Wizja Compaq'a

Compaq Corporation, światowy lider na rynku komputerów PC, przeżywał ciężkie chwile na przełomie lat 1992/93. Sytuacja uległa zmianie, gdy dwa lata temu u steru firmy stanął Eckhard Pfeiffer, pełniący wcześniej obowiązki szefa Compaq Europe.

Compaq Corporation, światowy lider na rynku komputerów PC, przeżywał ciężkie chwile na przełomie lat 1992/93. Sytuacja uległa zmianie, gdy dwa lata temu u steru firmy stanął Eckhard Pfeiffer, pełniący wcześniej obowiązki szefa Compaq Europe.

Na efekty zastosowanej restrukturyzacji firmy nie trzeba było długo czekać. Tylko w Europie Compaq zanotował w tym samym roku wzrost obrotów o 70% (z 400 tys. sprzedanych komputerów w 1992 r. do 750 tys. w 1993 r. przy ogólnym spadku obrotów rynku komputerowego w tym samym okresie o 2,2%). W 13 krajach europejskich dało mu to pierwsze miejsce pod względem sprzedanych komputerów PC. W ostatnim kwartale Compaq Corp. wypracował zysk ok. 250 mln USD, a w 1994 r. - 900 mln USD. Jednocześnie obroty firmy uległy potrojeniu w stosunku do 1991 r. (10,9 mld USD - 3,3 mld USD).

Także w Polsce Compaq przewodzi w liczbie sprzedanych komputerów PC, ale tylko wśród firm zachodnich działających na polskim rynku. Zdaniem Wiesława Miguta Compaq Polska sprzedał w 1994 r. ok. 12,5 tys. komputerów PC za sumę ok. 24 mln USD. Daje to wzrost obrotów o ok. 85% w stosunku do 1993 r. i wzrost sprzedanych wolumenów o ok. 100%.

Co do działalności Compaqa w Europie Wschodniej, to zdaniem szefa Compaq Europa, Andreasa Bartha, firma tak naprawdę nie zaznaczyła tu jeszcze swojej obecności. "Wielkie projekty dopiero startują, a popyt indywidualnych klientów na nasze komputery nie jest jeszcze zbyt duży" - powiedział Barth w wywiadzie dla Computer Sources (nr 4/95). "Dotarcie do pojedynczego użytkownika sprzętu komputerowego wymaga położenia dużego nacisku na marketing i reklamę, a to wymaga dużych nakładów finansowych. Nie ulega jednak wątpliwości, że rynek ten może stać się dla nas niezwykle atrakcyjny w przyszłości i dowodem na to jest otworzenie naszego nowego biura w Moskwie" - dodał.

Biuro w Moskwie będzie obsługiwało klientów nie tylko w Rosji, ale także na Białorusi i Ukrainie. Wzrost obrotów Compaqa na Ukrainie, Białorusi i krajach nadbałtyckich wyniósł w ub.r. 440%, a w Rosji - 300%.

"Wzrost obrotów jest możliwy jedynie wtedy, gdy firma inwestuje w technologie" twierdzi Pfeiffer w rozmowie z Computer Sources (nr 4/95). Przytacza też dane IDC dotyczące rosnącej popularności środowiska klient/serwer. "W 1994 r. niemal połowa liczących się firm światowych zdecydowała się na wykorzystanie tej nowej technologii i nic dziwnego, że Compaq jest szczególnie zainteresowany jej rozwojem".

Dowodem tego zainteresowania jest restrukturyzacja Compaq North American, oddziału firmy o obrotach 5,6 mld USD w 1994 r. Bowiem jej dział sprzedaży podzielono na dwie części: jedna zajmuje się wyłącznie klientami zatrudniającymi ponad 1 tys. pracowników, druga - wszystkimi mniejszymi.

Inny sektor rynku, który od niedawna atakuje Compaq, to komputery domowe. Pfeiffer uważa, że do końca wieku będzie on stanowił ponad 54% całego rynku. "Widzę tu ogromny potencjał tkwiący przede wszystkim w rosnącej popularności domowych sieci komputerowych i niezbędnych do ich zarządzania serwerów" - dodał.

Nie mniej ważny jest sektor komputerów przenośnych. Tu silna pozycja Compaqa nie podlega dyskusji. Jego udział w tym sektorze rynku wzrósł z 4,3% w 1993 r. do 9,9% w 1994 r., co stanowi ok. 80% jego całkowitych obrotów.

"Rok Pentium"

Jeszcze rok temu Pfeiffer krytykował plany Intela związane z wprowadzeniem na rynek procesora Pentium. Za powód zerwania umowy z Intelem uważa przyjętą przez niego strategię "Inside Intel", zgodnie z którą Intel zaczął sprzedawać nie tylko procesory, ale także karty i inne produkty jako OEM, a to spowodowało konflikt interesów. Bowiem Compaq nie prowadzi sprzedaży bezpośredniej, a tylko przez dystrybutorów. "Gdy rok temu musieliśmy dokonać wyboru - Pentium czy 486 - to po krótkiej obserwacji rynku wybraliśmy 486".

Pfeiffer nie zaprzeczył jednak, że Intel i Compaq potrzebują siebie nawzajem, i że trwają wspólne prace nad P6. W rzeczywistości Compaq jest do tego stopnia zaangażowany w rozwój nowego procesora, że rok 1995 Pfeiffer nazwał "rokiem Pentium". Można to tłumaczyć tym, że sprzedaż Pentium w USA ma wzrosnąć w III kw. br. aż o 50%. Tylko nieco gorzej wyglądają prognozy, jeśli chodzi o rynek europejski, (przewidywany wzrost o 30%).

Możliwości Pentium są bardzo zróżnicowane, co jest wynikiem wykorzystania specyficznej architektury. "Klient musi być w jasny sposób poinformowany o tym, że dla użytkowania pewnych specyficznych aplikacji 486 jest lepsze od Pentium" -twierdzi Pfeiffer. "I to jest powód dla którego chcemy opracować dedykowane benchmarki pozwalające pomóc klientowi w podjęciu decyzji na bazie wizualnych porównań".

Portret ze zdjęciem

"Wielkie projekty dopiero startują, a popyt indywidualnych klientów na nasze komputery nie jest jeszcze zbyt duży"

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200