W kilkudziesięciu wersjach
- 30.06.2008
Wdrożenie zintegrowanego systemu ERP pozwala na optymalizację procesów biznesowych i działalności produkcyjnej. To zaś może być bodźcem do dalszego rozwoju, nawet w przypadku małego przedsiębiorstwa, jak firma Dziedzic z Namysłowa.
Wdrożenie zintegrowanego systemu ERP pozwala na optymalizację procesów biznesowych i działalności produkcyjnej. To zaś może być bodźcem do dalszego rozwoju, nawet w przypadku małego przedsiębiorstwa, jak firma Dziedzic z Namysłowa.
Środowisko IT firmy opierało się wcześniej na rozwiązaniach działających pod kontrolą systemu DOS. Pracownicy wykorzystywali m.in. moduły FPP i KH pakietu CDN Klasyka firmy Comarch. Brak integracji poszczególnych aplikacji utrudniał jednak dostęp do spójnych informacji i powodował konieczność stosowania uproszczeń procesowych. Organizacja produkcji obejmowała wyłącznie kompletację, a nie całość procesu produkcyjnego. Ponadto wszystkie dodatkowe dane należało wprowadzać ręcznie.
Z czasem rozwój przedsiębiorstwa i oferty wymusił wprowadzenie zasadniczych zmian w środowisku IT firmy Dziedzic. Kierownictwo zdecydowało o wdrożeniu zintegrowanego systemu wspomagającego zarządzanie klasy ERP. "Wybór rozwiązań, które miały zastąpić wysłużone aplikacje trwał pół roku" - mówi Leszek Szkutnik. Najważniejszym kryterium selekcji systemu ERP była funkcjonalność związana z obsługą produkcji oraz możliwość elastycznego połączenia procesów ustalania potrzeb klienta i tworzenia zamówień. Po uwzględnieniu specyficznych wymagań branżowych i warunków finansowych wybrano system Impuls 4 firmy BPSC.
Skok w przyszłość
Według przedstawicieli firmy, wdrożenie nowych narzędzi informatycznych było poważnym skokiem jakościowym w sposobie funkcjonowania środowiska IT. Jedną z największych korzyści wynikających z zastosowania systemu klasy ERP była radykalna poprawa przepływu informacji. "Obecnie, podczas tworzenia zamówienia jest możliwe skonfigurowanie wariantu wyrobu za pomocą konfiguratora produktu, a zlecenie produkcyjne na wyroby gotowe jest generowane automatycznie w momencie potwierdzenia zamówienia klienta. Nie trzeba natychmiast budować nowego modelu ręcznie, aby handlowiec mógł kontynuować pracę" - mówi Leszek Szkutnik.
Usprawnienie procesów związanych z obsługą zamówień i wymagań klientów wymagało jednak dokonania znacznych zmian, tak w samym systemie Impuls, jak i środowisku IT firmy Dziedzic. Z punktu widzenia biznesu, nowa funkcjonalność zaowocowała usprawnieniem działalności. Zastosowanie systemu ERP umożliwiło też optymalizację pracy poszczególnych osób. Wdrożona wersja programu nie posiada jednak zaawansowanego modułu raportowania finansowego, dostępnego w nowszym pakiecie Impuls 5. Biorąc pod uwagę dokonane podczas wdrożenia zmiany, wprowadzenie nowszej wersji byłoby zbliżone do wdrażania całkowicie nowego programu.