ZaVATować e-handel

Komisja Europejska przedstawiła propozycję wprowadzenia podatku VAT od sprzedaży produktów niematerialnych poprzez media elektroniczne.

Komisja Europejska przedstawiła propozycję wprowadzenia podatku VAT od sprzedaży produktów niematerialnych poprzez media elektroniczne.

Nowa propozycja, która została przedstawiona na początku czerwca br., ma zmienić dotychczasowe regulacje dotyczące nakładania podatku od wartości dodanej (VAT). Zmiana przepisów będzie dotyczyć sprzedaży przez sieć programów komputerowych oraz utworów muzycznych czy innych produktów niematerialnych, przekazywanych jedynie w postaci elektronicznej. Dotyczy to w szczególności wszelkich usług typu pay-per-view czy listen-per-view oraz przekazów multimedialnych realizowanych w rozliczeniu abonamentowym.

Raje podatkowe

Nowa regulacja ma zapobiec unikaniu podatków przez firmy, które mają siedzibę poza krajami Unii Europejskiej (dotyczy to głównie firm amerykańskich). Firmy tego typu musiałyby zarejestrować się w jednym z krajów Unii, aby tam odprowadzać podatek. Mogłoby to faworyzować te kraje, które mają najniższy VAT (np. Luksemburg ze stawką 15%). Trudno więc oczekiwać, aby mogłaby to być Polska już po przyjęciu do Unii (planowane jest bowiem zachowanie podatku w wysokości 22%). Rejestracja obowiązywałaby firmy, których roczny obrót przy sprzedaży za pomocą mediów elektronicznych przekraczałby 100 tys. euro.

Jednocześnie z opłat VAT byłyby zwolnione firmy unijne, które sprzedawałyby przez sieć dobra niematerialne do państw nie należących do Unii. Na mocy obecnie obowiązujących przepisów muszą one płacić podatek VAT, co stawia je w niekorzystnej sytuacji konkurencyjnej wobec firm działających poza krajami Unii.

Klient indywidualny i klient korporacyjny

Jednocześnie planowane jest wprowadzenie rozróżnienia między sprzedażą dla konsumentów a handlem między podmiotami biznesowymi. W tym drugim przypadku podatek VAT uiszczałby odbiorca. Dostawca zaś musiałby go płacić jedynie przy sprzedaży osobom prywatnym. Przykładowo, firma włoska, sprzedająca przez sieć program komputerowy klientowi z Hiszpanii, musi zapłacić podatek VAT we Włoszech zgodnie z obowiązującymi tam przepisami podatkowymi.

Propozycje przedstawione przez Komisję Europejską wzbudziły już spore kontrowersje. Wątpliwości budzi szczególnie obowiązek rejestracji do celów uiszczania podatku VAT przez firmy, które mają siedzibę poza krajami UE, a podatek VAT płacą w swoim kraju. Urzędnicy Komisji Unii Europejskiej nieoficjalnie przyznają, że egzekwowanie nowych przepisów będzie trudne.

Jako podstawa sformułowania nowych propozycji podatkowych wskazywane są ustalenia konferencji ministerialnej w Ottawie z 1998 r.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200