Z Korei bliżej do Polski

W Polsce Daewoo jest znane przede wszystkim z samochodów, planowanych rekordowych inwestycji w przemyśle motoryzacyjnym (ponad 2 mld USD) i powstałej w 1993 r. pruszkowskiej fabryki telewizorów kolorowych. Ale Polska jest też najbardziej znaczącym w Europie odbiorcą monitorów produkowanych przez Daewoo Display Business Division - zakłady należące do Daewoo Electronics Co. Ltd.

W Polsce Daewoo jest znane przede wszystkim z samochodów, planowanych rekordowych inwestycji w przemyśle motoryzacyjnym (ponad 2 mld USD) i powstałej w 1993 r. pruszkowskiej fabryki telewizorów kolorowych. Ale Polska jest też najbardziej znaczącym w Europie odbiorcą monitorów produkowanych przez Daewoo Display Business Division - zakłady należące do Daewoo Electronics Co. Ltd.

W tym roku koreańska fabryka wyprodukuje ok. 2 mln sztuk monitorów, przede wszystkim 14 i 15". Ponad 50% produkcji przeznaczona jest na rynek amerykański, a ok. 25% do Europy, gdzie z kolei największym odbiorcą są kraje środkowowschodniej części kontynentu (55%), a przede wszystkim Polska (JTT Computers wyposaża swoje komputery w monitory Daewoo). Ogółem, firma sprzedaje ok. 45% produkcji pod własną marką, a resztę odbiorcom OEM (m.in. tak znanym firmom jak Hewlett-Packard, Olivetti, ESCOM czy AST).

Monitory są obecnie wytwarzane w zakładach w miejscowości Kumi, które zajmują się produkcją płyt z układami elektronicznymi, obudów oraz montażem urządzeń. Kineskopy są dostarczane przez należącą do Daewoo fabrykę Orion Electric Co. Ltd również położoną w Kumi. Praktycznie wszystkie elementy monitorów, poza standardowymi układami scalonymi, są wytwarzane przez Daewoo. Jak twierdzą przedstawiciele koncernu, uniezależnienie od zewnętrznych dostawców daje możliwość łatwiejszego planowania produkcji oraz wyższej jakości produktu finalnego.

Zatrudniająca 450 osób fabryka kineskopów jest zautomatyzowana - sterowane przez komputerowy system linie produkcyjne mają wydajność ok. 2 mln sztuk kineskopów rocznie. Obecnie produkowane są tylko lampy 14" i 15", a monitory o większych wymiarach (17, 20, 21") są wyposażane wyłącznie w kineskopy importowane. Produkcja kineskopów 17" w zakładach Orion ma jednak ruszyć na początku 1996 roku.

Daewoo ma w pobliżu Seulu własne, dobrze wyposażone laboratorium prowadzące testowanie monitorów, ich jakości i zgodności z normami takimi jak MPR II.

Celem Daewoo Electronics jest opanowanie 10% światowego rynku produktów elektroniki użytkowej do końca tego stulecia. Plany rozwoju i ekspansji Daewoo Display Business Division są równie ambitne - do roku 2000 firma chce zdobyć 4-5 miejsce wśród producentów monitorów. Obecnie powstają dwie nowe fabryki tych urządzeń - jedna w chińskiej miejscowości Weihal (zdolność produkcyjna 400 tys. sztuk/rok), której produkcja ma być przeznaczona wyłącznie na rynek wewnętrzny Chin oraz druga, w San Luis w Meksyku, produkująca 2 mln monitorów rocznie, przede wszystkim na rynek południowo-amerykański. Zakłady w Chinach mają rozpocząć pracę w październiku, a w Meksyku w listopadzie br. Planowana na 1999 rok wielkość produkcji to 6,4 mln monitorów. Najszybszy wzrost sprzedaży ma nastąpić jednak w Europie, gdzie obecny udział Daewoo w rynku wynosi 2,5%. Aktualnie analizowany jest projekt budowy fabryki monitorów w tym regionie. Zgodnie z planami produkcja w niej ma ruszyć już w III kw. przyszłego roku, a najbardziej prawdopodobna jest lokalizacja w Irlandii lub Francji.

Niezwykle dynamiczny rozwój i udana ekspansja firm koreańskich na zewnętrzne rynki jest zjawiskiem, którego przyczyny chętnie są badane przez analityków rynku. Do gospodarczego sukcesu na pewno przyczyniła się tania siła robocza i silnie protekcjonistyczna polityka rządowa. Można też zauważyć, że Daewoo Electronics, choć produkuje nowoczesne monitory o dobrej jakości, nie są to modele nowatorskie, ani urządzenia najnowszej generacji. Na pytanie dlaczego fabryka w Kumi, a także nowe zakłady w Meksyku produkują przede wszystkim wychodzące z mody monitory 14", przedstawiciele Daewoo odpowiadają, że rynek żąda takich modeli i w wielu krajach wciąż dobrze się one sprzedają. Wzrost sprzedaży na bardziej wymagających rynkach Europy i Ameryki wymaga jednak większego wysiłku. Dotychczas nakłady na badania i rozwój nie były imponujące (ok. 2% obrotów), ale mają one w najbliższym czasie wzrosnąć do 4-5%, a więc do średniego poziomu światowego.

Czy budowa nowych fabryk poza Koreą przyniesie koncernowi Daewoo równie spektakularny sukces jak rozwój produkcji w zakładach krajowych? Odpowiedź na to pytanie pozwoli zweryfikować opinie, że jedna z zasadniczych przyczyn szybkiego gospodarczego wzrostu leży w odmiennej kulturze i mentalności ludzi Dalekiego Wschodu. Podstawowym hasłem widocznym w pomieszczeniach koncernu, wymalowanym na kombinezonach pracowników i podkreślanym w materiałach informacyjnych jest "TANK" oraz "TANKism" - określony jako filozofia biznesu (business philosophy). "TANK" nie jest skrótem, a angielskim słowem oznaczającym po prostu "czołg". Wyjaśnienie znaczenia tego hasła brzmi - produkty Daewoo Electronics mają mieć tak prostą konstrukcję, być tak trwałe, niezawodne i pozbawione zbędnych dla użytkownika funkcji jak wojskowy czołg.

Daewoo Group to koreańskie konsorcjum 23 firm, których roczny obrót przekroczył w 1994 r. sumę 40 mld USD, a w 1993 r. firma znalazła się na 33 miejscu w rankingu pisma Fortune. Prezesem i twórcą koncernu jest Woo-Joong Kim, który w 1967 r. założył Daewoo Industrial Co. Ltd firmę zajmującą się eksportem odzieży i tekstyliów (680 tys. USD obrotów w pierwszym roku istnienia). Obecnie Daewoo dalej jest producentem wyrobów tekstylnych i odzieży, ale także samochodów osobowych, autobusów, czołgów, statków, komputerów, telewizorów, magnetowidów, monitorów, pralek, lodówek, kuchenek mikrofalowych, sprzętu telekomunikacyjnego itd. Do konsorcjum należą też fabryki budowlane, chemiczne oraz udziały w hotelach, firmach ubezpieczeniowych i bankach.

Daewoo jest jedną z niezwykle szybko rozwijających się firm w krajach Dalekiego Wschodu określanych mianem azjatyckich "tygrysów". Jej średni roczny wzrost obrotów w latach 1967-94 wyniósł ponad 2000 razy od sumy 680 tys. USD w 1967 r. do 40 mld USD w 1994.

Jednym z ważniejszych obszarów ekspansji Daewoo Electronics mają być multimedia: usługi, oprogramowanie oraz sieci wykorzystywane do transmisji wideo. Firma angażuje się w przemysł filmowy, produkcję płyt CD-ROM oraz telewizję satelitarną i kablową. W ciągu najbliższych 10 lat inwestycje Daewoo w tych dziedzinach mają wynieść ok. 2 mld USD, a celem jest zajęcie miejsca wśród 10 największych na świecie firm oferujących zintegrowane usługi multimedialne.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200