma spóźnienia w stosunku do planowanego kursu.

System e-karty to nie tylko możliwość płacenia przez mieszkańców za przejazdy, parkometry, wstęp do ośrodka sportu i rekreacji czy dokonania opłaty targowej. Z punktu widzenia zarządzania miastem, to możliwość przetwarzania olbrzymich ilości informacji dotyczących funkcjonowania różnych dziedzin życia w mieście. W tym m.in. kierunku system e-karty ma być intensywnie rozwijany. Do tego w najbliższym czasie planowane jest uruchomienie specjalnej, teleinformatycznej platformy wymiany informacji pomiędzy jednostkami organizacyjnymi miasta. Projekt ten w dużej części ma być sfinansowany z funduszy europejskich.

Innowacyjne IT

W dziale IT rybnickiego urzędu wyraźnie widoczne są twórcze, innowacyjne postawy jego pracowników oraz zaangażowane podejście do kreowania rozwiązań usprawniających pracę urzędu i funkcjonowanie miasta. Z drugiej strony, widoczna jest też chęć współpracy ze strony przedstawicieli władz miasta oraz instytucji i służb miejskich. Wszyscy podkreślają, że dzięki technikom informacyjnym mogą lepiej i efektywniej wykonywać swoje zadania.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200