Zadzwoń na pogotowie

Większość firm deklaruje, że jest gotowa nieść pomoc w trybie 24/7. Kontakt z firmą ma ułatwić ''pogotowie'' odzyskiwania danych - z reguły telefon komórkowy, którym każdej nocy dysponuje jeden z pracowników firmy. Postanowiliśmy sprawdzić gotowość wybranych polskich firm do niesienia pomocy w dość trudnym, symulowanym przypadku. Około północy dzwoniliśmy do tych instytucji z prośbą o poradę. Przedstawialiśmy się jako administrator sieci w jednej z warszawskich firm i pytaliśmy o możliwość odzyskania danych z dysku SCSI Seagate ST373405LW (system Windows 2000 Server, dwie partycje NTFS, baza danych SQL Server), którego elektronika została uszkodzona w wyniku awarii zasilacza...

Większość firm deklaruje, że jest gotowa nieść pomoc w trybie 24/7. Kontakt z firmą ma ułatwić ''pogotowie'' odzyskiwania danych - z reguły telefon komórkowy, którym każdej nocy dysponuje jeden z pracowników firmy. Postanowiliśmy sprawdzić gotowość wybranych polskich firm do niesienia pomocy w dość trudnym, symulowanym przypadku. Około północy dzwoniliśmy do tych instytucji z prośbą o poradę. Przedstawialiśmy się jako administrator sieci w jednej z warszawskich firm i pytaliśmy o możliwość odzyskania danych z dysku SCSI Seagate ST373405LW (system Windows 2000 Server, dwie partycje NTFS, baza danych SQL Server), którego elektronika została uszkodzona w wyniku awarii zasilacza...

DataLab

Poznań tel. (61) 652 92 55 (56), 605 24 20 00

http://www.datalab.pl , [email protected]

Po wybraniu numeru całodobowej linii firmy DataLab połączyliśmy się... ze skrzynką głosową. Możliwości kontaktu w nocy więc nie było, postanowiliśmy jednak dać firmie szansę wypowiedzenia się i zadzwoniliśmy następnego dnia. Rozmowa odbyła się bardzo profesjonalnie - od razu zostaliśmy zapytani o model dysku (nazywanego przez pracownika firmy pieszczotliwie "pacjentem"). Przedstawiciel firmy DataLab po symbolu od razu rozpoznał, że jest to dysk SCSI i poprosił o numer firmware, podpowiadając, że składa się on z czterech cyfr. Mimo tak porządnej znajomości oferty producentów dysków twardych, dowiedzieliśmy się, że tego modelu firma DataLab w swojej bazie dysków nie ma, ale może zdobyć. Diagnostyka naszego napędu będzie kosztować 400 zł, koszt odzyskania danych zaś uzależniony od zastosowanych procedur i metod - zakres od 3000 do 6000 zł. Proces odzyskania danych ma potrwać kilka dni.

HDLab Wrocław

tel. (71) 321 44 44, 601 07 74 57

http://www.hdlab.pl , [email protected]

Rozmowa z przedstawicielem firmy HDLab była dość konkretna. Przedstawiono nam szczegóły procedury przekazania nośnika, zaś szanse odzyskania danych oceniono jako duże (chociaż zapytany o ryzyko uszkodzenia talerzy dysku rozmówca stwierdził, że z głowicy mógł wydobywać się dym, który osadzając się na talerzach dysku mógłby zdecydowanie utrudnić odzyskanie danych). Według uzyskanych informacji diagnostyka przypadku w firmie HDLab jest bezpłatna, zaś cena usługi będzie zależeć od stopnia jej skomplikowania. Precyzyjniej określono czas wykonania usługi - od tygodnia do dwóch. Rozmówca spisał wszystkie parametry dysku (symbol, part number i firmware) oraz polecił skontaktowanie się nazajutrz w celu upewnienia się, czy firma dysponuje takim modelem dysku. Drugiego dnia okazało się, że firma takiego dysku nie ma, ale jest w stanie ściągnąć. Udało się określić też koszt usługi, który waha się pomiędzy 6000 a 9000 zł.

Ibas Łódź

tel. (42) 250 55 90

http://www.ibas.com.pl , [email protected]

Zadzwoń na pogotowie
Ibas to firma norweska. W Polsce ma przedstawicielstwo i laboratorium w Łodzi. Jako jedyna nie podaje bezpośrednio telefonu komórkowego do dyżurującego pracownika, zaś poleca dzwonić na standardowy, lokalny numer telefonu w Łodzi. Tam jednak, po wysłuchaniu komunikatu z centralki telefonicznej i wybraniu opcji połączenia z inżynierem, i tak rozmowa jest przekierowywana na jego telefon komórkowy. W kontakcie z pracownikiem firmy Ibas wyjątkową rzeczą było to, że od razu zaczął zastanawiać się, jak uruchomić całą procedurę logistyczną, abyśmy rano mieli z powrotem odzyskane dane. W podobny sposób nie postawiła sprawy żadna z pozostałych firm.

Zaprezentowano procedury (diagnostyka dysku w trybie ekspresowym może zostać przeprowadzona w ciągu 7 godz., zaś w trybie standardowym w dwa dni) oraz podano ceny (diagnostyka w zależności od trybu - 500 lub 1000 zł, zaś odzyskanie danych w trybie standardowym - 1500 zł, tryb ekspresowy kosztuje o 50% drożej). Pracownik firmy nie zapytał o parametry dysku, zapewnił jedynie, że większość przypadków odzyskiwania danych odbywa się w Polsce, zaś tylko przypadki bardzo nietypowe trafiają do Norwegii.

MBM Ontrack Katowice

tel. (32) 201 90 08, 601 46 25 63

http://www.mbm.com.pl ,http://www.ontrack.pl [email protected]

MBM Ontrack (dawniej MBM Komputer) to największa firma w Polsce zajmująca się odzyskiwaniem danych. Jest partnerem firmy Ontrack - światowego giganta w zakresie odzyskiwania danych. Odbierający telefon pracownik MBM-u szczegółowo przedstawił tryby odzyskiwania danych (w trybie standardowym dysk trafia do kolejki na kilka dni, zaś w trybach przyspieszonym i ekspresowym praktycznie od razu pod skalpel). Precyzyjnie zostały podane też ceny usług (wstępna diagnostyka w zależności od wybranego trybu - 450, 850 lub 2000 zł, zaś samo odzyskanie danych -3000-12000 zł). Komunikacja była dość schematyczna, ale konkretna. Nie zostaliśmy zapytani o model dysku ani nawet o jego interfejs - wszystkie te dane mamy podać w formularzu, który należy dołączyć do dysku. Zostaliśmy zapytani jedynie o system operacyjny w celu określenia systemu zapisu danych na dysku i odpowiedniego wycenienia usługi (diagnostyka dysku NTFS jest droższa niż FAT). Pracownik firmy, z którym rozmawialiśmy, nie był w stanie odpowiedzieć, czy dysponują takim modelem. Pomógł dopiero kontakt z firmą następnego dnia - pracownica MBM Ontrack jeszcze podczas rozmowy telefonicznej przeszukała kilka baz danych dostępnych napędów i w jednej z nich znalazła poszukiwany dysk.

Media Recovery Katowice

tel. (32) 609 80 68 (69), 600 87 14 87

http://www.media.katowice.pl , [email protected]

Jedną z pierwszych informacji, którą chciał uzyskać przedstawiciel firmy Media Recovery, był model uszkodzonego dysku. Po uzyskaniu tej informacji natychmiast rozpoznał, że to dysk SCSI i natychmiast zadeklarował, że Media Recovery może zająć się tym przypadkiem. Otrzymaliśmy szczegóły dotyczące trybów pracy (w trybie ekspresowym cała operacja miałaby potrwać 2 dni, pod warunkiem że uda się "odtworzyć elektronikę dysku"). Ekspertyza, w zależności od trybu pracy, miałaby kosztować 200 lub 500 zł, zaś odzyskanie danych - 3500 lub 7000 zł. Polecono nam kontakt nazajutrz, aby upewnić się, czy dysk jest w bazie firmy. Gdy zadzwoniliśmy następnego dnia, informacja brzmiała - dysk jest.

MRACH DataLab Zakopane

tel. (18) 211 80 28, 606 13 58 79

http://www.notebook.org.pl/odzyskiwanie [email protected]

Firma MRACH DataLab zajmuje się głównie logicznym odzyskiwaniem danych. Zgłaszane przypadki sprzętowe odsyła do firmy Media Recovery w Katowicach, której jest partnerem (przedstawiciel firmy tak też uczynił w naszym przypadku). Nie przeszkodziło to skądinąd w udzielaniu bardzo obszernych odpowiedzi na tematy sprzętowe i snuciu projekcji różnych ciekawych przypadków, włącznie z wypaleniem przez głowice dziury w talerzach dysku. Nie zostaliśmy zapytani o jakiekolwiek parametry dysku, poinformowano nas natomiast o kosztach usługi (wstępna analiza - 200 zł, odzyskanie danych - 1500-3000 zł; notabene zakres kosztów usługi odzyskania danych w trybie ekspresowym, bo o taki nam chodziło, podany przez firmę Media Recovery, był zdecydowanie większy).

Wnioski

Telefon pogotowia odzyskiwania danych powinien być czymś w charakterze telefonu zaufania. Zrozpaczony administrator, który być może jutro straci pracę, chciałby wiedzieć cokolwiek na temat szans odzyskania danych, nawet jeśli miałyby to być wiadomości najgorsze. Decyduje się na telefon w środku nocy, chociaż wie, że oddalona o kilkaset kilometrów firma i tak od razu nie rozpocznie odzyskiwania danych. Tu od razu należy się żółta kartka firmie DataLab, która mimo że na swojej stronie internetowej deklaruje całodobową pomoc, w nocy wyłącza telefon.

Niestety, nie wszystkie firmy, z którymi rozmawialiśmy, są w stanie od razu udzielić w miarę precyzyjnych odpowiedzi. Tylko w jednym przypadku od razu otrzymaliśmy odpowiedź, że firma nie dysponuje takim samym modelem dysku, aby zapożyczyć z niego potrzebne do odzyskania danych elektroniczne komponenty. Trzy firmy (w tym dwie największe, zakładając prawdopodobnie, że mają dostęp do wszystkich wyprodukowanych na świecie modeli dysków) nie zapytały nawet o parametry dysku. Natomiast pracownicy pozostałych firm, którzy byli zainteresowani szczegółami, polecali nam kontakt następnego dnia. Cóż stoi na przeszkodzie, aby oddelegowany do całodobowej obsługi klientów pracownik dysponował bazą danych posiadanych przez firmę dysków? Znajomość cennika świadczonych usług (bo ta w większości przypadków była bardzo dobra) nie zawsze wystarcza.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200