Wspólna platforma

Platforma Salesforce.com, dotychczas skupiająca się wokół funkcji CRM, rozwijana jest o nowe funkcje. Od niedawna oferta tej firmy jest również dostępna w Polsce.

Platforma Salesforce.com, dotychczas skupiająca się wokół funkcji CRM, rozwijana jest o nowe funkcje. Od niedawna oferta tej firmy jest również dostępna w Polsce.

Platforma, która wyrosła na funkcjonalności CRM jest obecnie rozwijana pod kątem obsługi całych łańcuchów procesów biznesowych. Klienci Salesforce.com mają możliwość tworzenia własnych - funkcjonujących w zewnętrznych centrach danych i obsługiwanych w całości za pomocą przeglądarki internetowej - aplikacji biznesowych. Równolegle firma kontynuuje ekspansję na rynki europejskie. Od kilku miesięcy w Polsce Salesforce.com reprezentuje AMG.net. Prowadzone są również prace lokalizacyjne.

Zaprogramować chmurę

Wspólna platforma

Na początku projekt obejmował migrację do platformy Salesforce.com dotychczasowej bazy danych w obszarze handlowym. W dalszej kolejności wdrożone zostały moduły wspierające pracę działów marketingu i Sybase Professional Services - mówi Grzegorz Walicki, dyrektor generalny polskiego oddziału Sybase.

Platforma Force.com jest przeznaczona dla deweloperów. Pozwala na rozszerzanie funkcjonalności oprogramowania Salesforce.com za pomocą modularnych aplikacji, integrujących się z natywnym systemem platformy Force.com, i tak jak on działających na serwerach amerykańskiego dostawcy. Do tworzenia aplikacji działających na platformie Force.com służy środowisko VisualForce. Oprogramowanie obsługuje m.in. dedykowany aplikacjom Salesforce.com, oparty na Javie, język Apex. W skład architektury platformy wchodzi również - oparty na licencji open source - serwer aplikacyjny Resin.

Funkcjonalność Force.com jest dostępna dla wszystkich klientów amerykańskiej firmy. Najbardziej zaawansowane funkcjonalności, w tym m.in. bezpośredni dostęp do kodu źródłowego aplikacji, przysługują jednak tylko klientom korzystającym z platformy Salesforce.com w wersjach Enterprise lub Unlimited. Oprogramowanie tworzone dla środowiska Force.com może być również udostępniane innym użytkownikom na zasadach komercyjnych w ramach usługi AppExchange.

Przedstawiciele amerykańskiej spółki mają nadzieję, że taka funkcjonalność - w połączeniu z możliwością dodatkowego zarobku - zachęci dotychczasowych klientów do rozwijania użytkowanych funkcjonalności i przyciągnie większą liczbę niezależnych deweloperów. We wrześniu br. w katalogu AppExchange znajdowało się ponad 800 aplikacji.

Globalny system, lokalne korzyści

800

aplikacji znajdowało się we wrześniu br. w katalogu AppExchange Salesforce.com.

Praktyka pokazuje, że model dostępu do oprogramowania biznesowego oferowanego na platformie Salesforce.com dobrze sprawdza się w warunkach organizacji rozproszonej. Przykładem firmy wykorzystującej oprogramowanie tego producenta może być Lionbridge Technologies. Firma posiada oddziały w 26 krajach, w tym w Polsce. Od trzech lat pracownicy polskiego oddziału firmy korzystają z wybranych funkcjonalności Salesforce.com.

"Dla naszej centrali jesteśmy użytkownikami końcowymi, a to oznacza, że nie mamy dostępu do wszystkich funkcjonalności. Podstawowe, które w zupełności wystarczą do prowadzenia biznesu na danym terenie, to: Leads, Accounts, Contacts, Opportunities, Dashboards, Reports, Cases i Documents" - mówi Mariusz Kołaczewski, dyrektor sprzedaży polskiego oddziału Lionbridge. Według jego zapewnień, jedyne przeobrażenia dokonane we własnym zakresie na przestrzeni trzech lat dotyczyły zmiany układu niektórych raportów. Dzięki zastosowaniu oprogramowania dostarczanego w postaci usługi, bez dodatkowych inwestycji wszyscy pracownicy mają możliwość operowania na wspólnych danych. Kierownictwo firmy zaś zyskuje dostęp do skonsolidowanych informacji na temat projektów realizowanych w poszczególnych oddziałach lub regionach.

Z Salesforce.com korzystają też pracownicy polskiego oddziału Sybase. "Stosujemy to rozwiązanie także w innych częściach świata. To ułatwia wykorzystywanie i współdzielenie informacji" - mówi Grzegorz Walicki, dyrektor generalny polskiego oddziału Sybase. Na początku projekt wdrożeniowy obejmował migrację do platformy Salesforce.com, dotychczasowej bazy danych w obszarze handlowym. W dalszej kolejności wdrożone zostały moduły wspierające pracę działów marketingu i Sybase Professional Services. Obecnie we współpracy z AMG.net realizowany jest projekt zakładający rozszerzenie niektórych funkcji systemu. "Zakończenie projektu planujemy na grudzień 2008 r." - mówi Grzegorz Walicki.

Koszty vs korzyści

Relatywnie krótki czas i niski koszt wdrożenia, mniejsze całkowite koszty posiadania oprogramowania, prostota obsługi i wysoka dostępność to tylko niektóre z najczęściej powtarzanych zalet platform usługowych. Rzeczywiście funkcjonalność Salesforce.com wydaje się być dobrze dopasowana do potrzeb klientów i może być w dużym stopniu modyfikowana. Jednocześnie jednak tańsze pakiety pozbawione są bardziej zaawansowanych, a często przydatnych funkcji. Przykładowo funkcje systemu elektronicznego obiegu dokumentów, portalu klienckiego lub możliwość korzystania z oprogramowania na urządzeniach mobilnych oferowane są przez Salesforce.com dopiero w ramach pakietu Enterprise Edition (135 euro miesięcznie za użytkownika), często za dodatkową opłatą.

Podział funkcjonalności aplikacji biznesowych wymusza więc zakup droższego pakietu na potrzeby jednej lub kilku funkcji. Być może - wraz ze wzrostem liczby aplikacji oferowanych za pośrednictwem usługi AppExchange - sytuacja ta ulegnie zmianie. Wątpliwe jest jednak, aby amerykański koncern zdecydował się zaoferować polskim klientom specjalne warunki cenowe. Z tego względu ich decyzja powinna być dobrze przemyślana i uwzględniać plany rozwoju. Może się bowiem okazać, że koszty licencji dla jednego użytkownika sięgną nawet kilkuset euro miesięcznie, zamiast niecałych 7 euro w najtańszej wersji.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200