ZETO Koszalin w administracji publicznej
- Computerworld,
- 14.03.1994
Niezbędnym czynnikiem sprawnego zarządzania w warunkach gospodarki rynkowej jest wyposażenie administracji w nowoczesne środki gromadzenia i przetwarzania informacji. Daje to możliwość szybkiego i kompetentnego podejmowania decyzji.
Niezbędnym czynnikiem sprawnego zarządzania w warunkach gospodarki rynkowej jest wyposażenie administracji w nowoczesne środki gromadzenia i przetwarzania informacji. Daje to możliwość szybkiego i kompetentnego podejmowania decyzji.
W ciągu ostatnich lat gminy wiele zyskały na ważności, powiększając zakres uprawnień w wielu dziedzinach. Tendencja ta będzie się nadal utrzymywać z uwagi na planowane zmiany legislacyjne, wynikające z reformy administracji publicznej.
Dlatego też Zakład Elektroniki Obliczeniowej w Koszalinie podjął, z inspiracji i w porozumieniu z Biurem Informatyki Urzędu Rady Ministrów, prace nad budową nowoczesnego systemu informatycznego, zapewniającego kompleksową obsługę urzędów administracji publicznej z wykorzystaniem pakietowej transmisji danych w oparciu o publiczną sieć Polpak.
Stan aktualny
Województwo koszalińskie ma obecnie 8470 km2 powierzchni, podzielone jest na 41 gmin, a mieszka tu 517 tys. osób.
Pierwsze prace związane z informatyzacją urzędów administracji publicznej podjęto w 1991 r., opracowując i wdrażając w gminach na terenie województwa koszalińskiego kolejne aplikacje systemu "GMINA", funkcjonującego w oparciu o system operacyjny DOS i sieci lokalne Novell. Wszystkie aplikacje zgodne są z obowiązującym prawem i standardami, w tym z zaleceniami Biura Informatyki URM, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Ministerstwa Transportu. Mają też homologację RCI PESEL.
Podstawą działania systemów dla administracji jest System Ewidencji Ludności. W poł. 1991 r. zainstalowano w ZETO Koszalin na komputerze IBM-4381 i wdrożono do eksploatacji Terenowy Bank DAanych "PESEL", najpierw dla miasta Koszalin, a w późniejszym okresie również dla województwa koszalińskiego.
Eksploatacja w gminach odbywa się w oparciu o sprzęt mikrokomputerowy oraz system "Mikro-PESEL" firmy Aram (dla 34 miast i gmin) oraz firmy "PiK" (dla 3 miast i gmin). Przed wprowadzeniem danych do systemu "Mikro-PESEL" każda pozycja dotycząca określonej gminy podlegała weryfikacji i uzupełnieniu do postaci TBD. Razem zweryfikowano i uzupełniono 500 tys. pozycji, co stanowi 95% wszystkich pozycji znajdujących się w Terenowym Banku Danych woj.
koszalińskiego.
Funkcjonowanie Terenowego Banku Danych (TBD), oprócz bieżącej eksploatacji, stwarza dodatkowe możliwości wykorzystania informacji zgromadzonych w banku.
Dane zgromadzone w Banku TBD wykorzystano do:
- utworzenia Lokalnych Banków Danych w oparciu o system "Mikro-PESEL", po uprzednim zweryfikowaniu i uzupełnieniu danych do postaci TBD
- wydruku list wyborczych, zawierających już zweryfikowane dane dla wszystkich gmin województwa
- weryfikacji list z wykazem osób popierających określone ugrupowania kandydujące w wyborach
- wydruku list poborowych wraz z paskami adresowymi
- wydruku danych dzieci, idących do szkół (dla 2 gmin)
- wprowadzenia zbiorów do systemów ewidencji gruntów i podatków dla 31 miast i gmin
- wprowadzenia zbiorów do systemu Opieki Społecznej dla 25 miast i gmin
- uzupełnienia o numer ewidencyjny PESEL danych w systemie Ewidecji Bezrobotnych
- wydruku zestawień liczbowych mieszkańców wg adresów zamieszkania dla określonych gmin
- wydruku mieszkańców gmin dla potrzeb Wydziału Spraw Obywatelskich Urzędu Wojewódzkiego w Koszalinie
- generowaniu comiesięcznych statystyk.
- okresowego generowania dokumentów aktualizujących Bank CBD i przekazywanych do RCI PESEL.
Dane z Terenowego Banku Danych udostępniane są bezpośrednio, za pomocą transmisji danych, Urzędowi Miasta Koszalin oraz organom MSW.
W woj. koszalińskiem w chwili obecnej, poza ewidencją ludności, funkcjonują następujące aplikacje dla
administracji państwowej i samorządowej:
- ewidencja gruntów - w 13 urzędach miast i gmin
- ewidencja działalności - w 8 urzędach miast i gmin gospodarczej
- podatki i system FK - w 31 urzędach miast i gmin
- system Kasa - w 11 urzędach miast i gmin
- system opieki społecznej - w 22 ośrodkach -
system obsługi Rejonowych - w 6 urzędach i 10 filach Urzędów Pracy urzędów
- ewidencja pojazdów - w 6 rejonach i 32 urzędach miast i gmin
- system ewidencji czynszów - w 3 zakładach
90% gmin i urzędów województwa koszalińskiego obsługiwane jest przez ZETO Koszalin i jego produkty (własne i firm współpracujących). Tylko "Ewidencja Pojazdów" jest produktem Ministerstwa Transportu. Program ten przyjął Urząd Wojewódzki do wdrożenia i eksploatacji w podległych sobie urzędach