W cyfrowej erze druk trzyma się mocno
- 01.12.2017, godz. 09:40
Cyfrowa transformacja pozostaje nośnym tematem wśród dostawców IT oraz ich klientów, jednak wyniki przeprowadzonego na zlecenie firmy Brother badania wskazują, że obrót tradycyjnych, drukowanych dokumentów trzyma się mocno.
Badanie „Druk w polskich małych i średnich firmach” przeprowadzone zostało na reprezentatywnej próbie 307 przedsiębiorstw wywodzących się z sektora MŚP. Jego celem było m.in. ustalenie, jaka jest rola druku w codziennym funkcjonowaniu przedsiębiorstw, na jakie kwestie zwracają uwagę ich przedstawiciele, podejmując decyzje zakupowe, oraz jakie potrzeby starają się w ten sposób zaspokajać. Jakie są najważniejsze wnioski płynące z wyników badania?
Obieg dokumentów wciąż na papierze
Tradycyjny druk i papierowa dokumentacja wciąż pozostają kluczowym lub bardzo ważnym elementem obiegu informacji dla 80% małych i średnich polskich firm – zarówno wewnątrz, jak i w ramach wymiany informacji między kontrahentami. Taki stan rzeczy wynika zarówno z regulacji prawnych, dotyczących przechowywania dokumentów takich jak umowy, druki księgowe czy tzw. WZ-ki, jak i przyzwyczajenia pracowników.
Zobacz również:
Mimo ważnej roli druku w codziennym funkcjonowaniu przedsiębiorstw, nie są one skłonne do korzystania z profesjonalnych usług outsourcingu druku – wyniki badania ujawniają wyraźną preferencję do tradycyjnych sposobów zarządzania drukiem po stronie organizacji; 50% firm w ogóle nie jest zainteresowanych outsourcingiem druku, zaś kolejne 10% uznaje tę możliwość za mało istotną. Z zainteresowaniem do oferty dostawców podchodzi jedynie co piąta firma.
Tradycyjne podejście widać także w stosunku do dostępności druku z poziomu urządzeń mobilnych – funkcjonalność ta wykorzystywana jest bardzo rzadko lub wcale (96%).
Eksploatacja urządzeń drukujących
Zasadnicza większość firm sektora MŚP (90%) wykorzystuje drukarki laserowe, rzadziej – atramentowe (39%). Polskie przedsiębiorstwa maksymalnie wydłużają czas eksploatacji urządzeń drukujących: 41% respondentów wskazało, że drukarki wymieniają średnio co 5 lat lub rzadziej, 11% robi to co 4 lata, 30% – co 2 lub 3 lata. Impulsem do kupienia nowych drukarek jest w istotnej większości przypadków po prostu zużycie lub awaria dotychczasowego sprzętu (73% wskazań).
Kupując nowe urządzenia drukujące, przedsiębiorcy zwracają największa uwagę na koszt materiałów eksploatacyjnych (64%), niską awaryjność (40%), szybkość drukowania (38 proc.) oraz cenę zakupu bądź leasingu sprzętu (36%). Co ciekawe, bardzo niewiele wskazań wśród rozpatrywanych kryteriów uzyskało bezpieczeństwo danych (raptem 7%).
Wśród najczęstszych problemów związanych z eksploatacją urządzeń drukujących, respondenci wymieniali zakup materiałów eksploatacyjnych (21%) oraz konieczność częstego serwisowania drukarek (17%). Niemal połowa firm (45%) twierdzi jednak, że nie ma ze sprzętem drukującym żadnych poważnych problemów.