W drodze do proaktywnego IT

Jak zmienić dział IT z grupy pasjonatów technologii, którzy nie mogą się opędzić od petentów, w dział konsultingu, który wspiera biznes?

W drodze do proaktywnego IT
Można śmiało założyć, że każdy szef IT słyszał już, że najbardziej produktywne i efektywne funkcje IT to te, które są dopasowane do potrzeb biznesu, któremu służą. Aby działać w ten sposób, należy skupić się na budowaniu relacji z klientem, a nie na technologii. Można zaryzykować nawet stwierdzenie, że przyszłość działu IT w firmie będzie zależeć od przekształcenia się z wyizolowanej komórki technologicznej w silnego i szanowanego partnera biznesowego.

Skrzecząca rzeczywistość

Większość osób może w tym momencie pomyśleć: "OK, to wszystko dobrze brzmi w teorii, ale nijak ma się do rzeczywistości. Jesteśmy zbyt zajęci bieżącymi wyzwaniami i terminami, żeby myśleć o czymś takim. Nie mamy na to budżetu ani czasu. Wątpliwe, czy biznes w ogóle zrozumie, co robimy. Poza tym jak zmierzyć sukces? Kierunek naszych działań określa biznes, więc zaczekajmy aż oni powiedzą co zrobić, żeby zorientować się na klienta". To jest myślenie z XX wieku. W XXI wieku pora je już zmienić.

Specjalistom IT unikanie lepszego zrozumienia biznesu i poprawy jego obsługi wydaje się całkowicie naturalne. Większość osób zajmujących się IT chce rozwijać swoją karierę w dziedzinie technologii, bo to jest dla nich bardziej interesujące niż biznes. Menedżerowie IT po prostu wychodzą z założenia, że orientacja biznesowa nie jest im potrzebna. To bardzo powszechny w działach IT, niebezpieczny i destrukcyjny mit. Specjaliści IT wychodzą z założenia, że piony biznesowe koncentrują się na zarabianiu pieniędzy, a dział IT powinien je jak najlepiej wspierać w realizacji tego zadania. Ale nie chcą robić tego w sposób proaktywny, a jedynie w sposób reaktywny.

Pobudka

Menedżer IT może zostać wybudzony z letargu samozadowolenia podczas spotkania ze swoim bezpośrednim przełożonym. Po serii pochwał na temat poprawiania produktywności w firmie i obniżania kosztów, szef zada pytanie o to, w jaki sposób dział IT może pomóc w znalezieniu nowych dróg rozwoju biznesu poprzez poprawę jakości obsługi klienta i wzrost przychodów organizacji.

Po takim pytaniu ze strony najwyższych władz w firmie szef IT musi się głęboko zastanowić nad tym jak rozpocząć zmiany, które poprawią wyniki biznesowe. W organizacji pojawi się oczekiwanie, że dział IT weźmie sprawy w swoje ręce. Dotąd było odwrotnie: dział IT czekał aż biznes określi dokładnie swoje potrzeby, na podstawie których zbuduje nowy system czy aplikację.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200