Wychodzą na brzeg

Juniper aktywizuje działalność w Polsce. Chce konkurować z Cisco na rynku korporacyjnym.

Juniper aktywizuje działalność w Polsce. Chce konkurować z Cisco na rynku korporacyjnym.

Juniper Networks, specjalizująca się do niedawna w ofercie routerów dla operatorów telekomunikacyjnych i dostawców usług internetowych, zdecydowała się na wejście w nowy segment rynku - sprzętu przeznaczonego dla korporacji. Ta zmiana polityki stała się oczywista, gdy firma zdecydowała się na początku br. na zakup NetScreen Technologies.

Zmiany strategii nałożyły się w czasie ze wzrostem aktywności Junipera w Europie Środkowo-Wschodniej. Podczas pierwszej zorganizowanej w Warszawie konferencji Juniper your Net zaprezentowano routery, systemy bezpieczeństwa IDS/IPS NetScreen, a także uzupełniające tę ofertę produkty firm współpracujących z Juniper i NetScreen - Trend Micro i RadWare. Konferencja została przygotowana wspólnie z polskim dystrybutorem NetScreen, krakowską firmą Clico.

Jak mówi Ingrid Hagen, odpowiedzialna w Juniper Networks za Europę Wschodnią, w najbliższym czasie Clico ma uzyskać również status jedynego dystrybutora odpowiedzialnego za sprzedaż routerów klasy korporacyjnej i innych produktów Juniper. Firma będzie współpracować z resellerami Damovo, Comp Rzeszów i Ascomp, choć rozmowy dotyczące zakresu ich oferty nie zostały jeszcze zakończone.

Należy przypomnieć, że kilka miesięcy temu Juniper otworzył w Polsce biuro. Jak twierdzi Ingrid Hagen, wprawdzie firma zamierza zwiększyć zatrudnienie (obecnie pracuje tam tylko jedna osoba), ale biuro będzie w dalszym ciągu zajmowało się tylko "tradycyjnym" dla Juniper segmentem rynku - operatorami telekomunikacyjnymi, które w Polsce są obsługiwane przez globalnych partnerów - Ericsson, Lucent i Siemens.

W czerwcu br. Juniper zaprezentował nową serię brzegowych routerów J-Series przeznaczonych do zastosowań w sieciach korporacyjnych. Są to trzy routery J-Series: 2300, 4300 i 6300 pracujące pod kontrolą systemu operacyjnego Junos. Model 2300 ma przepustowość 8 Mb/s i jest wyposażony w dwa porty WAN, 4300 - 16 Mb/s i 6 portów, a 6300 - 90 Mb/s i również 6 portów WAN. Wszystkie routery zawierają dwa interfejsy Fast Ethernet, a ich cena ma wynieść do 2000 USD.

Routery J-Series będą konkurować ze sprzętem dominującego w tym segmencie Cisco Systems. Zdaniem niektórych analityków rynku Juniper Networks, który był dotąd jedyną dużą firmą zdolną do efektywnej konkurencji z Cisco w segmencie routerów szkieletowych, może wkrótce pokusić się o zajęcie pozycji dostawcy nr 2 również w dziedzinie routerów brzegowych. Tyle, że zadanie to nie jest łatwe, bo wymaga zmiany modelu biznesowego. Najwyższej klasy routery szkieletowe o przepustowości rzędu terabitów są sprzedawane na świecie w liczbie setek sztuk rocznie, a niska cena nie jest najważniejszym argumentem dla odbiorców. Natomiast routery brzegowe są sprzedawane na rynku masowym, znacznie bardziej "wrażliwym na cenę", i wymagają odpowiednio rozbudowanych kanałów sprzedaży.

Juniper zdaje sobie sprawę z tych wyzwań - na początku tego roku firma przejęła producenta zapór firewall i modułów VPN - NetScreen Technologies (kosztowało to ok. 4 mld USD), a wraz z nią odziedziczyła również światową sieć ok. 400 dystrybutorów. Dzięki temu Juniper nie będzie musiał budować kanałów sprzedaży od podstaw. Jednocześnie wśród analityków rynku pojawiły się opinie, że Juniper zamierza również przejąć Extreme Networks, producenta przełączników Ethernet. Na razie są to jednak tylko spekulacje.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200