Walka o rynek telefonii IP

Koniec roku obfituje w premiery licznych rozwiązań Voice over IP.

Koniec roku obfituje w premiery licznych rozwiązań Voice over IP.

Kluczowi producenci systemów telefonii IP i tradycyjnej - Cisco Systems, Ericsson i Alcatel - wprowadzą na rynek jeszcze przed końcem br. kolejne produkty wzbogacające możliwości realizacji rozmów telefonicznych z wykorzystaniem sieci pakietowych.

Najwięcej produktów w tym zakresie zaproponowała firma Cisco, która wprowadziła już na rynek bramkę poczty głosowej DPA 7630 i zapowiedziała udostępnienie konferencyjnego telefonu IP Cisco IP Conference Station 7935, telefonu Cisco IP Phone 7940 i nowych funkcji bramki VG200.

Alcatel wprowadził na rynek amerykański promocyjny pakiet Alcatel IP Telephony Starter Kit. Zawiera on dostępną już w Europie centralę VoIP - OmniPCX 4400, przełącznik sieciowy OmniStack 6024 oraz 10 apa- ratów telefonicznych Alcatel IP Reflexes. Zaletą centrali OmniPCX 4400 jest równoległa obsługa połączeń analogowych i cyfrowych, oprócz komunikacji IP. Pakiet na rynku amerykańskim kosztuje ok. 20 tys. USD. Na razie nie wiadomo czy Starter Kit będzie oferowany w Europie.

Ericsson planuje jeszcze przed końcem br. udostępnienie telefonu Ericsson 3413 IP Phone.

Nowe telefony

Dostępną już na rynku nowością Cisco jest telefon 7940 - model pośredni między tańszymi telefonami 7910 a rozbudowanym modelem 7960. Zaletą nowego telefonu (podobnie jak modelu 7960) jest możliwość korzys- tania z zewnętrznych źródeł informacji i usług katalogowych z wykorzystaniem języka XML. Dzięki temu bezpośrednio z telefonu można uzyskać dostęp do aplikacji korporacyjnych. Cisco IP Phone 7940 jest dostępny w cenie 545 USD.

Nowością jest również zestaw konferencyjny Cisco IP Conference Station 7935 przeznaczony do pracy w trybie głośnomówiącym. Telefon ten opracowały wspólnie Cisco i firma Polycom, specjalizująca się w produkcji zestawów konferencyjnych. Stacja konferencyjna ma trafić do sprzedaży na wiosnę przyszłego roku w cenie ok. 1200 USD.

Na zapleczu

Dla firm utrzymujących systemy poczty głosowej oparte na centralach PBX interesującą nowością jest Cisco DPA 7630 Voice Mail Gateway - bramka umożliwiająca integrację takich systemów z centralami telefonicznymi Cisco Call Manager. Na razie współpracuje ona tylko z systemami poczty głosowej firm Octel i Avaya. Dzięki urządzeniu możliwe jest nagrywanie i odtwarzanie komunikatów za pośrednictwem telefonów IP Cisco. Rozwiązanie nie wymaga jednocześnie jakichkolwiek zmian w systemie poczty głosowej - komunikuje się z nim za pośrednictwem cyfrowego interfejsu analogicznego, tak jak w przypadku central PBX. DPA 7630 obsługuje wszystkie funkcje systemu Octela wraz z możliwością dostępu do skrzynek faksowych. Umożliwia również systemowi poczty głosowej działanie w środowisku mieszanym, w którym może on obsługiwać jednocześnie centrale VoIP Cisco i tradycyjne PBX. Bramka Cisco DPA 7630 jest już dostępna na rynku. Kosztuje ok. 7000 USD.

Inną, zapowiadaną nowością jest wzbogacenie bramki tele- komunikacyjnej Cisco VG200, podstawowego interfejsu komunikacyjnego pomiędzy siecią pakietową a tradycyjnymi sieciami telekomunikacyjnymi, o obsługę aplikacji H.323 na różnych interfejsach VIC (Voice Interface Card) i WIC (WAN Interface Card), które mogą pracować w tym urządzeniu. Rozszerzenie to będzie dostępne w zaktualizowanej wersji systemu Cisco IOS, która jest zapowiadana na I kwartał przyszłego roku.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200