W sojuszu wobec prawodawcy

Popyt na technologię IT - sprzęt i usługi - ciągle nie jest zrównoważony przez podaż.

Popyt na technologię IT - sprzęt i usługi - ciągle nie jest zrównoważony przez podaż.

Mimo to w branży panuje silna konkurencja, chociaż nie można, moim zdaniem, mówić o niszczeniu się firm nawzajem zamiast zapokajać potrzeby potencjalnych klientów. Najostrzejszą rywalizację można zauważyć na rynku dystrybucyjnym. W niektórych grupach produktów notuje się wręcz morderczą walkę cenową.

Nie zgadzam się jednak z opinią, iż dla wszystkich firm komputerowych wystarczy w Polsce miejsca i pracy. Ze względu na wzrost znaczenia technologii informatycznych w codziennym funkcjonowaniu przedsiębiorstw, na kluczowe znaczenie ich dla sukcesu (lub porażki w wypadku niesprawnego systemu informatycznego) w biznesie, nauce i administrowaniu, na pewno wystarczy miejsca tylko dla dobrych i bardzo dobrych. Oblicza się, że w ciągu 5 lat dezaktualizuje się około 40 % informacji będących w ich posiadaniu. System informatyczny musi coraz sprawniej radzić sobie z tym problemem, problemem starzenia się. Ciągła potrzeba poznawania nowych rozwiązań w zakresie IT wyeliminuje tych, którzy nie nadążają za postępem.

Konkurencja to norma

Konkurencja nie jest elementem zastraszającym dla przedsiębiorstwa. Jest stale występującym czynnikiem otoczenia firmy, który ma wpływ na obraną przez nią strategię rynkową. Są trzy rodzaje skutecznych strategii za pomocą których można uzyskać wyniki lepsze od innych firm w danym sektorze. Są to: utrzymywanie kosztów niższych niż rywale, różnicowanie wyrobu lub usługi tak, aby była w branży uznawana za unikalną oraz koncetracja na określonej grupie klientów lub określonym asortymencie albo rynku geograficznym.

W wypadku konkurowania bezpośredniego, bez wybierania którejś z powyższych strategii, firma jest zmuszana przez rynek do zwiększenia swojej efektywności tymi środkami, które właśnie posiada. Przyczynia się to znacznie do pobudzenia innowacyjności pracowników w sferze organizacji przedsiębiorstwa.

Rozejmy i sojusze

Z konkurencją w Polsce można i rzeczywiście walczy się uczciwie. JTT nie spotkała się dotychczas z jakimś spektakularnym przykładem nieczystej gry. Częstą taktyczną zagrywką, zwłaszcza dystrybutorów, jest stosowanie dumpingu czy próby przechwycenia lepszych dealerów. Za wysoce nieetyczne natomiast uważamy udzielanie nie sprawdzonych i nieprawdziwych wypowiedzi na temat konkurencji. My tego nigdy nie robimy. Sami zaś wielokrotnie spotkaliśmy się z wypadkami udzielania takich wypowiedzi na temat naszej firmy.

Konkurecnję można podzielić na:

  • dzisiejszą - z którą rywalizuje w poszczególnych domenach

  • jutrzejszą - która może objąć całość rynku zajmowanego obecnie przez poszczególne firmy.

    Sojusze można tworzyć z konkurencją dzisiejszą w celu zwiększenia barier wejścia na rynek dla konkurecnji jutrzejszej, bądź z konkurencją jutrzejszą po to, aby utrzymać pozycję - lub wręcz istnienie firmy na rynku.

    Ponadto sojusze z konkurencją należy tworzyć w ramach organizacji branżowych, których zadaniem powinno być wywieranie wpływu na dokonywanie korzystniejszych zmian legislacyjnych dla funkcjonowania branży, ochrona rynku polskiego czy promowanie polskich produktów. Mamy kilka takich organizacji: PTIIiT, CPI, BSA itd.

  • W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

    TOP 200