Windows Small Business Server 2011

Pakiety SBS Microsoftu pozwalają małym firmom korzystać z oprogramowania klasy enterprise po znacznie mniejszych kosztach, choć z pewnymi ograniczeniami. Przyjrzyjmy się Windows Small Business Server 2011 - najnowszemu produktowi z tej serii.

Dla wielu firm z sektora MSP pierwszym oprogramowaniem serwerowym była jedna z wersji SBS (Small Business Server). Pierwszy tego typu pakiet - BackOffice Small Business Server 4.0 - pojawił się w 1997 r. SBS łączy najważniejsze usługi, które może potrzebować firma: udostępnianie plików i drukarek, poczta elektroniczna, kalendarz i kontakty czy możliwość grupowej pracy nad dokumentami. Pakiety SBS oferują funkcjonalność porównywalną z rozwiązaniami klasy enterprise, za to ograniczeniem jest liczba użytkowników. Koszt pakietu enterprise o takich możliwościach byłby znacznie wyższy, zestaw dla małych firm oferuje to wszystko w dającej się zaakceptować cenie.

Polecamy: Small Business Server 2011 Essentials i Standard - w biurze i w chmurze

Dwie wersje i dodatek Premium

Windows Small Business Server 2011

Konsola do zarządzania systemem

SBS 2011 - najnowszy produkt Microsoftu, przeznaczony dla mniejszych firm - jest dostępny w dwóch wersjach: Essentials i Standard. Druga, którą poddano testom, składa się z: Windows Server 2008 R2, Exchange 2010 SP1, SharePoint Foudation 2010 oraz SQL Server 2008 R2 Express. Może z niej korzystać do 75 użytkowników. Wszystkie usługi pakietu SBS będą pracowały na jednym serwerze, ale można go rozszerzyć o dodatkowe (fizyczne bądź wirtualne) serwery po dokupieniu Premium Add-on Kit. W ramach tego dodatku uzyskamy licencję Windows Server 2008 R2 oraz pełną wersję SQL Server 2008 R2.

Polecamy: Czy MS Office 365 pozbawi chleba administratorów MS Exchange?

SBS 2011 Essentials ma być dostępny w pierwszej połowie br. Przygotowano go z myślą o bardzo małych firmach (maks. 25 użytkowników). Istotną różnicą między wersją Standard a Essentials (oprócz liczby stanowisk) jest to, że w jej skład nie wchodzą aplikacje Exchange ani SharePoint Essentials. Poczta i praca grupowa w tym wariancie są świadczone w chmurze (ma to realizować Microsoft Office 365). Microsoft udostępni wraz z Office 365 moduł, który pozwoli na integrację usługi z lokalnym serwerem, w tym na korzystanie z pojedynczego logowania SSO (single sign-on), a także zarządzanie użytkownikami z poziomu serwera. Choć Essentials jest wersją przeznaczoną dla bardzo małych sieci, wyposażono ją jednak w kilka funkcji klasy enterprise. Jedną z nich jest wbudowany system backupów, pozwalający nie tylko na ochronę serwera, ale także stacji roboczych. Ta cecha jest unikatowa dla tego wariantu SBS; wersję Standard wyposażono w backup, który zabezpiecza tylko sam serwer. Podobnie jak SBS Standard i ta wersja umożliwia dostęp do zasobów za pomocą przeglądarki internetowej.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200