Wszystko w normie

W poznańskiej firmie Projekty Bankowe Polsoft od kilku lat funkcjonuje system kontroli jakości ISO 9001. Procedury składające się na ten system określają również większość zagadnień związanych z regulaminem pracy.

W poznańskiej firmie Projekty Bankowe Polsoft od kilku lat funkcjonuje system kontroli jakości ISO 9001. Procedury składające się na ten system określają również większość zagadnień związanych z regulaminem pracy.

Teoretycznie pracownicy Polsoftu nie muszą pracować dłużej niż 5 godzin dziennie. "W naszej firmie obowiązuje zadaniowy system pracy. Jedyne reguły dotyczące czasu pracy określają, że pracownik musi przyjść do pracy nie później niż o godz. 9 i wyjść nie wcześniej niż o godz. 14" - mówi Jacek Kujawa, wiceprezes Polsoftu. Zadania przydzielane pracownikom ustalane są w taki sposób, by nie pracowali oni dłużej niż 8, 9 godzin dziennie. Zwykle planowanie obejmuje tylko ok. 60% tego czasu, a i tak zdarza się, że trudno zdążyć z wykonaniem zadania na czas. Wyjątkiem są serwisanci, którzy kilka razy w miesiącu muszą pełnić dyżury w godzinach 7.30-22.00.

W pracy jak w domu

Wszystkie dyżury planowane są z miesięcznym wyprzedzeniem, a każdy serwisant musi mieć dublera. Jest on zobowiązany do pojawienia się na dyżurze, na wypadek gdyby właściwa osoba z jakichś przyczyn nie dotarła do firmy. Jeśli wszystko odbywa się zgodnie z planem, dublerzy mogą zająć się normalną pracą. "Największą grupę naszych klientów stanowią banki. To specyficzna - bardzo wymagająca - grupa klientów. Nie możemy pozwolić sobie na jakąś pomyłkę" - twierdzi Jacek Kujawa. Okresowo pracownicy pełnią dodatkowe dyżury, które przypadają na czas zamknięcia roku finansowego. Na żądanie klientów dyżury pełnione są wówczas całodobowo. Wybrane osoby muszą również dyżurować w nocy. Mogą przebywać w domu, pod warunkiem że są dostępne pod telefonem. Zasadniczo praca zdalna jest niedozwolona. "Wynika to ze specyfiki organizacyjnej. Systemy tworzone są w zespołach i praca indywidualna jest po prostu niemożliwa" - wyjaśnia Jacek Kujawa. Sporadycznie jednak pracownicy mogą pracować w domu w sytuacjach wyjątkowych, np. kiedy muszą zaopiekować się chorym dzieckiem.

Poza sztywnymi widełkami czasowymi, gdy pracownicy muszą przebywać w firmie i podpisywać listę obecności, mogą pracować także w nocy lub w weekendy. Jednak sytuacje, by ktoś pracował w firmie po godz. 22.00, nie są częste. Jeśli jednak tak się dzieje, w pracy muszą przebywać co najmniej 2 osoby - wiąże się to z przepisami bhp. Nie ma natomiast specjalnych zasad dotyczących stroju pracowników. Zobowiązani są oni jedynie do nieprzekraczania granic dobrego smaku. Tylko pracownicy mający kontakt z klientami muszą chodzić w garniturach.

Podnoszenie kwalifikacji

Przyjmowanie nowych pracowników i wprowadzanie ich do firmy jest także procedurą normy ISO 9001. Wszystko jest więc dokładnie określone. "Zasadniczo pracownicy przyjmowani są najpierw na trzymiesięczny okres próbny" - mówi Agnieszka Sierżant, dyrektor Działu Kadr. - "Dla każdego z nich tworzony jest szczegółowy plan określający stawiane przed nim w tym okresie cele. Określane są również niezbędne szkolenia".

Raz na kwartał następuje ocena wszystkich pracowników. Składa się ona z dwóch elementów: formularza wypełnionego przez pracownika oraz odrębnego formularza wypełnionego przez jego bezpośredniego przełożonego. Wynikiem oceny jest wniosek o awans pracownika, awans wiążący się z podwyżką, jeśli ocena jest wyjątkowo korzystna, lub - kiedy ocena jest negatywna - zgoda na pozostanie w firmie pod warunkiem zobowiązania się do podniesienia kwalifikacji w jakiejś dziedzinie.

Jednym z celów wdrożenia systemu kontroli jakości jest zapewnienie stałego podnoszenia kwalifikacji pracowników. Norma ISO odnosi się więc także do polityki szkoleniowej. Określa liczbę szkoleń, jakie pracownik zobowiązany jest odbyć w ciągu roku. Nie ma szczegółowych ustaleń, co do kosztów czy czasu ich trwania. Szkolenia dobierane są w zależności od potrzeb i obowiązków nakładanych na pracowników. "Staramy się jednak, żeby polityka szkoleniowa była ÇdemokratycznaČ, czyli żeby wszyscy pracownicy mieli dostęp do takiej samej liczby szkoleń" - twierdzi Agnieszka Sierżant. Polsoft w całości finansuje szkolenia, jednak w przypadku drogich, zagranicznych kursów firma oczekuje podpisania zobowiązania, że pracownik nie zwolni się w ciągu pewnego okresu po odbyciu szkolenia. W przeciwnym razie będzie musiał pokryć jego koszt.

Zdrowy duch

Wynagrodzenie, jakie otrzymują pracownicy, jest uzależnione od charakteru wykonywanej pracy i zajmowanego stanowiska. "Zasadniczo składa się ono z pensji podstawowej oraz miesięcznej premii uznaniowej" - mówi Agnieszka Sierżant. Firma dofinansowuje naukę języków obcych. W szczególnych przypadkach zwraca także część opłat za studia, jeśli służą one podniesieniu kwalifikacji związanych z wykonywaną pracą. Pracownicy mogą też uczestniczyć w zajęciach sportowych: aerobiku, karate, korzystać z pływalni i siłowni. Drużyna składająca się z pracowników firmy bierze również udział w rozgrywkach koszykówki.

Raz do roku firma organizuje spotkanie wszystkich zatrudnionych. Odbywa się ono w weekend i połączone jest ze szkoleniem o charakterze ogólnym, np. dotyczącym zarządzania czasem. W jego trakcie firma przyznaje małe nagrody, np. zegarki czy pióra. Otrzymują je pracownicy, którzy w ciągu roku wyróżnili się w danej kategorii, np. najlepiej zrealizowali projekt czy dokonali najlepszego wdrożenia.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200