W stronę nowoczesności

Trzy politechniki otrzymały 158 mln zł na rozbudowę i unowocześnienie infrastruktury dydaktyczno-naukowej. Mają dzięki temu kształcić lepszych specjalistów z branży ICT.

W stronę nowoczesności

Centrum Technologii Informatycznych Politechniki Łódzkiej

Dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz budżetu państwa otrzymały Politechnika Warszawska, Politechnika Łódzka i Politechnika Wrocławska. Na co uczelnie wykorzystają te pieniądze? Politechnika Warszawska za 39,5 mln zł chce zrealizować projekt nowego Wydziału Matematyki i Nauk Informacyjnych. Uczelnia chce wybudować na tzw. Terenie Głównym Politechniki Warszawskiej nowoczesny, sześciopiętrowy budynek z salami wykładowymi, konferencyjnymi i laboratoriami. Na terenie całego obiektu studenci i pracownicy naukowi będą mieli powszechny dostęp do szerokopasmowego Internetu. Politechnika wyposaży też wydział w komputery, drukarki, skanery, niszczarki oraz wielofunkcyjne urządzenia, rzutniki, ekrany multimedialne i tablice interaktywne. Władze uczelni przewidują, że realizacja całego przedsięwzięcia będzie kosztować ponad 50 mln zł i zakończy się w 2012 r.

Władze Politechniki Warszawskiej wierzą, że budowa nowego gmachu Wydziału Matematyki i Nauk Informacyjnych i wyposażenie go w nowoczesny sprzęt IT będzie jednym z elementów służących powstrzymaniu negatywnej tendencji spadku liczby studentów na kierunkach ścisłych (matematycznych, technicznych). "W wyniku realizacji przedsięwzięcia zostanie rozwinięty potencjał dydaktyczny Wydziału Matematyki i Nauk Informacyjnych PW. Rezultatem niniejszego projektu będzie zwiększenie liczby specjalistów z dziedziny matematyki i nauk informacyjnych, a tym samym zwiększone zostaną możliwości rozwoju dziedzin decydujących o konkurencyjności gospodarki oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju" - mówią władze PW.

Inwestycja w infrastrukturę

Najważniejsze jest to, że studenci będą mieli możliwość bezpośredniej pracy z urządzeniami, które dotychczas miały charakter głównie naukowo-komercyjny. W rezultacie poznają mechanizmy, których znajomości oczekują od nich przyszli pracodawcy bez konieczności żmudnego przystosowywania się do wykonywania zawodu.

dr inż. Przemysław Sękalski, asystent kierownika Projektu CTI, Politechnika Łódzka

Politechnika Łódzka, która również dostała 39,5 mln zł, chce te środki przeznaczyć na budowę i wyposażenie Centrum Technologii Informatycznych. Z CTI PŁ będą korzystać głównie studenci informatyki, ale także elektroniki i telekomunikacji, biotechnologii i biologii molekularnej, mikro- i nanotechnologii, inżynierii biomedycznej, inżynierii chemicznej i procesowej, matematyki, fizyki, chemii, inżynierii materiałowej, automatyki i robotyki, fotoniki oraz ochrony środowiska. W CTI PŁ będzie m.in. 21 specjalistycznych laboratoriów, w których zostanie utworzonych ponad 450 stanowisk dla studentów, cztery sale do pracy w małych grupach oraz cztery sale wideokonferencyjne umożliwiające studentom współpracę z ośrodkami z innych regionów i krajów.

"W chwili obecnej ciężko jest określić, jakie dokładnie projekty badawcze będą prowadzone w laboratoriach, których budowa ukończy się za 4 lata. Można jednak wskazać pewne kierunki rozwoju, np. przygotowanie multimedialnych, trójwymiarowych wykładów dla studentów mechaniki czy chemii. Studenci informatyki będą mieli do dyspozycji platformę do tworzenia wizualizacji 3D i interakcji człowieka z otoczeniem. Przykładem może być przenikanie efektów 3D z prowadzącym znajdującym się na scenie" - podaje przykłady dr inż. Przemysław Sękalski z Politechniki Łódzkiej, asystent kierownika projektu CTI.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200