Z widokiem na sieć

W sieci banku PKO bp pracuje kilkadziesiąt tysięcy urządzeń. Do końca tego roku planowane jest zakończenie wdrożenia scentralizowanego systemu zarządzania siecią.

W sieci banku PKO bp pracuje kilkadziesiąt tysięcy urządzeń. Do końca tego roku planowane jest zakończenie wdrożenia scentralizowanego systemu zarządzania siecią.

Bank PKO bp od roku wdraża oprogramowanie do zarządzania systemem telekomunikacyjnym i warstwą usługową sieci korporacyjnej. Obecnie w hierarchicznej, dwupoziomowej strukturze systemu zarządzania pracuje już siedem regionów. "Do końca br. system obejmie swoim działaniem kolejnych sześć regionów. Wówczas zakończy się wdrożenie" - mówi Marcin Podsiadło, dyrektor Departamentu Telekomunikacji PKO bp.

Od X.25 do ATM

Trzy lata temu PKO bp dysponowało mało wydajną siecią X.25, składającą się ze 125 węzłów. Kluczowe linie telekomunikacyjne miały przepustowość 19,2 Kb/s, podczas gdy szybkość połączeń dostępowych wynosiła 2,4-19,2 Kb/s.

Podstawową przyczyną rozbudowy sieci korporacyjnej była chęć wdrożenia systemu oddziałowego Zorba do obsługi działalności bankowej. Rozpoczęto wówczas budowę sieci lokalnych opartych na protokole TCP/IP. W miarę upływu czasu znacznie rozrastała się infrastruktura telekomunikacyjna łącząca oddziały. Obecnie w większej części funkcjonuje ona na bazie technologii Frame Relay, a w kilku relacjach występują także połączenia ATM. "W sieci PKO bp pracuje ok. 1400 routerów, kilka tysięcy koncentratorów i przełączników, kilkaset serwerów oraz kilkanaście tysięcy komputerów" - mówi Marcin Podsiadło. Bank potrzebował narzędzi, które umożliwiałyby sprawne, scentralizowane zarządzanie tak dużą liczbą urządzeń.

"Początkowo braliśmy pod uwagę trzy rozwiązania: HP OpenView, IBM Net-View oraz Sun Solstice. W 1997 r., kiedy przygotowywaliśmy się do wyboru rozwiązania, byli to równoważni konkurenci" - mówi Marcin Podsiadło. Zdecydowano się na wdrożenie Open-View. Przeważyło to, że system HP w 1997 r. był już obowiązującym standardem w zarządzaniu infrastrukturą telekomunikacyjną i praktycznie wszyscy producenci sprzętu oferowali narzędzia współpracujące z OpenView. "Istotnym argumentem były także plany HP, z których wynikało, że pakiet będzie rozwijany w kierunku zarządzania poziomem usług" - stwierdza Marcin Podsiadło.

Modułów ci u nas dostatek

Pilotowe wdrożenie OpenView rozpoczęto w 1998 r. w regionach warszawskim i poznańskim oraz na szczeblu centralnym. Zdecydowano się stworzyć hierarchiczną, dwupoziomową strukturę OpenView, której trzon znajduje się w centrali w Warszawie, skąd odbywa się zarządzanie infrastrukturą w 13 regionach.

W banku pracuje 5 modułów Open-View: Network Node Manager - jako podstawowa aplikacja do zarządzania siecią, IT/Operations - korelujący zdarzenia występujące w pracy sieci i serwerów, NetMetrix - do zarządzania urządzeniami sieciowymi, Perf-View - umożliwiający badanie wydajności aplikacji oraz IT Service Management - służący m.in. do budowy systemu help desk, wspomagającego pracę administratorów regionalnych i pracowników banku. "Obecnie help desk jest dostępny codziennie w godzinach 7.00-22.00. Od września będzie już działał całodobowo" - zapewnia Marcin Podsiadło.

Bank ponadto korzysta z aplikacji zarządzających niezależnych producentów, które można zintegrować z OpenView, m.in. CiscoWorks do zarządzania urządzeniami Cisco i system zarządzania sprzętem telekomunikacyjnym, opracowany przez Sprint i Alcatela.

Inteligentne zarządzanie

Aplikacje z rodziny OpenView są stosowane w PKO bp do automatyzacji kilku podstawowych zadań: badania wydajności sieci komputerowej, zarządzania nią oraz konfiguracjami urządzeń sieciowych i serwerów, a także do obsługi systemu help desk. Oprogramowanie jest także wykorzystywane do monitorowania pracy kilkuset serwerów HP, Digital, Fujitsu oraz komputerów RISC IBM. Pozwala też zarządzać szkieletem poczty elektronicznej X.400 zrealizowanej na bazie HP OpenMail (regionalnie do obsługi użytkowników bank zamierza stosować serwery Microsoft Exchange, pracujące na platformie Windows NT).

Początkowo bank zamierzał także wykorzystywać OpenView wraz z dodatkowymi narzędziami do zarządzania dużą liczbą modemów, stosowanych m.in. w bankomatach na terenie całego kraju. Realizacji tych planów jednak zaniechano, gdyż zastosowanie skomplikowanych w konfiguracji modemów znacznie utrudniłoby ich serwis. Zamiast tego wykorzystuje się proste modemy nie wymagające praktycznie żadnego zarządzania.

OpenView również nie jest stosowany w PKO bp do zarządzania komputerami osobistymi. "Jest to zbyt kosztowna platforma do zarządzania PC. Zamiast niej zamierzamy zastosować Microsoft Systems Management Server, który testowo wdrażany jest w centrali i jednym z regionów" - mówi Marcin Podsiadło.

Same plusy

Na razie Marcin Podsiadło jest zadowolony z usprawnień w zarządzaniu infrastrukturą telekomunikacyjną, jakie przyniosło wdrożenie produktu Hewlett-Packarda. "W bardzo krótkim czasie od wdrożenia OpenView udało się nam znacznie zwiększyć wydajność sieci. Oprogramowanie wskazało błędy w konfiguracji sieci lokalnych, które powodowały zmniejszenie ich przepustowości" - stwierdza. Za bardzo ważną funkcję uznał także możliwość korelacji zdarzeń występujących w sieci, co sprawia, że oprogramowanie automatycznie przedstawia wnioski dotyczące optymalizowania konfiguracji w celu realizacji określonych transmisji danych. Jest to przydatne np. podczas wyszukiwania "wąskich gardeł" w komunikacji pomiędzy bankomatami a systemem bankowym.

Zapis projektu

Wdrożenie: System scentralizowanego zarządzania siecią teleinformatyczną banku PKO bp

Cel: Możliwość centralnego zarządzania urządzeniami sieciowymi i telekomunikacyjnymi oraz serwerami, optymalizacja pracy sieci, pomiar poziomu usług oraz korelacja zdarzeń zachodzących w sieci

Technologie: Aplikacje Network Node Manager, IT/Operations, NetMetrix, PerfView i IT Service Management z rodziny produktów HP OpenView wraz z dodatkowymi modułami, dostarczanymi przez niezależnych producentów. Oprogramowanie pracuje na platformach HP-UX i Sun Solaris. Docelowo ma działać wyłącznie na HP-UX

Wykonanie: Departament Telekomunikacji PKO bp oraz konsultanci HP Polska

Czas trwania: Pilotażowe wdrożenie w regionach warszawskim i gdańskim rozpoczęło się w połowie 1998 r. Obecnie wdrożenie OpenView zrealizowano już w centrali i siedmiu regionach bankowych. Do końca br. do struktury OpenView zostanie włączonych ostatnich 6 regionów bankowych PKO bp

Kierownik projektu: Marcin Podsiadło, dyrektor Departamentu Telekomunikacji PKO bp

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200