Wielkie zmiany w 3Com

Firma zamierza skupić się na rozwiązaniach dla użytkowników indywidualnych, małych i średnich firm. Zaprzestanie produkcji rozwiązań dla klientów korporacyjnych, w tym kluczowego koncentratora CoreBuilder.

3Com, w ramach ogłoszonej dzisiaj reorganizacji, wycofuje się z rynku sieci LAN, WAN oraz modemów analogowych. Firma ma skupić działalność na nowych, szybko rozwijających rynkach i technologiach. Firma będzie rozwijała rozwiązania dla użytkowników indywidualnych, małych i średnich firm oraz przeznaczone na rynek operatorów usług internetowych. W szczególności skupi się na szerokopasmowych modemach kablowych i DSL, produktach tzw. telefonii internetowej dla sieci LAN, sieciach bezprzewodowych i domowych.

Zmiany spowodują, że 2,5-3 tys. pracowników firmy będzie zmuszona przejść w ciągu najbliższych sześciu miesięcy do innych firm, z którymi 3Com współpracuje, lub do nowo tworzonych spółek.

"Wycofujemy się z tych obszarów działalności, które nie wykazują wzrostu i nie przynoszą wymiernych korzyści finansowych. Pragniemy, aby 3Com odgrywał główną rolę w gospodarce internetowej" - powiedział Eric Benhamou, prezes 3Com.

<B>Bez przełączników i modemów</B>

W ramach zmian z oferty firmy zostaną wycofane takie produkty, jak przełączniki z rodziny CoreBuilder dla sieci LAN oraz przełączniki i routery PathBuilder i NetBuilder dla WAN. Pod marką 3Com będą one dostępne tylko do 30 czerwca. Obecni użytkownicy urządzeń z rodziny CoreBuilder po tej dacie będą obsługiwani przez firmę Extreme Networks, z którą 3Com zamierza poszerzyć współpracę, umożliwiając dotychczasowym klientom migrację na platformę Extreme. Użytkownicy sprzętu z rodziny PathBuilder i NetBuilder natomiast zostaną przekazani pod opiekę Motoroli.

3Com sprzeda również dział zajmujący się modemami analogowymi oraz kartami sieciowymi dla komputerów osobistych. Przejmie go nowa spółka utworzona we współpracy z tajwańskim Accton Technology oraz NatSteel Electronics z Singapuru. Będzie się ona zajmować opracowywaniem, rozwojem, dystrybucją oraz sprzedażą produktów związanych z dostępem do Internetu, w tym także modemów sprzedawanych pod marką US Robotics.

Jak zapewniają przedstawiciele firmy, usługi wsparcia technicznego w zakresie porzucanych linii produktów będą świadczone dotychczasowym klientom przez okres do 5 lat.

<B>Umacnianie pozycji na rynku internetowym</B>

Jednocześnie z wycofaniem się z działalności na rynku korporacyjnym zostały podpisane porozumienia, mające umocnić pozycję firmy na rynku małych i średnich firm. W zakresie produktów typu web-caching 3Com będzie współpracował z firmą Inktomi, natomiast współpraca z firmą F5 będzie dotyczyć systemów, realizujących równoważenie obciążenia (load balancing). Z kolei porozumienie z Sonic Wall ma dotyczyć rozwiązań typu firewall.

3Com, aby wzmocnić swoją pozycję na rynku rozwiązań opartych na protokole IP, zamierza również przejąć Call Technologies, firmę tworzącą oprogramowanie sieciowe dla tzw. telefonii internetowej. Ponadto, chcąc wejść na rynek rozwiązań Digital Subscriber Line (DSL), firma poszerzy swoją współpracę z Copper Mountain. W ramach tej współpracy technologia DSLAM zostanie zintegrowana z internetową platformą usług CommWorks 3Com.

Podobną reorganizację przeprowadziły już takie firmy, jak Cabletron, który podzielił się na cztery niezależne przedsiębiorstwa, czy np. Lucent Technologies, który zapowiedział wyodrębnienie działów specjalizujących się w centralach PBX, okablowaniu strukturalnym Systimax oraz rozwiązaniach bazujących na sieciach LAN.

3Com podał również wyniki uzyskane w III kw. roku finansowego 2000. Zysk netto firmy wyniósł w tym okresie 97,4 mln USD, co oznacza wzrost w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej o 9% (89,6 mln USD). Sprzedaż firmy jednak nie wzrosła i utrzymała się na poziomie sprzed roku, osiągając 1,4 mld USD.

Szczegóły, jak reorganizacja 3Com wpłynie na działalność firmy na polskim rynku, nie są jeszcze znane.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200