ZETO Koszalin w administracji publicznej

Niezbędnym czynnikiem sprawnego zarządzania w warunkach gospodarki rynkowej jest wyposażenie administracji w nowoczesne środki gromadzenia i przetwarzania informacji. Daje to możliwość szybkiego i kompetentnego podejmowania decyzji.

Niezbędnym czynnikiem sprawnego zarządzania w warunkach gospodarki rynkowej jest wyposażenie administracji w nowoczesne środki gromadzenia i przetwarzania informacji. Daje to możliwość szybkiego i kompetentnego podejmowania decyzji.

W ciągu ostatnich lat gminy wiele zyskały na ważności, powiększając zakres uprawnień w wielu dziedzinach. Tendencja ta będzie się nadal utrzymywać z uwagi na planowane zmiany legislacyjne, wynikające z reformy administracji publicznej.

Dlatego też Zakład Elektroniki Obliczeniowej w Koszalinie podjął, z inspiracji i w porozumieniu z Biurem Informatyki Urzędu Rady Ministrów, prace nad budową nowoczesnego systemu informatycznego, zapewniającego kompleksową obsługę urzędów administracji publicznej z wykorzystaniem pakietowej transmisji danych w oparciu o publiczną sieć Polpak.

Stan aktualny

Województwo koszalińskie ma obecnie 8470 km2 powierzchni, podzielone jest na 41 gmin, a mieszka tu 517 tys. osób.

Pierwsze prace związane z informatyzacją urzędów administracji publicznej podjęto w 1991 r., opracowując i wdrażając w gminach na terenie województwa koszalińskiego kolejne aplikacje systemu "GMINA", funkcjonującego w oparciu o system operacyjny DOS i sieci lokalne Novell. Wszystkie aplikacje zgodne są z obowiązującym prawem i standardami, w tym z zaleceniami Biura Informatyki URM, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Ministerstwa Transportu. Mają też homologację RCI PESEL.

Podstawą działania systemów dla administracji jest System Ewidencji Ludności. W poł. 1991 r. zainstalowano w ZETO Koszalin na komputerze IBM-4381 i wdrożono do eksploatacji Terenowy Bank DAanych "PESEL", najpierw dla miasta Koszalin, a w późniejszym okresie również dla województwa koszalińskiego.

Eksploatacja w gminach odbywa się w oparciu o sprzęt mikrokomputerowy oraz system "Mikro-PESEL" firmy Aram (dla 34 miast i gmin) oraz firmy "PiK" (dla 3 miast i gmin). Przed wprowadzeniem danych do systemu "Mikro-PESEL" każda pozycja dotycząca określonej gminy podlegała weryfikacji i uzupełnieniu do postaci TBD. Razem zweryfikowano i uzupełniono 500 tys. pozycji, co stanowi 95% wszystkich pozycji znajdujących się w Terenowym Banku Danych woj.

koszalińskiego.

Funkcjonowanie Terenowego Banku Danych (TBD), oprócz bieżącej eksploatacji, stwarza dodatkowe możliwości wykorzystania informacji zgromadzonych w banku.

Dane zgromadzone w Banku TBD wykorzystano do:

- utworzenia Lokalnych Banków Danych w oparciu o system "Mikro-PESEL", po uprzednim zweryfikowaniu i uzupełnieniu danych do postaci TBD

- wydruku list wyborczych, zawierających już zweryfikowane dane dla wszystkich gmin województwa

- weryfikacji list z wykazem osób popierających określone ugrupowania kandydujące w wyborach

- wydruku list poborowych wraz z paskami adresowymi

- wydruku danych dzieci, idących do szkół (dla 2 gmin)

- wprowadzenia zbiorów do systemów ewidencji gruntów i podatków dla 31 miast i gmin

- wprowadzenia zbiorów do systemu Opieki Społecznej dla 25 miast i gmin

- uzupełnienia o numer ewidencyjny PESEL danych w systemie Ewidecji Bezrobotnych

- wydruku zestawień liczbowych mieszkańców wg adresów zamieszkania dla określonych gmin

- wydruku mieszkańców gmin dla potrzeb Wydziału Spraw Obywatelskich Urzędu Wojewódzkiego w Koszalinie

- generowaniu comiesięcznych statystyk.

- okresowego generowania dokumentów aktualizujących Bank CBD i przekazywanych do RCI PESEL.

Dane z Terenowego Banku Danych udostępniane są bezpośrednio, za pomocą transmisji danych, Urzędowi Miasta Koszalin oraz organom MSW.

W woj. koszalińskiem w chwili obecnej, poza ewidencją ludności, funkcjonują następujące aplikacje dla

administracji państwowej i samorządowej:

- ewidencja gruntów - w 13 urzędach miast i gmin

- ewidencja działalności - w 8 urzędach miast i gmin gospodarczej

- podatki i system FK - w 31 urzędach miast i gmin

- system Kasa - w 11 urzędach miast i gmin

- system opieki społecznej - w 22 ośrodkach -

system obsługi Rejonowych - w 6 urzędach i 10 filach Urzędów Pracy urzędów

- ewidencja pojazdów - w 6 rejonach i 32 urzędach miast i gmin

- system ewidencji czynszów - w 3 zakładach

90% gmin i urzędów województwa koszalińskiego obsługiwane jest przez ZETO Koszalin i jego produkty (własne i firm współpracujących). Tylko "Ewidencja Pojazdów" jest produktem Ministerstwa Transportu. Program ten przyjął Urząd Wojewódzki do wdrożenia i eksploatacji w podległych sobie urzędach

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200