Zaawansowane funkcje w aplikacjach biznesowych

W II kwartale bieżącego roku Microsoft wprowadzi na rynek nowe wersje swoich aplikacji dla biznesu: Dynamics AX – systemu klasy ERP do zarządzania przedsiębiorstwem – a także Dynamics CRM, służącego do obsługi klientów.

Obie aplikacje zostaną lepiej zintegrowane z innymi rozwiązaniami Microsoftu, takimi jak SharePoint, Office 365, Windows Azure, oraz rozbudowane o nowe funkcje i technologie opracowane przez firmy przejęte w ostatnim czasie przez Microsoft.

Microsoft zapowiedział te zmiany na swojej dorocznej konferencji Convergence, która w marcu zgromadziła w Atlancie ponad 12 tys. użytkowników aplikacji z linii Dynamics. Analitycy oceniają, że dzięki nowym funkcjom systemy Dynamics AX oraz CRM pozwolą Microsoftowi przekonać do swoich produktów zwłaszcza klientów spośród dużych korporacji i skutecznie konkurować na tym rynku z takimi producentami jak SAP, Oracle czy Salesforce.com.

Zobacz również:

  • Asystent AI Copilot wkroczył do platformy Azure SQL Database
  • Salesforce zainwestuje 500 milionów dolarów w generatywną AI

ERP w chmurze

Dynamics AX w wersji 2012 R3 będzie oferowany od początku maja w dwóch odmianach: on-premise, czyli na infrastrukturze należącej do klientów, oraz w chmurze, na bazie platformy Windows Azure.

Systemy z linii Dynamics były do tej pory oferowane za pośrednictwem partnerów MS i ten model nie zmieni się po udostępnieniu wersji chmurowej, choć sam Microsoft ściślej włączy się we współpracę z klientami.

Wraz z nową wersją Dynamics AX pojawi się udostępniany w środowisku Azure program wspierający zarządzanie cyklem życia systemu. Będzie on analizować działanie poszczególnych aplikacji, wskazując potencjalne braki w kompatybilności. Będzie to usługa oferowana w ramach standardowych umów utrzymaniowych i obejmie zarówno instancje AX działające on-premise, jak i w chmurze.

Wraz z systemem Dynamics AX R3 pojawi się nowe środowisko do tworzenia usług i aplikacji, które ma umożliwiać zwłaszcza szybkie przygotowywanie aplikacji w wersjach mobilnych. W trakcie konferencji Convergence Microsoft zaprezentował pierwsze aplikacje przygotowane w tym środowisku – do optymalizacji tras handlowców oraz do zarządzania wytwarzaniem i sprzedażą produktów. Obie dają łatwy dostęp do informacji na urządzeniach dotykowych i możliwość jej sprawnego przesyłania dzięki zastosowaniu „kafelkowego” interfejsu znanego z Windows 8.

Społecznościowy CRM

W prezentacji otwierającej Convergence 2014 Kirył Tatarinow, wiceprezes Microsoft Business Solutions, zapowiedział, że w drugim kwartale pojawi się również nowa wersja Dynamics CRM. W tej odsłonie system zostanie wzbogacony o możliwości automatyzacji działań marketingowych (Microsoft Dynamics Marketing), śledzenia opinii w mediach społecznościowych z uwzględnieniem tzw. sentymentu, czyli rozróżnianiem opinii pozytywnych i negatywnych (Microsoft Social Listening) oraz ulepszenia obsługi klienta w różnych kanałach (Unified Service Desk). Zaimplementowanie rozbudowanych mechanizmów wykorzystanych w tych funkcjach było możliwe dzięki przejęciu przez Microsoft firm MarketingPilot (w październiku 2012 r.), NetBreeze (w marcu 2013 r.) oraz Parature (styczeń 2014).

Eksperci w pierwszych komentarzach zwracają uwagę, że w ten sposób Microsoft dołącza do grona dostawców najbardziej zaawansowanych systemów CRM, co ułatwi mu wejście na krótkie listy dostawców aplikacji tego segmentu u najbardziej wymagających klientów.

Tatarinow zapowiedział także odświeżone wersje innych aplikacji z linii Dynamics. W drugim kwartale roku pojawią się aplikacje Dynamics GP 2014 (system ERP dla małych i średnich przedsiębiorstw) oraz Dynamics NAV (system ERP ogólnego zastosowania, dla firm średnich i dużych), na razie oznaczony kodową nazwą Crete.

Dynamics dla korporacji

W amerykańskich firmach widać wyraźnie dwie tendencje dotyczące IT. Pierwsza dotyczy ujednolicenia technologii, a przynajmniej ograniczenia liczby stosowanych technologii, systemów i rozwiązań. Dlatego coraz więcej amerykańskich przedsiębiorstw, aby uniknąć chaosu technologicznego, wybiera kilku strategicznych dostawców i konsoliduje swoje zakupy. Drugi trend polega na przenoszeniu coraz większej liczby operacji i procesów do chmury, która jest już postrzegana jako dojrzałe rozwiązanie.

Microsoft odpowiada na obie te potrzeby w nowej wersji Dynamics AX. Zapowiedź głębszej integracji systemu z Office 356 czy SharePointem sprzyja uproszczeniu infrastruktury informatycznej, a możliwość wykorzystania Windows Azure może przyciągnąć klientów, którzy przechodzą na rozwiązania chmurowe.

O tym, że Microsoft wsłuchuje się w potrzeby korporacji i ma dla nich ciekawe rozwiązania, miał zapewne świadczyć także dobór klientów, którzy w trakcie Convergence pokazali na scenie, jak wykorzystują Dynamics. Wśród zaproszonych firm znalazły się marki doskonale znane amerykańskim odbiorcom, m.in.: linie lotnicze Delta, zespół Lotus z wyścigów F1, browary New Belgium Brewery czy firma dietetyczna Weight Watchers.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200