Wspieranie uczelnianego biznesu

Wdrażanie i promocja uczelnianych odkryć i badań naukowych oraz ich komercjalizacja to główne cele Laboratorium Akademickiego Biznesu - bizLAB powstającego przy Uniwersytecie Jagiellońskim.

Wdrażanie i promocja uczelnianych odkryć i badań naukowych oraz ich komercjalizacja to główne cele Laboratorium Akademickiego Biznesu - bizLAB powstającego przy Uniwersytecie Jagiellońskim.

Projekt przygotowany został i prowadzony jest przez Centrum Innowacji, Transferu Technologii i Rozwoju Uniwersytetu Jagiellońskiego (CITTRU). Jego realizacja ma być dofinansowywana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. "Uruchomienie bizLAB-u przyniesie korzyści wszystkim. Naukowcom zapewnimy profesjonalną pomoc przy ochronie patentowej ich wynalazków, uniwersytet otrzyma część wpływów z ich komercjalizacji, a firmy współpracujące zyskają nowoczesne technologie" - wyjaśnia Aleksandra Łubnicka, koordynatorka projektu CITTRU.

Fachowa pomoc

Zadaniem bizLAB-u jest zwiększenie liczby, realizowanych na Uniwersytecie Jagiellońskim, badań zleconych. Będzie to możliwe dzięki zacieśnianiu współpracy nauki z biznesem. Pracownicy CITTRU będą organizować bezpośrednie spotkania przedsiębiorców z naukowcami i wizytować firmy zajmujące się nowoczesnymi technologiami. Posłużą też radą osobom, pracownikom naukowym, pragnącym założyć własną działalność gospodarczą - pomogą wybrać najodpowiedniejszą formę, skonstruować biznesplan i znaleźć źródła finansowania.

Realizacja projektu ma służyć wdrożeniu i przetestowaniu jednolitej ścieżki komercjalizacji na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz procedur zarządzania własnością intelektualną (patenty, licencje itp.). bizLAB ma się m.in. skupiać na ochronie i komercjalizacji własności intelektualnej krakowskiego uniwersytetu. Jedną z fundamentalnych przesłanek dla tych działań są przyjęte w lutym br. przez Senat Uniwersytetu Jagiellońskiego, "jednolite i kompleksowe regulacje prawne odnośnie do ochrony własności intelektualnej i tworzenia firm".

Komercjalizacja patentów

Poza tym uczelnia przygotowała i wdrożyła już nowoczesne procedury gwarantujące sprawną i kompetentną pomoc naukowcom podczas formułowania zgłoszeń patentowych oraz prób komercjalizacji wyników ich badań. Za pośrednictwem bizLAB-u zainteresowani naukowcy będą mogli konsultować się z zewnętrznymi rzecznikami patentowymi specjalizującymi się w danych dziedzinach.

Poprzez realizację projektu bizLAB zespół CITTRU zamierza do końca tego roku zgłosić ok. 5-6 nowych patentów na poziomie europejskim, doprowadzić do powstania przynajmniej trzech nowych spółek, opartych na potencjale intelektualnym uczelni, jak również przygotować przejrzysty katalog ekspertyz i usług laboratoryjnych.

Szczegółowe informacje na temat projektu bizLAB dostępne są na stronie Centrum Innowacji, Transferu Technologii i Rozwoju Uniwersytetu:http://www.cittru.uj.edu.pl/ . CITTRU istnieje od 2003 r. Jego zadaniami są: promocja przedsiębiorczości akademickiej oraz pozyskiwanie środków finansowych na inwestycje prowadzone na Uniwersytecie Jagiellońskim. Poza tym pracownicy Centrum zajmują się nawiązywaniem kontaktów z partnerami z zagranicy oraz edukacją na rzecz rozwoju przedsiębiorczości.

Potrzebny standard współpracy nauki i biznesu

Coraz więcej uczelni w Polsce tworzy ośrodki wspomagające wykorzystanie wyników badań naukowych w sferze gospodarki. Działają one m.in. na Uniwersytecie Warszawskim, Politechnice Warszawskiej czy przy Politechnice Wrocławskiej. Wciąż jednak nie ma jednego wzorca funkcjonowania uczelnianych centrów transferu wiedzy i technologii. Każda placówka realizuje w zasadzie własny program.

Natomiast w Stanach Zjednoczonych zagadnienia te zostały uregulowane w uchwalonej w 1980 r. ustawie Bayha-Dole'a (nazwanej tak od nazwisk kongresmenów będących jej inicjatorami). Określono w niej warunki współpracy uczelni z firmami oraz zasady wykorzystywania do celów komercyjnych wyników badań finansowanych z publicznych funduszy. Niektórzy uważają, że ustawa ta stała się podstawą sukcesu ekonomicznego Stanów Zjednoczonych w latach 90. XX w.Pierwsze ośrodki transferu technologii powstawały na uczelniach amerykańskich w latach 70. Zakładano je z przekonaniem, iż potencjał intelektualny, zgromadzony na uczelniach, w zbyt małym stopniu jest wykorzystywany na potrzeby gospodarki. Zastanawiano się, jak skutecznie włączyć ośrodki naukowe i środowiska akademickie w nurt przemian gospodarczych. Ustawa Bayha-Dole'a dała ramy prawne do nawiązywania współpracy satysfakcjonującej obie strony. Przyczyniła się w ten sposób do fali tworzenia centrów transferu technologii. Dzisiaj w zasadzie na każdym uniwersytecie amerykańskim istnieje jednostka odpowiedzialna za kontakty z biznesem.Na przełomie lat 80. i 90. konieczność zacieśnienia kontaktów między uczonymi a środowiskami biznesu została dostrzeżona także w krajach Unii Europejskiej. Pierwsze europejskie ośrodki transferu technologii zaczęły powstawać w Wlk. Brytanii. Dzisiaj przy każdej uczelni technicznej w Niemczech funkcjonuje placówka odpowiadająca za kontakty z przedsiębiorstwami. Rząd niemiecki wspomaga także działalność Instytutu Fraunhofera, który pomaga w dostosowaniu pomysłów naukowych do wymogów gospodarki.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200